Reglament de seguretat de les instal·lacions de gasos combustibles (Text refós sense caràcter oficial)
Vigent en totes aquelles parts relatives a la seguretat industrial i en tot allò que no s’oposi a les prescripcions de la Llei de seguretat i qualitat industrial, del 22 de juny del 2000 per aplicació de la disposició addicional primera i fins que el Govern no els modifiqui o substitueixi.
Índex
[Mostra/Amaga]- Exposició de motius
- Article 1. Àmbit d’aplicació
- Article 2. Competències
- Article 3. Derogacions especials
- Article 4. Autoritzacions de les instal·lacions
- Article 5. Procediments cautelars
- Article 6. Materials
- Article 7. Equipaments
- Article 8. Responsabilitats
- Article 9. Infraccions
- Article 10. Sancions
- Article 11. Procediment sancionador
- Disposicions transitòries
- Disposicions addicionals
- Disposicions derogatòries
- Disposicions finals
- Annex número I
Instal·lacions fixes d’emmagatzematge dels gasos del petroli liquats - Annex número II
Xarxes de distribució de combustibles gasosos - Annex número III
Instal·lacions de gas a l’interior d’edificis. - Annex número IV
Consignes de seguretat per al transport per carretera, de gasos del petroli liquats (GLP).
Exposició de motius
Vista la Llei del Consell General de 31 de juliol de 1985, per la qual es regulen els drets del consumidor i la seva protecció,Vista la reglamentació relativa a instal·lacions de gas, aprovada pel Govern en la sessió del dia 15 de juliol de 1987,
Considerant l’increment del consum dels gasos del petroli liquats i el creixement d’instal·lacions en què es consumeix aquesta forma d’energia, així com el progrés que hi ha hagut en la tecnologia del gas,
Atès que la reglamentació actual sobre la matèria està fragmentada i no s’estableix amb un criteri únic i global,
Considerant que cal realitzar una refosa de la legislació vigent en un únic Reglament, amb la finalitat d’homogeneïtzar les disposicions existents,
A proposta del ministre d’Economia, el Govern ha aprovat en la sessió de dia 18 de desembre de 1996 la modificació de la reglamentació de gas vigent.
Article 1. Àmbit d’aplicació
L’objecte d’aquest Reglament és definir les condicions que han de reunir les instal·lacions, siguin de consum o d’emmagatzematge, dels gasos liquats derivats del petroli, d’ara endavant anomenats GLP, i del gas natural, així com les operacions de càrrega, descàrrega i transport dels gasos, i el subministrament als usuaris, amb la finalitat de salvaguardar la seguretat de les persones, les coses i el medi ambient, i també d’evitar tota classe de pertorbacions que puguin afectar els altres serveis.
Les disposicions d’aquest Reglament no s’apliquen a les instal·lacions o als emmagatzematges d’altres gasos que no siguin els previstos en l’àmbit d’aplicació.
Ensems, aquest Reglament tampoc no és d’aplicació als aparells o instal·lacions subministrats a partir d’envasos de GLP de capacitat inferior a 10 kg, llevat de les disposicions relatives als emmagatzematges i al transport per carretera.
Article 2. Competències
Correspon al Govern garantir el servei del control del gas, mitjançant el ministeri titular del Departament d’Indústria i Transports, d’ara endavant departament competent.
Ensems, correspon al Govern resoldre les reclamacions, els dubtes i les interpretacions a aquest Reglament. La resolució esmentada exhaureix la via administrativa.
Els tècnics i els inspectors del Govern, en tot moment, poden procedir a qualsevol inspecció per a l’exercici de la seva funció. Si de la inspecció es desprenen infraccions a aquest Reglament s’ha de procedir a instruir l’expedient sancionador corresponent, a fi de delimitar les possibles responsabilitats.
Article 3. Derogacions especials
El ministre titular del departament competent, a petició de la part interessada, pot, en casos excepcionals i degudament justificats, derogar de manera parcial qualsevol article d’aquest Reglament, sempre que es mantinguin com a mínim els mateixos nivells de seguretat.
Article 4. Autoritzacions de les instal·lacions
El compliment de les exigències reglamentàries en el projecte o en l’estudi tècnic de les instal·lacions de gas, en la seva realització o en el seu manteniment, sense perjudici del control per part del Govern, ha de quedar provat amb la presentació de la documentació que a continuació es determina i que és obligatòria segons les disposicions d’aquest Reglament.
