Decret d’aprovació de la modificació del Reglament de funcionament intern i del règim d’incompatibilitats de la Comissió Tècnica d’Urbanisme, del 9 de juliol del 2003
Índex
[Mostra/Amaga]Exposició de motius
L’apartat 5 de l’article 133 de la Llei general d’ordenació del territori i urbanisme, del 29 de desembre del 2000, estableix que la Comissió Tècnica d’Urbanisme ha de redactar i aprovar el Reglament de funcionament intern, el qual ha de preveure el règim de incompatibilitats dels membres de la Comissió, i el sotmet a l’aprovació definitiva del Govern. El Reglament ha de ser conforme amb les disposicions del Títol VIII de la Llei.En compliment del referit apartat 5 de l’article 133 de la Llei general d’ordenació del territori i urbanisme, a proposta de la Comissió Tècnica d’Urbanisme i d’acord amb el ministre d’Ordenament Territorial, el Govern, en la sessió del dia 9 de juliol del 2003, aprovà el Reglament de funcionament intern i del règim d’incompatibilitats de la Comissió Tècnica d’Urbanisme, publicat al BOPA núm. 55 del 16 de juliol del 2003.
Els aspectes bàsics de funcionament intern de la Comissió són regulats pels apartats 1 a 4 del mateix article 133 de la Llei, i en conseqüència el Reglament es limita a completar la Llei amb les disposicions necessàries pel que fa a la presidència de la Comissió, el secretariat, les condicions de la convocatòria, els quòrums de constitució i de presa de decisions i l’adopció d’acords. En relació a les incompatibilitats, el Reglament regula de forma completa els supòsits d’incompatibilitat, diferenciant entre incompatibilitats absolutes i relatives. Les primeres es refereixen a la incompatibilitat de ser membre de la Comissió, i les segones imposen el deure d’abstenció en el cas concret que un membre tingui una relació directa amb l’expedient que tracta la Comissió.
L’experiència acumulada en els vuit anys de vigència del Reglament mostra que en línies generals aquest és un instrument útil i adient per als objectius que ha d’assolir. Tot i això, el funcionament de la Comissió en aquest període també ha posat de manifest que alguns aspectes puntuals del Reglament són susceptibles d’aclariment, concreció o optimització. Per aquest motiu s’ha palesat que és convenient introduir algunes precisions en el text reglamentari.
En la línia exposada, se suprimeix el requisit de petició verbal al president perquè un membre tingui accés a la documentació que integra els expedients; S’aclareixen les funcions del secretari, explicitant que a més de les actes també ha de redactar la resta de documents que deriven de les funcions de la Comissió, tals com resolucions, cartes, informes, etc; Es dóna cobertura reglamentària al que ja és pràctica habitual, sancionada pels Tribunals, de donar l’oportunitat a persones físiques i jurídiques que tinguin un interès directe en els afers que resol la Comissió perquè hi aportin informe o al·legacions; S’adapta el règim d’incompatibilitats absolutes en coherència amb el règim de la funció pública, atès que la Comissió desenvolupa funcions pròpies de l’Administració Pública, tals com resolucions de recursos d’alçada, control de legalitat de Poups, etc; I s’aporten algunes precisions de detall respecte a les incompatibilitats relatives, cercant el manteniment de l’operativitat de la Comissió i l’assoliment de quòrums, i a la vegada la seguretat jurídica dels actes que la Comissió aprovi.
En compliment de l’esmentat apartat 5 de l’article 133 de la Llei general d’ordenació del territori i urbanisme, del 29 de desembre del 2000, el Ministeri responsable de l’ordenament territorial ha sotmès a la consideració de la Comissió una proposta de modificació del Reglament. La Comissió ha debatut la proposta i com a conseqüència ha aprovat, en la reunió del 7 de juny del 2011, la modificació del Reglament, la qual ha sotmès a l’aprovació del Govern i que, per raons de seguretat jurídica, es publica íntegrament.
A proposta de la Comissió Tècnica d’Urbanisme i d’acord amb el ministre responsable de l’Ordenament Territorial, el Govern, en la sessió del dia 22 de juny del 2011,
Decreta
Article únic
S’aprova la modificació del Reglament de funcionament intern i del règim d’incompatibilitats de la Comissió Tècnica d’Urbanisme, el qual entra en vigor l’endemà de ser publicat al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.
