Carregant...
 

Decret d’aprovació del Reglament d’aplicació de la Llei de caça



Exposició de motius

Vista la Llei del Govern, del 15 de desembre del 2000;

Vista la Llei de caça, del 13 d’abril del 2000;

Vist el decret d’aprovació del Reglament d’aplicació de la Llei de caça, del 26 de setembre del 2007;

Atenent l’exposició de motius de la Llei de caça, del 13 d’abril del 2000, segons la qual la riquesa faunística “requereix una atenció prioritària i constant de l’Estat a fi de preservar-la i conservar-la com a patrimoni natural irrenunciable”;

Atesa la necessitat de regular els sistemes de caça d’algunes poblacions d’espècies caçables sotmeses a pla de caça i d’espècies caçables regulables;

Aquest Reglament deroga el Reglament d’aplicació de la Llei de caça, del 26 de setembre del 2007, i s’aprova íntegrament per motius de seguretat jurídica.
Article únic

S’aprova el Reglament d’aplicació de la Llei de caça, que entrarà en vigor l’endemà de ser publicat al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.

Disposició derogatòria

Queda derogat el Reglament d’aplicació de la Llei de caça, del 26 de setembre del 2007, i qualsevol disposició de rang igual o inferior que s’oposi al que estableix aquest Reglament.

Reglament d’aplicació de la llei de caça

Capítol primer. Disposicions generals

Article 1

Les llicències de caça s’han de sol·licitar al Servei de Tràmits de l’edifici administratiu del Govern, o als serveis de Tràmits dels comuns, durant els dies laborables i els horaris oficials d’atenció al públic, amb el pagament previ de l’import de la llicència de caça fixat pel Govern.
Article 2

Per formalitzar la sol·licitud d’una llicència de caça s’ha d’adjuntar la documentació següent:

1. Certificació d’una companyia d’assegurances, degudament autoritzada per actuar dins del territori nacional, que atesti que queden cobertes les responsabilitats civils en què puguin incórrer el caçador directament o els seus gossos per una suma mínima de 240.000 euros. En cas que la companyia asseguradora no faciliti la llista certificada al ministeri responsable de la caça, el sol·licitant ha d’adjuntar el certificat individual d’assegurança.

2. Còpia del permís d’arma. Queden exempts d’adjuntar el permís d’arma els caçadors de nacionalitat andorrana que cacin amb escopeta.

3. Còpia del passaport o del document d’identitat per als caçadors no inscrits en un cens parroquial.

4. Una (1) fotografia actual de 3,5 x 4,5 cm per a les primeres llicències.
Article 3

Per a l’obtenció de qualsevol llicència de caça és obligatori abonar prèviament l’import corresponent a la quota de soci de la Federació Andorrana de Caça.
Article 4

Les llicències de caça es poden recollir l’endemà de la resolució favorable de la sol·licitud al servei de tràmits on s’ha tramès la sol·licitud, durant els dies laborables i els horaris oficials d’atenció al públic.
Article 5

El ministeri responsable de la caça publica anualment el calendari de dies hàbils per a l’exercici de la caça en els terrenys d’aprofitament cinegètic comú.
Article 6

Per raons de seguretat, en les batudes al porc senglar, tot caçador ha de dur posada una peça de roba (barret, gorra, jaqueta i/o armilla) de color taronja d’alta visibilitat. Per les altres modalitats de caça es recomana el seu ús.
Article 7

Per poder sol·licitar la participació en el sorteig de batudes organitzades del porc senglar, els caçadors s’han d’inscriure en colles de caçadors del porc senglar al Departament de Patrimoni Natural. Les colles s’inscriuen per parròquies.
Article 8

Per inscriure’s com a colla de caça del porc senglar, s’ha de presentar la sol·licitud corresponent al Servei de Tràmits de l’edifici administratiu del Govern o als serveis de tràmits dels comuns, i complir les condicions següents:

1. Tots els caçadors han de figurar en el Cens Parroquial de la parròquia i ser titulars de la llicència corresponent de caça del porc senglar.

2. El nombre mínim de caçadors membres de la colla és de 15 persones.

3. Un caçador només pot formar part d’una colla de caça del porc senglar.
Article 9

Per poder participar en el sorteig de llicències especials de caça nocturna del porc senglar s’ha d’efectuar la sol·licitud al Servei de Tràmits de l’edifici administratiu del Govern o als serveis de tràmits dels comuns. La formalització de la sol·licitud implica que el caçador es compromet a poder ser localitzat i disponible en qualsevol època de l’any per participar en els tirs nocturns proposats.

Poden sol·licitar la participació en el sorteig de llicències especials de caça nocturna del porc senglar tots els caçadors en possessió de la corresponent llicència de caça del porc senglar i del permís d’arma llarga ratllada (tipus D).

Capítol segon. Comissió de Seguiment de la Caça

Article 10

La Comissió de Seguiment de la Caça està formada pels membres següents:

El president de la Comissió, càrrec que recau en el ministre responsable de la caça.
El vicepresident de la Comissió, càrrec que recau en el president de la Federació Andorrana de Caça.
El director del Departament de Patrimoni Natural.
El cap de l’Àrea de Patrimoni Natural.
El director del Cos de Banders.
Dos vocals designats per la Federació de Caça.
Un representant de les associacions protectores d’animals i de defensa de la natura.

Article 11

El president de la Comissió de Seguiment de la Caça convoca les sessions, proposa l’ordre del dia i dirigeix les sessions.

En absència del president de la Comissió, el vicepresident assegura les funcions del president.