4.1. Del projecte o l’estudi tècnic corresponent d’acord amb aquest Reglament.
El projecte o l’estudi tècnic queda automàticament autoritzat en el moment de la presentació al departament competent, o un altre organisme autoritzat per aquest departament, sense necessitat de la revisió prèvia, llevat dels casos que es determinen a continuació; l’autorització esmentada no pressuposa que el projecte o l’estudi tècnic compleixin les exigències reglamentàries.
És necessària l’aprovació prèvia del projecte en els casos següents:
a) Instal·lacions d’emmagatzematge de GLP d’envasos mòbils de les empreses subministradores.
b) Plantes d’ompliment d’envasos mòbils.
c) Instal·lacions fixes d’emmagatzematge de 1a i 2a categoria i aquelles de 3a categoria en què la xarxa de distribució circuli per vies d’utilització pública, sigui quina sigui la seva titularitat.
d) Xarxes de subministrament que circulin per vies d’utilització pública, sigui quina sigui la seva titularitat.
e) Tots els altres casos que es determinen als annexos d’aplicació corresponents.
b) Plantes d’ompliment d’envasos mòbils.
c) Instal·lacions fixes d’emmagatzematge de 1a i 2a categoria i aquelles de 3a categoria en què la xarxa de distribució circuli per vies d’utilització pública, sigui quina sigui la seva titularitat.
d) Xarxes de subministrament que circulin per vies d’utilització pública, sigui quina sigui la seva titularitat.
e) Tots els altres casos que es determinen als annexos d’aplicació corresponents.
4.2. Dels certificats d’instal·lacions de l’instal·lador i del certificat final d’obra signat pel tècnic competent i autoritzat, o la certificació, o l’acta de l’empresa autoritzada d’inspecció i control, quan correspongui.
Ensems, amb la presentació de la documentació corresponent, esmentada al punt anterior, queda autoritzada la posada en funcionament o la continuació del servei de la instal·lació, segons correspongui, sense necessitat que la revisin els serveis del Govern; l’autorització esmentada no pot pressuposar que l’Administració ratifica que les instal·lacions estan de conformitat amb les exigències reglamentàries.
La prova a què es refereix el punt primer d’aquest article pot servir per a les actuacions de l’Administració, previstes en aquest Reglament.
El departament competent pot revisar els projectes i les instal·lacions en fase d’execució o acabades, en servei o no, en qualsevol moment, directament o mitjançant empreses qualificades que el Govern determini, per comprovar el compliment de les disposicions d’aquest Reglament, d’ofici o a instància de la part interessada.
Les autoritzacions que s’atorguin d’acord amb les prescripcions d’aquest Reglament afecten solament l’àmbit d’aplicació que es defineix a l’article 1, amb independència d’altres necessàries que resultin aplicables d’acord amb la legislació vigent.
Article 5. Procediments cautelars
Les instal·lacions, els equips, els materials i els aparells, així com la seva utilització i el seu funcionament han d’ajustar-se als requisits legals i als reglaments que els són d’aplicació.
En els casos en què, mitjançant la inspecció corresponent, s’observin defectes o deficiències que impliquen un risc greu i imminent de perill per a les persones, els béns o el medi ambient, el ministre titular del departament competent pot acordar deixar fora de servei cautelarment, de manera total o parcial, la instal·lació perillosa, i manar als responsables que procedeixin a l’arranjament de les deficiències o a l’ajustament del funcionament a aquest Reglament, sense perjudici de les sancions que puguin imposar-se per la infracció comesa.
Els tècnics i els inspectors del Govern, quan observin el risc que es defineix al punt anterior, estan facultats per ordenar de manera immediata la suspensió del servei de les instal·lacions esmentades. Aquesta suspensió ha de ser ratificada en un termini no superior a quaranta-vuit hores pel ministre titular o la persona delegada.
Materials i equipaments
Article 6. Materials
Els materials i els aparells emprats en les instal·lacions han de reunir les condicions de seguretat, les dimensions i la qualitat que es determinen als reglaments d’aplicació corresponents. Han de ser, en tot cas, materials i aparells homologats o certificats d’acord amb la normativa vigent a la Unió Europea, per a l’aplicació que se’ls vol donar.
Els aparells han d’incorporar preferentment la marca de conformitat CE; en cas contrari, els fabricants o els importadors han de disposar de la documentació pertinent assegurant que l’aparell disposa de l’homologació esmentada o de la certificació.
Resta prohibit fabricar, importar, vendre o instal·lar materials o aparells sotmesos a aquest Reglament que no disposin de l’homologació esmentada o de la certificació.