Reglament de funcionament intern i del règim d’incompatibilitats de la Comissió Tècnica d’Urbanisme
Article 1
Funcionament de la Comissió Tècnica d’Urbanisme
1. La Comissió Tècnica d’Urbanisme és presidida pel ministre responsable de l’ordenament territorial o, per delegació, pel director responsable d’urbanisme del ministeri, o encara, en absència d’ambdós, per un membre de la Comissió Tècnica d’Urbanisme designat pel ministre.2. El secretariat de la Comissió és assegurat pel membre jurista designat pel ministre.
3. La Comissió es reuneix sempre que sigui necessari a criteri del president i també a petició d’un mínim de tres membres. El president convoca les reunions per escrit o per correu electrònic, amb una anticipació mínima de tres dies hàbils, que es pot reduir a 24 hores en casos urgents. La convocatòria indica necessàriament el dia, l’hora i el lloc de la reunió, així com l’ordre del dia. Cada membre de la Comissió té accés a la documentació de què disposi la Comissió per poder debatre dels assumptes inscrits a l’ordre del dia. Durant les sessions de la Comissió el president dirigeix els debats, fixa un temps de paraula raonable per a cada membre que ho demani i per a cada assumpte a tractar, i decideix el moment en què les qüestions s’han de sotmetre a votació. El president pot decidir, així mateix, suspendre o aixecar la sessió.
4. El quòrum necessari per poder dur a terme la reunió i adoptar vàlidament acords és de set membres, entre els quals hi ha d’haver almenys tres representants del Govern.
5. La Comissió adopta els acords per majoria. En cas d’empat, el president té vot de qualitat.
6. Correspon al secretari de la Comissió redactar l’acta de la sessió, que ha d’incloure, necessàriament, les dades següents:
a) Dia, hora i lloc de la reunió i ordre del dia.
b) Nom dels membres de la Comissió presents.
c) Acords presos.
d) Tota constància en acta que demani expressament un membre de la Comissió.
b) Nom dels membres de la Comissió presents.
c) Acords presos.
d) Tota constància en acta que demani expressament un membre de la Comissió.
L’acta ha de ser signada pel president de la Comissió i pel secretari, un cop la Comissió l’ha aprovada, si escau.
També correspon al secretari de la Comissió la redacció de resolucions, cartes, informes i altres documents en nom de la Comissió i seguint els acords aprovats per aquesta.
7. Els membres de la Comissió tenen el deure de mantenir discreció i reserva respecte dels afers tractats.
8. Per al tractament i la resolució dels afers de la seva competència, la Comissió pot demanar informes a qualsevol òrgan de les institucions, organismes o persones que d’acord amb els articles 12 i 13 del Codi de l’Administració constitueixen l’Administració pública, així com també a persones físiques o jurídiques que tinguin un interès directe en els afers que resol la Comissió.
9. La Comissió pot demanar assessoraments externs sobre matèries o afers de la seva competència.
10. Les funcions consultives i d’assessorament de la Comissió a què fa referència l’article 132.1 de la Llei general d’ordenació del territori i urbanisme queden limitades a l’àmbit legalment establert, i no s’estenen a l’assessorament ni a l’evacuació de consultes referents a la situació i la qualificació urbanística de terrenys, propietats i/o projectes concrets.
Article 2
Incompatibilitats absolutes i relatives; deure d’abstenció
1.Incompatibilitats absolutesLa condició de membre de la Comissió Tècnica d’Urbanisme és incompatible:
a) Amb l’exercici de càrrecs públics d’elecció popular d’àmbit nacional o parroquial, amb l’exercici de la potestat jurisdiccional, amb la condició de magistrat del Tribunal Constitucional, de membre del Consell Superior de la Justícia, i de membre del Ministeri Fiscal.
b) Amb trobar-se inhabilitat per a l’exercici de la funció pública per resolucions de caràcter penal o administratiu.
b) Amb trobar-se inhabilitat per a l’exercici de la funció pública per resolucions de caràcter penal o administratiu.
2. Incompatibilitats relatives i deure d’abstenció
L’actuació dels membres de la Comissió Tècnica d’Urbanisme resta subjecta a situacions d’incompatibilitat relativa que s’apliquen respecte de les funcions concretes que desenvolupa la Comissió, i comporta el deure d’abstenció del membre afectat quan de l’expedient a informar o resoldre en resulti la concurrència d’un supòsit d’incompatibilitat previ en relació amb el cas concret a tractar.