La Comissió de Seguiment de la Caça nomena un secretari entre els seus representants. El secretari pren acta de les reunions.
Article 12

La Comissió de Seguiment de la Caça es reuneix tantes vegades com sigui necessari, i almenys dues vegades l’any.

Un terç dels membres de la Comissió de Seguiment de la Caça poden sol·licitar al president la convocatòria d’una sessió extraordinària.
Article 13

El quòrum de constitució de la Comissió es fixa en la meitat dels representants més un. Les decisions de la Comissió de Seguiment de la Caça s’aproven per majoria simple.

Capítol tercer. Espècies caçables

Article 14

1. Les espècies que es poden caçar sense altres limitacions que les establertes per la Llei de caça i les normes que la desenvolupen són:

Guineu (Vulpes vulpes)
Tudó (Columba palumbus)
Merla (Turdus merula)
Griva (Turdus viscivorus)


2. Les espècies que es poden caçar amb les limitacions de captura i de transport per dia i per caçador són:

Conill (Oryctolagus cuniculus)
Llebre (Lepus europaeus)
Perdiu grisa o xerra (Perdix perdix)
Perdiu roja (Alectoris rufa)
Faisà (Phasianus colchicus)


Dos exemplars de conill o bé un exemplar de llebre.

El total d’exemplars entre les espècies perdiu grisa, perdiu roja i faisà és de tres, amb un màxim de dos faisans.

3. Les espècies que són caçables en les condicions que defineix aquest Reglament són:

Porc senglar (Sus scrofa)
Mufló (Ovis musimon)
Cabirol (Capreolus capreolus)
Talpa (Talpa europaea)

Article 15

Segons la Llei de caça vigent, són espècies caçables regulables:

1. Les que són perilloses per a la salut o per a la seguretat públiques.

Aquestes espècies, o individus, poden ser definits com a espècies caçables regulables quan un agent de l’autoritat transmet els fets al Departament de Patrimoni Natural.

2. Les que causen danys importants a les activitats agrícoles, forestals o a la fauna o la flora en general.
Article 16

La caça de les espècies sotmeses a un pla de caça es regula amb l’objectiu de gestionar-ne les poblacions, tenint en compte la capacitat del territori i el manteniment d’una estructura equilibrada de la població.
Article 17

El Departament de Patrimoni Natural elabora els plans de gestió de les espècies que poden ser sotmeses a un pla de caça, en funció de la unitat de gestió de cada població.

Els plans de gestió s’han de fonamentar en els principis següents:

Anàlisi de les característiques geogràfiques, físiques, biològiques i humanes de la unitat de gestió.
Coneixement de les poblacions faunístiques existents.
Definició dels objectius de la gestió.
Mitjans necessaris per a la consecució dels objectius.

Article 18

El Pla de gestió de cada espècie que pot ser sotmesa a un pla de caça ha de definir els paràmetres següents:

Poblacions existents i la seva evolució.
Relació entre la capacitat del medi i l’abundància de l’espècie.
Piràmide poblacional, amb distribució per edats i sexes.
Definició del nombre de captures en funció dels paràmetres anteriors.

Article 19

Les espècies caçables que poden ser sotmeses a un pla de caça són les següents:

Mufló (Ovis musimon)
Cabirol (Capreolus capreolus)

Capítol quart. Regulació de les espècies caçables regulables perilloses per a la salut o la seguretat públiques

Article 20

La regulació específica de les espècies caçables regulables perilloses per a la salut o per a la seguretat públiques es fa, amb autorització prèvia del Departament de Patrimoni Natural, mitjançant l’actuació de personal tècnic del Departament de Patrimoni Natural o membres del Cos de Banders degudament autoritzats pel Departament de Patrimoni Natural, en tot el territori i en qualsevol època de l’any.
Article 21

El control d’un o diversos exemplars de les espècies caçables regulables perilloses per a la salut o per a la seguretat públiques es fa mitjançant la captura en viu. Quan els mètodes d’immobilització a distància o altres mètodes de captura en viu de l’animal no siguin viables, el Departament de Patrimoni Natural pot autoritzar l’ús del tret com a mètode de sacrifici.

Capítol cinquè. Regulació de les espècies caçables regulables que causen danys importants a la fauna en general

Article 22

La regulació específica de les espècies caçables regulables que causen danys importants a la fauna en general es fa, amb autorització prèvia del Departament de Patrimoni Natural, mitjançant l’actuació de personal tècnic del Departament de Patrimoni Natural o membres del Cos de Banders degudament autoritzats pel Departament de Patrimoni Natural, en tot el territori nacional i en qualsevol època de l’any.
Article 23

El control d’un o diversos exemplars de les espècies caçables regulables que causen danys importants a la fauna en general es fa mitjançant la captura en viu. Quan els mètodes d’immobilització a distància o altres mètodes de captura en viu de l’animal no siguin viables, el Departament de Patrimoni Natural pot autoritzar l’ús del tret com a mètode de sacrifici.