Els materials i els dispositius que per raons de les seves característiques tècniques no siguin completament intercanviables, han de ser posats a la venda conjuntament, quan aquesta es realitza al públic en general. També formen part del conjunt les peces necessàries per assegurar una instal·lació correcta del producte.
La importació d’envasos mòbils i de gas a la menuda solament pot ser efectuada per les empreses distribuïdores autoritzades.
En casos excepcionals es poden fabricar, importar, vendre o instal·lar materials que no disposin de l’homologació o de la certificació esmentada anteriorment, sempre que a criteri del departament competent es mantinguin, com a mínim, els mateixos nivells de seguretat. A aquest efecte, el departament esmentat pot exigir la documentació i els assaigs que cregui convenients per assegurar el seu compliment.
S’han de prendre les disposicions apropiades quan els materials són susceptibles de tenir efectes nocius sobre els altres materials o sobre els altres serveis, o de destorbar el normal funcionament de la xarxa de subministrament.
S’ha de tenir en compte la freqüència i la qualitat del manteniment de la instal·lació, que pot produir-se durant la seva vida útil. Quan existeixi un responsable del funcionament de la instal·lació ha de ser consultat. Aquestes característiques es consideren aplicant les prescripcions reglamentàries, de tal manera que, tenint en compte la freqüència i la qualitat del manteniment previst:
Tota verificació periòdica, l’assaig, el manteniment o la reparació necessària durant la vida útil de la instal·lació, puguin efectuar-se de manera fàcil i segura.
L’eficàcia de les mesures de protecció garanteixi la seguretat.
La fiabilitat dels materials permeti un funcionament correcte de la instal·lació, apropiada a la durada prevista.
Article 7. Equipaments
Les instal·lacions i els seus equipaments s’han de realitzar d’acord amb els annexos que els són d’aplicació.
No obstant això, si alguna mesura de seguretat es considera insuficient per a una instal·lació en concret a criteri del departament competent es poden exigir altres mesures complementàries.
Responsabilitats i sancions
Article 8. Responsabilitats
Els fabricants, els importadors i els venedors són els responsables a l’hora de fabricar, importar o vendre materials i aparells, de conformitat amb l’article 6 d’aquest Reglament.
Els tècnics directors d’obra i les empreses instal·ladores que dirigeixen o realitzen instal·lacions sense l’autorització preceptiva són els responsables de dirigir i realitzar les instal·lacions no autoritzades.
El tècnic director d’obra és el responsable de vetllar per la realització correcta de les instal·lacions i pot exigir de l’empresa instal·ladora totes les mesures, certificacions i homologacions que cregui necessàries per assegurar l’estricte compliment de la legislació vigent.
L’empresa instal·ladora és la responsable de realitzar les instal·lacions d’acord amb el Reglament vigent, el projecte autoritzat o les modificacions que determina el director d’obra en les condicions descrites als diferents annexos d’aplicació i les regles habituals de l’art. En cas de desacord amb el projecte autoritzat o amb el director d’obra, per motius d’interpretació de la reglamentació vigent, s’ha de sotmetre a la consideració del departament competent, que ho ha de resoldre.
El titular, com a propietari de la instal·lació, és el responsable que aquesta disposi de l’autorització corresponent i que sigui dirigida, realitzada, revisada i conservada d’acord amb allò que es disposa en aquest Reglament.
Les empreses autoritzades que realitzin manteniment d’instal·lacions en funció d’un contracte establert, són les responsables de comprovar periòdicament l’estat de les instal·lacions i dels aparells, i els han de reparar o deixar-los fora de servei si es comprova que el seu estat pot comportar perill per a la seguretat de les persones.
Les empreses d’inspecció i control que realitzen revisions periòdiques són les responsables de comprovar que les instal·lacions estan d’acord amb les disposicions d’aquest Reglament.
Les empreses subministradores no poden subministrar gas a les instal·lacions que necessitin l’autorització i no la tinguin, i si és el cas que no disposin, del contracte de manteniment i del certificat de la revisió periòdica.
L’empresa subministradora pot inspeccionar les instal·lacions receptores dels seus abonats. Si, a conseqüència d’aquestes inspeccions, l’empresa distribuïdora comprova que l’estat de conservació o la concepció de la instal·lació comporta un gran risc d’incendi o representa un perill per a la integritat física de les persones, l’empresa distribuïdora ha de comunicar a la propietat, per escrit, la necessitat de reparar les anomalies dins un termini que en cap cas ha de superar els dos mesos (una còpia d’aquest escrit s’ha d’adreçar immediatament al departament competent). En el cas que les anomalies siguin extremadament greus o que puguin provocar de forma immediata un perill per a la integritat física de les persones, es pot procedir a la interrupció immediata del subministrament del gas i s’ha de comunicar també immediatament al departament competent, que ho ha de resoldre.