Les situacions d’incompatibilitat relativa a què resta subjecta l’actuació dels membres de la Comissió Tècnica d’Urbanisme són les següents:
a) L’exercici d’activitats professionals per compte propi o sota la dependència o al servei d’institucions, d’entitats públiques o privades o de particulars, que es relacionin directament amb les funcions que desenvolupa la Comissió Tècnica d’Urbanisme.
b) La intervenció en qualsevol de les fases i formes del planejament urbanístic, públic o privat, en el cas que aquesta es relacioni directament amb l’expedient que tracta la Comissió Tècnica d’Urbanisme.
c) La pertinença a consells d’administració o òrgans directius d’empreses o entitats privades o públiques, si l’activitat d’aquestes empreses o entitats té una relació directa amb les funcions que desenvolupa la Comissió Tècnica d’Urbanisme.
d) L’exercici de càrrecs de qualsevol mena en empreses o societats relacionades directament amb l’expedient que tracta la Comissió Tècnica d’Urbanisme.
b) La intervenció en qualsevol de les fases i formes del planejament urbanístic, públic o privat, en el cas que aquesta es relacioni directament amb l’expedient que tracta la Comissió Tècnica d’Urbanisme.
c) La pertinença a consells d’administració o òrgans directius d’empreses o entitats privades o públiques, si l’activitat d’aquestes empreses o entitats té una relació directa amb les funcions que desenvolupa la Comissió Tècnica d’Urbanisme.
d) L’exercici de càrrecs de qualsevol mena en empreses o societats relacionades directament amb l’expedient que tracta la Comissió Tècnica d’Urbanisme.
En virtut de l’establert pels articles 131.1a) i 133.1 de la Llei general d’ordenació del territori i urbanisme, el ministre responsable de l’ordenament territorial, el director responsable d’urbanisme del ministeri que presideixi la Comissió per delegació del ministre i el tècnic al que es refereix l’article 131.1.a de la Llei general d’ordenació del territori i urbanisme no queden subjectes al règim d’incompatibilitats que s’estableix en aquest apartat en relació amb les competències i funcions de la Comissió Tècnica d’Urbanisme relacionades amb qüestions o actes de l’Administració general.
Per poder assolir el quòrum necessari per dur a terme una reunió i adoptar vàlidament els acords, el ministre responsable de l’ordenament territorial pot designar ad hoc, per a un cas concret o per a una reunió concreta, el(s) tècnic(s) corresponents en substitució del(s) membre(s) de la Comissió Tècnica d’Urbanisme de la seva designació que hagin d’abstenir-se per trobar-se en un supòsit d’incompatibilitat relativa. El membre jurista designat pel ministre que assegura el secretariat de la Comissió que s’hagi d’abstenir en un cas d’incompatibilitat relativa, és substituït per un lletrat o una lletrada adscrit al Gabinet Jurídic.
3. Altres motius d’abstenció
Els membres de la Comissió Tècnica d’Urbanisme, així mateix, s’han d’abstenir d’intervenir en el cas concret a tractar quan es doni alguna de les circumstàncies que es detallen a continuació:
a) Tenir interès personal en la qüestió o conflicte d’interès amb la mateixa, o ser administrador o representant d’una persona, societat o entitat concernida per l’actuació de la Comissió.
b) Estar relacionat per parentiu de consanguinitat fins al quart grau; matrimoni o situació de fet equivalent, o parentiu fins al segon grau d’afinitat, dels directament concernits per l’actuació de la Comissió.
c) Tenir personalment plet o causa pendent amb els directament concernits, o tenir-hi una relació d’amistat íntima o enemistat manifesta.
b) Estar relacionat per parentiu de consanguinitat fins al quart grau; matrimoni o situació de fet equivalent, o parentiu fins al segon grau d’afinitat, dels directament concernits per l’actuació de la Comissió.
c) Tenir personalment plet o causa pendent amb els directament concernits, o tenir-hi una relació d’amistat íntima o enemistat manifesta.
4. Conseqüències de la no abstenció, en els casos que sigui procedent
La no abstenció en els casos en què sigui procedent donarà lloc a responsabilitat, però no implicarà necessàriament la invalidesa dels actes en què el membre de la Comissió afectat hagi intervingut.
5. Apreciació del supòsits d’incompatibilitat establerts per la Comissió
El president de la Comissió, a instància pròpia o a petició de qualsevol altre membre de la Comissió, pot sotmetre a la consideració de la Comissió l’apreciació dels supòsits d’incompatibilitat establerts. L’acord que adopti la Comissió és vinculant per al membre afectat.
Cosa que es fa pública per a coneixement general.
Andorra la Vella, 22 de juny del 2011
Antoni Martí Petit
Cap de Govern
Cap de Govern