Capítol sisè. Regulació de les espècies caçables regulables que causen danys importants a les activitats agrícoles, forestals o a la flora en general

Article 24

Es consideren espècies regulables que poden causar danys a les activitats agrícoles, forestals o a la flora en general les espècies següents:

Porc fer (Sus scrofa)
Taupa (Talpa europaea)

Article 25

Ultra el que disposa el Reglament referent al sacrifici dels animals i els controls especials de la població d’una espècie o bé d’un individu d’aquesta espècie que hagi esdevingut perjudicial, la regulació de les poblacions de taupes que causin danys a les activitats agrícoles, mitjançant la seva captura amb una arma, en tot terreny de caça i durant tot l’any, pot fer-se amb autorització prèvia del Departament de Patrimoni Natural.
Article 26

Les sol·licituds per fer aquestes captures s’han de trametre al Departament de Patrimoni Natural, mitjançant el Servei de Tràmits de l’edifici administratiu del Govern, o als serveis de tràmits dels comuns. La sol·licitud ha d’incloure les dades següents:

1. Nom de la persona sol·licitant.
2. Terreny on es faran les captures.
3. Període durant el qual es desitja fer les captures.


En cas que la sol·licitud sigui resolta favorablement, el Departament de Patrimoni Natural ha d’expedir una autorització nominal que inclogui les dades esmentades.
Article 27

La regulació de les poblacions de porcs senglars en terrenys d’aprofitament cinegètic comú i en els dies hàbils per a l’exercici de la caça es basa en el desenvolupament de la seva caça sense altres limitacions que les previstes en la Llei de caça, en aquest Reglament i en les normes que el desenvolupen.
Article 28

La regulació de la població de porcs senglars que causin danys importants a les activitats agrícoles, forestals o a la flora en general es fa a tres nivells:

Batudes organitzades.
Tirs nocturns acompanyats.
Operacions puntuals.

Article 29

Dins del període establert de la temporada de caça del porc senglar, no es pot fer cap tipus d’operació de regulació en terreny cinegètic comú la nit o el dia anterior a un dia hàbil per a l’exercici de la caça.
Article 30

Davant una denúncia de danys causats a activitats agrícoles, forestals o a la flora en general, escrita del propietari o titular de l’explotació, el Departament de Patrimoni Natural pot autoritzar, amb verificació prèvia, la realització de batudes organitzades amb gossos.
Article 31

Les batudes organitzades es fan prioritàriament amb la participació exclusiva de caçadors que figuren en el Cens de Residència de la parròquia on es desenvolupa la batuda. Els caçadors han de formar part d’una colla de caça parroquial del porc senglar degudament inscrita al Departament de Patrimoni Natural.

Les peces capturades segons el que hagi definit el pla de gestió queden en propietat de la colla que ha fet la batuda.
Article 32

1. L’autorització per a la realització d’una batuda organitzada amb gossos ha de fixar com a mínim els preceptes següents:

a) L’horari i la zona autoritzada per al desenvolupament de la batuda.
b) Les normes de seguretat per al desenvolupament correcte de la batuda.
c) El procediment de comunicació entre els caçadors i/o els agents del Cos de Banders.
d) La quantitat de gossos autoritzats i el procediment de l’arruix.
e) La quantitat d’exemplars autoritzats a capturar d’acord amb el pla de gestió.


2. Un membre de la colla de caçadors actua com a cap de cacera i distribueix els llocs d’espera en funció de la zona.
Article 33

En cas que en una parròquia hi hagi més d’una colla inscrita de caçadors del porc senglar, d’acord amb l’article 31 les batudes organitzades es distribueixen segons un sorteig.

El Departament de Patrimoni Natural fa el sorteig de caràcter públic.
Article 34

1. Les colles que han obtingut adjudicacions no poden participar en el sorteig de batudes organitzades mentre totes i cadascuna de les colles legalment inscrites per parròquia, d’acord amb l’article 31, no hagin obtingut per sorteig el dret a participar en una batuda organitzada.

2. En cas que la colla adjudicatària de la batuda consideri que l’efectiu de caçadors presents no és suficient per garantir l’efectivitat de la batuda, aquesta colla pot sol·licitar la participació d’altres caçadors titulars de la llicència de caça de la temporada en curs.
Article 35

Les batudes organitzades només es poden realitzar amb gossos que compleixin la legislació vigent en matèria d’animals de companyia.
Article 36

Davant una denúncia de danys causats a activitats agrícoles, forestals o a la flora en general, escrita del propietari o titular de l’explotació, el Departament de Patrimoni Natural pot autoritzar, amb verificació prèvia, la realització de tirs nocturns al porc senglar per part de caçadors.
Article 37

A l’efecte del que estableix l’article anterior, es crea la llicència especial de caça nocturna del porc senglar. Les llicències especials de caça nocturna del porc senglar són personals i intransferibles.
Article 38

1. Les llicències especials de caça nocturna del porc senglar es distribueixen mitjançant un sorteig de caràcter públic, organitzat pel Departament de Patrimoni Natural. Se sorteja grups de 10 caçadors amb l’objectiu de disposar, com a mínim, d’una quantitat de 20 caçadors adjudicataris d’una llicència de caça nocturna del porc senglar. S’atribueix un número d’ordre de sorteig a cada caçador. A l’inici de cada temporada de caça del porc senglar, es fa un sorteig de llicències especials de caça nocturna del porc senglar, amb les sol·licituds actualitzades.

2. El Departament de Patrimoni Natural disposa d’un sol grup de caçadors sortejats per fer front als tirs nocturns autoritzats en qualsevol tipus de terreny cinegètic.
Article 39

1. El Departament de Patrimoni Natural comunica, per mitjà fefaent, als caçadors adjudicataris d’una llicència de caça nocturna del porc senglar el resultat del sorteig.