Article 9. Infraccions
Es considera infracció qualsevol actuació o negligència contrària a les disposicions que es determinen en aquest Reglament. La responsabilitat derivada de les infraccions, recau en els seus autors.
La constatació d’infraccions en el projecte, en l’estudi tècnic o en treballs d’execució o manteniment d’instal·lacions, o en els aparells sotmesos a aquest Reglament, comporta l’aturada immediata de les obres d’execució de les instal·lacions i el posterior arranjament a càrrec de l’autor del projecte, de l’estudi tècnic o de l’empresa instal·ladora o mantenidora, segons correspongui, mentre no es corregeixin les infraccions, independentment de les sancions a què les infraccions esmentades poden donar lloc, i sense perjudici de les responsabilitats civils i/o penals en què l’autor pot incórrer. Si la infracció constatada posa en perill la seguretat de les persones o els béns, amb caràcter immediat, es tipifica com a infracció molt greu a aquest Reglament.
Les infraccions a aquest reglament es classifiquen en lleus, greus i molt greus.
Les infraccions a aquest Reglament, llevat les de caràcter administratiu —que es consideren infraccions lleus— tenen la consideració de greus.
Per determinar la gravetat d’una infracció, s’ha de tenir en compte la possible reincidència de l’autor, la seva capacitat professional i. molt especialment, si l’autor és una empresa d’inspecció i de control.
Malgrat que l’incompliment de qualsevol prescripció reglamentària pot ser objecte de sanció, es consideren objecte especial d’infracció, amb la consideració d’infracció greu i de molt greu, si com a conseqüència s’ha posat en perill la seguretat de les persones, els fets següents:
Executar les instal·lacions sense el projecte o l’estudi tècnic autoritzat o que aquest no hi correspongui.
Fer executar les instal·lacions per les persones o les empreses no autoritzades.
Posar en servei les instal·lacions sense autorització.
No presentar els certificats de conformitat de la instal·lació abans de la seva posada en servei, o bé presentar els certificats falsejats.
Utilitzar les instal·lacions sense contractar-ne el manteniment a una empresa autoritzada, quan la instal·lació s’hagi de sotmetre a aquest requisit.
Fabricar, importar, vendre o cedir per qualsevol concepte i emprar materials o aparells no reglamentaris o no homologats.
Substituir indegudament o deixar fora de servei algun element de control, de regulació o de protecció, o de qualsevol part de la instal·lació, de forma que es pugui posar en perill la seguretat de les persones o els béns.
Aixecar precintes oficials d’aparells de mesura, de control o de regulació sense l’autorització corresponent.
Posar en servei les instal·lacions que hagin estat clausurades per motius de seguretat sense que hagin estat reparades i sense l’autorització corresponent.
No realitzar les revisions periòdiques quan són obligatòries.
No adequar les instal·lacions a la reglamentació vigent quan correspongui, dins els terminis previstos.
Importar, vendre o revendre gas per part de persones o d’empreses no autoritzades.
Disposar d’emmagatzematges de gas sense l’autorització preceptiva o que no es correspongui amb el que consta en l’autorització.
No facilitar als tècnics i als inspectors del Govern l’accés a les instal·lacions en l’exercici de les seves funcions
Article 10. Sancions
Les sancions que es poden aplicar poden tenir caràcter econòmic, professional o ambdós a la vegada. Aquestes sancions s’han d’imposar sense perjudici de la responsabilitat civil o penal en què s’hagi pogut incórrer.
Les sancions econòmiques es classifiquen en els grups següents:
Per infraccions lleus, multa de fins a 100.000 pessetes.
Per infraccions greus, multa de fins a 500.000 pessetes.
Per infraccions molt greus, multa de fins a 1.000.000 pessetes.
Per infraccions greus, multa de fins a 500.000 pessetes.
Per infraccions molt greus, multa de fins a 1.000.000 pessetes.
Es consideren infraccions molt greus aquelles que posen en perill immediat la seguretat de les persones o els béns. Les sancions fermes per infraccions molt greus poden comportar la inhabilitació professional de l’autor durant un termini no inferior a dos mesos ni superior a dos anys, a més de la sanció econòmica.
Article 11. Procediment sancionador
El procediment sancionador, en el cas d’haver-se constatat infraccions, es regula pel Codi de l’Administració i aquells reglaments que el desenvolupen i siguin d’aplicació.