2. En el termini de cinc (5) dies hàbils després d’haver-ho comunicat al caçador adjudicatari, aquest està obligat a satisfer la quantitat corresponent al preu de la llicència. Si aquest import no es fa efectiu dins el termini establert, el sol·licitant perd el dret a la captura.
Article 40

Quan el Departament de Patrimoni Natural autoritza la realització d’un tir nocturn amb un caçador, el Departament contacta, per via telefònica i segons el número d’ordre del sorteig, amb els caçadors que han sortit del sorteig mitjançant el/els número/s de contacte que han facilitat.
Article 41

La formalització de la sol·licitud implica que el caçador es compromet a poder ser localitzat i disponible en qualsevol època de l’any per participar en els tirs nocturns proposats.
Article 42

Quan un caçador no pot ser localitzat, o per qualsevol motiu no pot participar en el tir nocturn proposat, queda eliminat. Aquests caçadors no poden sol·licitar la seva participació en el sorteig de llicències especials de caça nocturna del porc senglar fins a la temporada següent, excepte si el nombre de sol·licituds no cobreix el nombre d’operacions autoritzades.
Article 43

1. El nombre d’exemplars que està autoritzat a capturar el caçador que participa en un tir nocturn al porc senglar no està limitat.

2. Aquesta operació s’ha de fer mitjançant l’ús d’una arma llarga ratllada, amb la presència de personal tècnic del Departament de Patrimoni Natural o membres del Cos de Banders degudament autoritzats pel Departament de Patrimoni Natural, la qual té la missió de vetllar sobre el terreny pel compliment estricte del que hagi definit el Pla de gestió. En qualsevol cas el caçador és responsable de la peça o de les peces abatudes.

3. En el transcurs de l’operació de regulació, el caçador ha de complir les indicacions que li faci el personal de l’Administració autoritzat, que fixarà l’inici i l’acabament de l’operació de regulació.

4. La peça o les peces capturades queden en propietat del caçador que hagi realitzat el tir nocturn.
Article 44

Els caçadors que hagin efectuat almenys una captura no poden participar en el sorteig de llicències especials de caça nocturna del porc senglar durant les tres temporades següents, excepte si el nombre de sol·licituds no cobreix el nombre d’operacions autoritzades.
Article 45

Els caçadors que hagin efectuat almenys un tret no poden participar en el sorteig de llicències especials de caça nocturna del porc senglar durant les tres temporades següents, excepte si el nombre de sol·licituds no cobreix el nombre d’operacions autoritzades.
Article 46

1. Si en el transcurs de l’operació, seguint les indicacions del personal de l’Administració autoritzat, el caçador no vol efectuar la captura autoritzada, aquest perd el dret que la llicència corresponent li atorgava.

2. Aquests caçadors no poden sol·licitar la seva participació en el sorteig de llicències especials de caça nocturna del porc senglar fins a la temporada següent, excepte si el nombre de sol·licituds no cobreix el nombre d’operacions autoritzades.
Article 47

En el supòsit que en el transcurs de l’operació la peça autoritzada a capturar no s’hagi pogut localitzar, el caçador pot participar en una operació ulterior en la mateixa temporada de caça. En aquest cas el seu número d’ordre de sorteig passa a ser el darrer del grup de caçadors sortejats fins llavors.
Article 48

El personal de l’Administració autoritzat acompanyant, quan s’hagi abatut una peça, en presència del caçador determina les característiques de l’animal i anota aquestes dades a les fitxes editades a aquest efecte, incloent-hi el dia, l’hora i el lloc de la captura, i també el nom i els cognoms del caçador que ha matat la peça. El caçador i el personal de l’Administració autoritzat han de signar la fitxa en prova de conformitat amb les dades que s’hi reflecteixen. El Departament de Patrimoni Natural o el Departament del Cos de Banders pot fer la presa de mostres orgàniques de les peces abatudes. La peça caçada queda en propietat del caçador, el qual s’ha de fer càrrec del transport i de la destinació final de la peça sencera.
Article 49

En condicions en què la població de porcs senglars necessita unes actuacions acurades per limitar-ne el creixement i els danys causats en propietats agrícoles i ramaderes, a demanda escrita del propietari o titular de l’explotació, el Departament de Patrimoni Natural pot autoritzar, amb verificació prèvia, una operació puntual mitjançant la realització de tirs nocturns per part del personal tècnic de Patrimoni Natural o membres del Cos de Banders degudament autoritzats, simultàniament a la realització de tirs nocturns al porc senglar per part de caçadors. El caçador té prioritat en la realització de l’operació de regulació. El propietari o titular de l’explotació pot assistir a l’operació puntual. Les peces capturades pel personal de l’Administració autoritzat queden en propietat del ministeri responsable de la caça, que en decideix el destí final.
Article 50

Ultra el que disposa l’apartat anterior, quan pel procediment establert no s’hagi pogut localitzar cap dels caçadors sortejats, el Departament de Patrimoni Natural pot autoritzar que el personal tècnic de Patrimoni Natural o membres del Cos de Banders practiqui tirs nocturns. Les peces capturades queden en propietat del ministeri responsable de la caça, que en decideix el destí final.
Article 51

La regulació de la població de porcs senglars que causin danys importants a les activitats agrícoles, forestals o a la flora en general dins els vedats de caça es determina pel Reglament de funcionament i gestió dels vedats de caça.

Capítol setè. Aplicació dels plans de gestió mitjançant els plans de caça

Article 52

Si en una unitat de gestió el pla de gestió d’una espècie sotmesa a un pla de caça implica l’aplicació d’un pla de caça, es pot acordar la captura de determinades unitats.
Article 53

El ministeri responsable de la caça, d’acord amb el pla de gestió d’una espècie, pot declarar el pla de caça d’una espècie, en una unitat de gestió, de compliment estricte.
Article 54

El pla de caça d’una espècie ha de definir el nombre, el tipus de peces a capturar i el tipus de caça. Els tipus de peces a capturar poden ser:

1. Captures selectives
2. Trofeus


En el cas de l’espècie cabirol, no es defineix el tipus de peces a capturar a causa de les seves característiques biològiques.

Els exemplars de l’espècie cabirol identificats amb distintius o equipats d’emissors no poden ser objecte de captura.
Article 55

Els tipus de caça són:

Mitjançant la caça acompanyada almenys d’un agent del Cos de Banders seguint les prescripcions tècniques del Departament de Patrimoni Natural, el qual té la missió de vetllar sobre el terreny pel compliment estricte del que hagi definit el pla de caça, i les normes establertes per aquest Reglament.
Mitjançant la caça no acompanyada complint estrictament el pla de caça i respectant les normes que s’estableixen en aquest Reglament.

Article 56

Les captures selectives són de caràcter qualitatiu. Els paràmetres que cal tenir en compte per determinar si un animal pot ser objecte d’un tir selectiu són:

1. Estat sanitari insatisfactori.
2. Malformació.
3. Classe d’edat o sexe a limitar.


Els exemplars que poden puntuar com a trofeus no poden ser objecte de captura selectiva.

Els exemplars identificats amb distintius o equipats d’emissors no poden ser objecte de captura selectiva.
Article 57

Els trofeus es defineixen segons la normativa internacional (Consell Internacional de la Caça). El trofeu pot ser de nivell bronze, argent o or. En el moment de l’atorgament, el nivell del trofeu no s’especifica.

Els exemplars identificats amb distintius o equipats d’emissors no poden ser objecte de captura trofeu.
Article 58

Anualment el ministeri responsable de la caça publica la llista de peces que s’autoritza a caçar en coherència amb el pla de caça de l’espècie, i notifica, si escau, si es tracta d’un pla de caça de compliment estricte.

També correspon al ministeri responsable de la caça fixar el preu de les llicències especials de caça, ja sigui acompanyada o no acompanyada, d’una espècie sotmesa a un pla de caça, els períodes hàbils per tramitar les sol·licituds i per fer efectiu el pagament de l’import corresponent.
Article 59

Tots els caçadors inscrits al Cens Parroquial de qualsevol parròquia poden sol·licitar una llicència especial de caça acompanyada d’una espècie sotmesa a un pla de caça.
Article 60

L’adjudicació de les llicències especials de caça acompanyada o no acompanyada d’una espècie sotmesa a un pla de caça autoritzades pel Govern es fa mitjançant un sistema de sorteig públic per insaculació, davant notari. Simultàniament, se sorteja per a cada caçador la unitat de gestió, el tipus de captura i el període, la data o les dates de captura.

Finalitzat el sorteig, s’estén una acta notarial on han de constar els noms dels participants en el sorteig i el resultat d’aquest sorteig.
Article 61

En cas que la unitat de gestió d’una població sotmesa a un pla de caça englobi un o diversos vedats temporals de caça, com a mínim el 50% de les llicències especials de caça acompanyada de cada espècie sotmesa a un pla de caça se sorteja entre els caçadors prioritaris, definits a l’article 64 que figuren en el Cens Parroquial de la/les parròquia/es on està ubicat el vedat temporal de caça. Si aquesta unitat de gestió cobreix més d’una parròquia, la quantitat de llicències per parròquia es distribueix percentualment en funció del terreny corresponent.
Article 62

El ministeri responsable de la caça defineix les característiques dels plans de caça. Aquests poden ser declarats compliment estricte amb captures agrupades o sense. Si les captures previstes en qualsevol pla da caça han estat definides com a captures agrupades, els caçadors que hagin sol·licitat una llicència especial de caça acompanyada o no acompanyada poden ser adjudicataris de dues captures agrupades en el transcurs d’un mateix sorteig, corresponent a un exemplar femella i un exemplar mascle de la mateixa espècie.
Article 63

En el supòsit que un caçador no realitzi la captura en el període establert, i si el pla de caça ha estat declarat de compliment estricte, la captura no realitzada s’atribueix al caçador que ha resultat adjudicatari d’una llicència especial de caça no acompanyada de substitució. L’atorgament de les captures segueix estrictament el número d’ordre de la llicència especial de caça no acompanyada de substitució. Aquest supòsit s’aplica igualment en cas d’atribuir-se dues captures agrupades o en cas que no s’hagi realitzat la captura corresponent a l’exemplar mascle.

En el termini de tres (3) dies hàbils després d’haver-ho comunicat al caçador adjudicatari, aquest caçador està obligat a satisfer la quantitat corresponent al preu de la llicència. Si aquest import no es fa efectiu dins el termini establert, el sol·licitant perd el dret a la captura. No obstant això, el sol·licitant està obligat a fer efectiu l’import esmentat.

En un pla de caça de compliment estricte es procedeix a repetir el sistema fins a l’atorgament de totes les captures.
Article 64

Un caçador és considerat prioritari en els supòsits següents:

1. Que no hagi estat mai adjudicatari d’una llicència especial de caça, acompanyada o no acompanyada, per a l’espècie per a la qual sol·licita participar en el sorteig.