Disposicions transitòries
Primera
Les empreses subministradores, revenedores, instal·ladores, reparadores o les mantenidores o d’inspecció i de control, afectades per aquest Reglament i els annexos corresponents, autoritzades a la data de l’aprovació d’aquest, han de justificar documentalment que disposen de la documentació necessària que es determina als diferents annexos d’aplicació, en un termini de vint-i-quatre mesos des de la data d’entrada en vigor d’aquest Reglament.
Disposicions addicionals
Primera
El Reglament relatiu a les instal·lacions fixes d’emmagatzematge dels gasos del petroli liquats, aprovat pel Govern en la sessió del dia 15 de juliol de 1987, queda inclòs dins d’aquest Reglament com a Annex número I. Instal·lacions fixes d’emmagatzematge de gasos del petroli liquats.
Segona
El Reglament per a xarxes de distribució de combustibles gasosos, aprovat pel Govern en la sessió del dia 15 de juliol de 1987, queda inclòs dins aquest Reglament com a Annex número II. Xarxes de distribució de combustibles gasosos.
Tercera
El Reglament de seguretat per a instal·lacions de gas a l’interior d’edificis, aprovat pel Govern en la sessió del dia 15 de juliol de 1987, queda inclòs dins d’aquest Reglament com a Annex número III. Instal·lacions de gas a l’interior d’edificis.
Quarta
Les consignes de seguretat per al transport per carretera, de gasos del petroli liquats (GLP), aprovades pel Govern en la sessió del dia 15 de juliol de 1987, queden incloses dins d’aquest Reglament com a Annex número IV. Consignes de seguretat per al transport per carretera, de gasos del petroli liquat (GLP).
Disposicions derogatòries
Primera
Queda nul i sense efecte l’apartat de sancions, aprovat pel Govern en la sessió del dia 15 de juliol de 1987, que és substituït pels articles 7, 8, 9 i 10 d’aquest Reglament.
Segona
Queden nuls i sense efecte tots aquells articles dels diferents annexos que s’oposin a aquest Reglament.
Disposicions finals
Primera
S’autoritza el departament competent a desenvolupar el text refós d’aquest Reglament i els diferents annexos d’aplicació.
Segona
Aquest Reglament entrarà en vigor el dia de la seva publicació al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.
Andorra la Vella, 8 de gener de 1997
Marc Forné Molné
Cap de Govern en funcions
Cap de Govern en funcions
Annex número I
Instal·lacions fixes d’emmagatzematge dels gasos del petroli liquats
Queda inclòs dins d’aquest Reglament com a Annex número I el Reglament relatiu a les instal·lacions fixes d’emmagatzematge dels gasos del petroli liquats, aprovat pel Govern en la sessió del dia 15 de juliol de 1987, modificat per l’edicte, del 8 de gener de 1997, pel qual s’ordena la publicació del Reglament de gas, aprovat pel Govern en la sessió del dia 18 de desembre de 1996 i pel Decret, del 18 de setembre del 2013, de modificació de l’annex número I del Reglament de gas.
Annex número II
Xarxes de distribució de combustibles gasosos
Queda inclòs dins d’aquest Reglament com a Annex número II el Reglament per a xarxes de distribució de combustibles gasosos, aprovat pel Govern en la sessió del dia 15 de juliol de 1987.
Annex número III
Instal·lacions de gas a l’interior d’edificis.
Queda inclòs dins d’aquest Reglament com a Annex número III el Reglament de seguretat per a instal·lacions de gas a l’interior d’edificis, aprovat pel Govern en la sessió del dia 15 de juliol de 1987, modificat per l’edicte, del 8 de gener de 1997, pel qual s’ordena la publicació del Reglament de gas, aprovat pel Govern en la sessió del dia 18 de desembre de 1996.
Annex número IV
Consignes de seguretat per al transport per carretera, de gasos del petroli liquats (GLP).
Queden incloses dins d’aquest Reglament com a Annex número IV les consignes de seguretat per al transport per carretera, de gasos del petroli liquats (GLP), aprovades pel Govern en la sessió del dia 15 de juliol de 1987.
Inclou modificacions de:
- Decret, del 18 de setembre del 2013, de modificació de l’annex número I del Reglament de gas, relatiu a les instal·lacions fixes d’emmagatzematge dels gasos del petroli liquats, del 18 de desembre de 1996, publicat al BOPA núm. 5, any 9, del 15 de gener de 1997
- Llei d’ordenació del sector dels gasos combustibles, del 22 de juny del 2000