2. Que hagin passat com a mínim 3 anys a partir de la darrera adjudicació d’una llicència especial de caça, acompanyada o no acompanyada, per a la mateixa espècie per a la qual sol·licita participar en el sorteig.
Article 65

En cas d’un pla de caça que es realitzi mitjançant caça no acompanyada, el Govern expedeix anelles personals i intransferibles als caçadors adjudicataris d’una llicència especial de caça no acompanyada.
Article 66

1. El caçador adjudicatari de la llicència especial de caça no acompanyada que vulgui realitzar la captura amb una colla de caçadors, ha de sol·licitar-ho al ministeri responsable de la caça en el termini establert.

La sol·licitud ha d’anar acompanyada d’una llista amb la identitat dels caçadors de la colla que participaran en la caça.

En aquest cas, el ministeri responsable de la caça expedeix una anella personal i intransferible a cada caçador inclòs a la llista anterior. El conjunt d’anelles expedides per a cada sol·licitud han de correspondre a la unitat adjudicada i han d’estar referenciades com a tals.

2. Un cop finalitzada la jornada de caça, el caçador que ha abatut la unitat avisa el Departament de Patrimoni Natural o el Departament del Cos de Banders per poder realitzar la presa de mostres orgàniques de la peça abatuda. La unitat caçada queda en propietat del caçador, el qual es fa càrrec de la destinació final de la peça sencera.

3. Si la unitat adjudicada ha estat ferida, havent-hi presència de sang, el caçador ha d’avisar el Departament de Patrimoni Natural o el departament del Cos de Banders, i ha de procedir a tancar l’anella corresponent a la unitat.

4. Si finalment no es recupera la unitat, els caçadors de la colla perden el dret que la llicència corresponent els atorgava, i l’adjudicatari no pot reclamar la quantitat desemborsada en concepte de la llicència especial de caça no acompanyada, i s’apliquen igualment les disposicions de l’article 64.

5. Un cop finalitzat el període de caça autoritzat, el caçador adjudicatari de la llicència especial de caça no acompanyada ha de retornar totes i cadascuna de les anelles en el termini de 15 dies a comptar del darrer dia del període hàbil de caça.

6. Del conjunt d’anelles corresponents a una unitat només es pot retornar una anella tancada i totes les altres han d’estar obertes.

La prova evident que una anella ha estat indegudament manipulada i/o deteriorada, per tal de poder ser oberta un cop tancada, o que hagin estat esborrats els números i les lletres que hi figuraven en el moment de la seva entrega, comporta la pèrdua de validesa de l’anella.

Un cop retornada una anella tancada, qualsevol anella del mateix conjunt no retornada, retornada tancada o indegudament manipulada i/o deteriorada es considera la captura d’una unitat no fixada reglamentàriament pel Govern.

7. Un cop finalitzat el període de caça autoritzat, si cap caçador de la colla no ha fet efectiva la captura de la unitat, no es pot reclamar la quantitat desemborsada en concepte de caça no acompanyada. En aquest cas s’apliquen les disposicions de l’article 64 al caçador adjudicatari de la llicència especial de caça no acompanyada.
Article 67

L’adjudicatari de la llicència especial de caça no acompanyada és el responsable en tots els casos de les irregularitats que puguin succeir en el retorn de les anelles.
Article 68

En un pla de caça, en caça no acompanyada, es pot caçar amb gossos o sense; en cada cas, el ministeri responsable de la caça estableix els dies hàbils.

En cas que els dies hàbils d’un pla de caça, en caça no acompanyada, no coincideixin amb els dies hàbils establerts per la temporada de caça del porc senglar, l’adjudicatari de la llicència especial de caça no acompanyada ha de comunicar al Departament de Patrimoni Natural o al Departament del Cos de Banders el dia o els dies i la zona detallada en què anirà a caçar la unitat adjudicada. Aquesta comunicació s’ha de realitzar de manera fefaent com a mínim 24 hores abans dels dies de caça.

En el cas d’anul·lar el dia de caça, el caçador ho ha de comunicar de manera fefaent com a mínim 12 hores abans del dia esmentat.
Article 69

1. En el cas d’abatre la unitat adjudicada, el caçador avisa el Departament de Patrimoni Natural o el Departament del Cos de Banders. El Departament de Patrimoni Natural o el Departament del Cos de Banders pot fer la presa de mostres orgàniques de la unitat abatuda. La unitat caçada queda en propietat del caçador, el qual es fa càrrec de la destinació final de la peça sencera.

3. En cas de ferir la unitat adjudicada, el caçador ha de sol·licitar, el mateix dia o el dia següent al Departament de Patrimoni Natural o al Departament del Cos de Banders, poder utilitzar un gos de rastre de sang per buscar una unitat ferida.

4. Si la unitat adjudicada ha estat ferida, havent-hi presència de sang, el caçador ha d’avisar el Departament de Patrimoni Natural o el departament del Cos de Banders, i ha de procedir a tancar l’anella corresponent a la unitat.

5. Si finalment no es recupera la unitat, el caçador perd el dret que la llicència corresponent li atorgava, i no pot reclamar la quantitat desemborsada en concepte de la llicència especial de caça no acompanyada, i s’apliquen igualment les disposicions de l’article 64.

6. Un cop finalitzat el període de caça autoritzat, el caçador adjudicatari de la llicència especial de caça no acompanyada ha de retornar l’anella en el termini de 15 dies a comptar del darrer dia del període hàbil de caça.
Article 70

1. La prova evident que una anella ha estat indegudament manipulada i/o deteriorada, per tal de poder ser oberta un cop tancada, o que hagin estat esborrats els números i les lletres que hi figuraven en el moment de la seva entrega, comporta la pèrdua de validesa de l’anella. Qualsevol anella no retornada o indegudament manipulada i/o deteriorada es considera la captura d’una unitat no fixada reglamentàriament pel Govern.

2. El no-retorn d’alguna anella o el retorn de qualsevol anella tancada és considera una captura realitzada.

3. Qualsevol anella retornada oberta es considera una captura no efectuada.

4. Quan un caçador captura una unitat ha de col·locar i tancar de manera permanent l’anella corresponent a la captura entre el tendó i l’os d’una de les dues potes posteriors de l’animal.

5. Qualsevol unitat abatuda i no anellada es considera una unitat no fixada reglamentàriament pel Govern.

6. Un cop finalitzat el període de caça autoritzat, si el caçador no ha fet efectiva la captura de la unitat, el caçador no pot reclamar la quantitat desemborsada en concepte de caça no acompanyada. En aquest cas s’apliquen les disposicions de l’article 64.
Article 71

El procediment del sorteig per a cada espècie s’estableix de la manera següent:

1. S’estableix per sorteig, entre les unitats de gestió en què s’autoritzen peces a capturar d’aquesta espècie, l’ordre de les unitats de gestió amb què es procedeix a l’adjudicació de les llicències especials de caça acompanyada o no acompanyada.

2. Tot seguit s’estableix per sorteig, entre les parròquies que en el seu territori tinguin un vedat temporal de caça inclòs en la unitat de gestió, l’ordre de les parròquies amb què es procedeix a l’adjudicació de les llicències especials de caça acompanyada o no acompanyada.

3. A continuació s’adjudiquen, per sorteig, les llicències especials de caça acompanyada o no acompanyada que corresponen als caçadors prioritaris que figuren en el Cens Parroquial de la/les parròquia/es que en el seu territori tingui/tinguin un vedat temporal de caça inclòs en la unitat de gestió segons l’article 61 i respectant l’ordre establert als apartats primer i segon d’aquest article.

4. Posteriorment, es fa el sorteig de la resta de les peces a capturar d’aquesta espècie, independentment de la parròquia de residència dels sol·licitants, entre tots els caçadors prioritaris que no hagin resultat adjudicataris seguint l’ordre establert a l’apartat primer.

5. En cas que els caçadors prioritaris dels apartats anteriors no completin totes les captures, es fa el sorteig per als caçadors no prioritaris respectant l’ordre establert a l’apartat primer d’aquest article.

6. Finalment es fa el sorteig entre tots els caçadors que no hagin resultat adjudicataris d’un nombre de llicències especials de caça de substitució. A cada caçador adjudicatari li correspon un número d’ordre de llicència especial de caça de substitució.
Article 72

1. Els caçadors que han resultat adjudicataris estan obligats a satisfer la quantitat corresponent al preu de la llicència especial de caça acompanyada o no acompanyada de l’espècie sotmesa al pla de caça dins el termini establert pel ministeri responsable de la caça.

2. Si aquest import no es fa efectiu dins el termini establert, el caçador perd el dret a la captura. No obstant això, el caçador està obligat a fer efectiu l’import esmentat.

Aquesta captura és atribuïda al caçador que ha resultat adjudicatari d’una llicència especial de caça acompanyada de substitució. L’atorgament de les captures ha de seguir estrictament el número d’ordre de la llicència especial de caça de substitució i l’ordre de sorteig de la captura. En el termini de tres (3) dies hàbils després d’haver-ho comunicat al caçador adjudicatari, aquest caçador està obligat a satisfer la quantitat corresponent al preu de la llicència. Si aquest import no es fa efectiu dins el termini establert, el sol·licitant perd el dret a la captura.

3. Es procedeix a repetir el sistema fins a l’atorgament total de les llicències especials de caça acompanyada o no acompanyada del pla de caça.
Article 73

Les llicències especials de caça acompanyada o no acompanyada són personals i intransferibles.
Article 74

1. Els caçadors que han resultat adjudicataris no poden sol·licitar la participació com a caçadors prioritaris en els sorteigs de la mateixa espècie durant els tres anys següents.

2. Els caçadors que han resultat adjudicataris d’una captura d’un pla de caça no poden sol·licitar l’obtenció d’una llicència de caça mentre no hagin satisfet la quantitat corresponent al preu de la llicència especial de caça acompanyada fixada.

3. El caçador adjudicatari de dues captures agrupades en un pla de caça de compliment estricte únicament pot fer la captura de l’exemplar mascle quan hagi fet efectiva la captura de l’exemplar femella.

4. En el transcurs de la partida de caça, el caçador que ha resultat adjudicatari ha de complir les indicacions que li faci l’agent del Cos de Banders, seguint les prescripcions tècniques del Departament de Patrimoni Natural. En qualsevol cas el caçador és responsable de la peça abatuda.
Article 75

L’agent del Cos de Banders acompanyant, quan s’ha abatut una peça, en determina l’edat i el sexe en presència del caçador, i anota aquestes dades i les característiques de l’animal a les fitxes editades a aquest efecte, incloent-hi el dia, l’hora i el lloc de la captura, i també el nom i els cognoms del caçador que ha matat la peça. El caçador i l’agent del Cos de Banders han de signar la fitxa en prova de conformitat amb les dades que s’hi reflecteixen. L’Administració pot prendre mostres orgàniques de les peces abatudes.

La peça caçada queda en propietat del caçador, el qual s’ha de fer càrrec del transport i de la destinació final de la peça sencera.
Article 76

El titular d’una llicència especial de caça acompanyada selectiva té dret a una partida de caça (un dia).

El titular d’una llicència especial de caça acompanyada de trofeu té dret a dues partides de caça (dos dies), que forçosament han de ser seguides, per realitzar la captura.

El titular d’una llicència especial de caça acompanyada per a l’espècie cabirol té dret a una partida de caça (un dia).
Article 77

1. En el desenvolupament de la partida o les partides de caça acompanyada el caçador solament té dret a tres trets (3) en total.

2. Quan el caçador ha efectuat un tret i la peça no ha estat abatuda, el caçador i l’agent del Cos de Banders han de verificar conjuntament si l’animal ha estat ferit. Si es tenen sospites suficients que l’animal ha estat ferit, o es presencia sang, el caçador no té dret a tirar a cap altre animal, i ha de buscar i abatre aquest exemplar ferit.
Article 78

Si el caçador ha esgotat els tres (3) trets autoritzats i ha ferit un animal, l’agent del Cos de Banders ha de prosseguir, amb la participació del caçador, a abatre l’animal ferit. La peça queda igualment en propietat del caçador.

En el supòsit que l’animal hagi estat ferit i no es pugui localitzar, es dóna per acabada la partida de caça. En aquest cas, el caçador perd el dret que la llicència corresponent li atorgava, i no pot reclamar la quantitat desemborsada en concepte de la llicència especial de caça acompanyada, i s’apliquen igualment les disposicions de l’article 63.
Article 79

Si en el transcurs de la partida o les partides de caça acompanyada, el caçador no pot efectuar la captura autoritzada, perd el dret que la llicència corresponent li atorgava. En aquest cas s’apliquen les disposicions de l’article 64.

Si un cop transcorregudes les partides de caça de què disposa el caçador per fer la captura no l’ha fet efectiva, el caçador no pot reclamar la quantitat desemborsada en concepte de la llicència especial de caça acompanyada.

En cas de disposar de dues captures agrupades, el fet de no dur a terme la captura de l’exemplar femella durant la partida de caça assignada anul·la el dret a la realització de la captura de l’exemplar mascle durant aquella temporada de caça.
Article 80

En el supòsit que un caçador esgoti els tres (3) trets sense realitzar la captura, i si el pla de caça ha estat declarat de compliment estricte, la captura no realitzada s’atribueix al caçador que ha resultat adjudicatari d’una llicència especial de caça acompanyada de substitució. L’atorgament de les captures segueix estrictament el número d’ordre de la llicència especial de caça acompanyada de substitució. Aquest supòsit s’aplica igualment en cas d’atribuir-se dues captures agrupades o en cas que no s’hagi realitzat la captura corresponent a l’exemplar mascle.

En el termini de tres (3) dies hàbils després d’haver-ho comunicat al caçador adjudicatari, aquest caçador està obligat a satisfer la quantitat corresponent al preu de la llicència. Si aquest import no es fa efectiu dins el termini establert, el sol·licitant perd el dret a la captura. No obstant això, el sol·licitant està obligat a fer efectiu l’import esmentat.

En un pla de caça de compliment estricte es procedeix a repetir el sistema fins a l’atorgament de totes les captures.
Article 81

En el supòsit que transcorreguda/es la/les partida/es de caça acompanyada la peça autoritzada a capturar no s’ha pogut localitzar, el Departament de Patrimoni Natural ha de proposar una/unes partida/es de caça alternativa/es.
Article 82

Dos caçadors que han estat adjudicataris d’un mateix tipus de captura poden proposar al Departament de Patrimoni Natural un intercanvi de les dates de captura. El Departament de Patrimoni Natural ha d’aprovar aquestes modificacions.
Article 83

En cas de força major, el ministeri responsable de la caça pot modificar les dates per fer les captures autoritzades o anul·lar-les. En cas d’anul·lació, es reemborsa la quantitat desemborsada pel caçador.
Article 84

1. L’absència per part d’un caçador el dia acordat per realitzar la partida de caça implica la pèrdua del dret de captura corresponent a la llicència especial de caça acompanyada. Aquest dret de captura s’atribueix al caçador que ha resultat adjudicatari d’una llicència especial de caça acompanyada de substitució.

2. L’atorgament de les captures segueix estrictament el número d’ordre de la llicència especial de caça acompanyada de substitució. En el termini de tres (3) dies hàbils després d’haver-ho comunicat al caçador adjudicatari, aquest caçador està obligat a satisfer la quantitat corresponent al preu de la llicència. Si aquest import no es fa efectiu dins el termini establert, el sol·licitant perd el dret a la captura. No obstant això, el sol·licitant està obligat a fer efectiu l’import esmentat.

3. Es procedeix a repetir el sistema fins a l’atorgament de totes les captures.
Article 85

Si les unitats susceptibles de ser capturades en les unitats de gestió al final del període hàbil per realitzar-les no han estat capturades en la seva totalitat, el nombre de peces no caçades no pot ser acumulat a les previsions dels anys següents.
Article 86

En funció del tipus de captura a realitzar, l’agent del Cos de Banders encarregat d’acompanyar el caçador defineix la zona on es desenvolupa la partida de caça i l’horari d’inici.

En el moment que s’ha efectuat la captura, la partida de caça es dóna per acabada sense cap possibilitat de continuïtat.
Article 87

El Departament de Patrimoni Natural pot emetre un certificat nominal corresponent a la captura realitzada per cada caçador.


Cosa que es fa pública per a coneixement general.

Andorra la Vella, 11 de juny del 2008

Albert Pintat Santolària
Cap de Govern



Portal Jurídic del Principat d’Andorra