Carregant...
 


Edicte



Per tal de donar compliment a allò que disposa l’article vintè, apartat b), de la Llei d’Organització de l’Administració General, s’ordena la publicació del Reglament de gas, aprovat pel Govern en la sessió del dia 18 de desembre de 1996.

Cosa que es fa pública per a coneixement general.


Andorra la Vella, 8 de gener de 1997

Marc Forné Molné
Cap de Govern en funcions

Reglament de gas

Exposició de motius

Vista la Llei del Consell General de 31 de juliol de 1985, per la qual es regulen els drets del consumidor i la seva protecció,

Vista la reglamentació relativa a instal·lacions de gas, aprovada pel Govern en la sessió del dia 15 de juliol de 1987,

Considerant l’increment del consum dels gasos del petroli liquats i el creixement d’instal·lacions en què es consumeix aquesta forma d’energia, així com el progrés que hi ha hagut en la tecnologia del gas,

Atès que la reglamentació actual sobre la matèria està fragmentada i no s’estableix amb un criteri únic i global,

Considerant que cal realitzar una refosa de la legislació vigent en un únic Reglament, amb la finalitat d’homogeneïtzar les disposicions existents,

A proposta del ministre d’Economia, el Govern ha aprovat en la sessió de dia 18 de desembre de 1996 la modificació de la reglamentació de gas vigent.

Reglament de gas
Article 1
Àmbit d’aplicació
L’objecte d’aquest Reglament és definir les condicions que han de reunir les instal·lacions, siguin de consum o d’emmagatzematge, dels gasos liquats derivats del petroli, d’ara endavant anomenats GLP, i del gas natural, així com les operacions de càrrega, descàrrega i transport dels gasos, i el subministrament als usuaris, amb la finalitat de salvaguardar la seguretat de les persones, les coses i el medi ambient, i també d’evitar tota classe de pertorbacions que puguin afectar els altres serveis.

Les disposicions d’aquest Reglament no s’apliquen a les instal·lacions o als emmagatzematges d’altres gasos que no siguin els previstos en l’àmbit d’aplicació.

Ensems, aquest Reglament tampoc no és d’aplicació als aparells o instal·lacions subministrats a partir d’envasos de GLP de capacitat inferior a 10 kg, llevat de les disposicions relatives als emmagatzematges i al transport per carretera.
Article 2
Competències
Correspon al Govern garantir el servei del control del gas, mitjançant el ministeri titular del Departament d’Indústria i Transports, d’ara endavant departament competent.

Ensems, correspon al Govern resoldre les reclamacions, els dubtes i les interpretacions a aquest Reglament. La resolució esmentada exhaureix la via administrativa.

Els tècnics i els inspectors del Govern, en tot moment, poden procedir a qualsevol inspecció per a l’exercici de la seva funció. Si de la inspecció es desprenen infraccions a aquest Reglament s’ha de procedir a instruir l’expedient sancionador corresponent, a fi de delimitar les possibles responsabilitats.
Article 3
Derogacions especials
El ministre titular del departament competent, a petició de la part interessada, pot, en casos excepcionals i degudament justificats, derogar de manera parcial qualsevol article d’aquest Reglament, sempre que es mantinguin com a mínim els mateixos nivells de seguretat.
Article 4
Autoritzacions de les instal·lacions
El compliment de les exigències reglamentàries en el projecte o en l’estudi tècnic de les instal·lacions de gas, en la seva realització o en el seu manteniment, sense perjudici del control per part del Govern, ha de quedar provat amb la presentació de la documentació que a continuació es determina i que és obligatòria segons les disposicions d’aquest Reglament.

4.1. Del projecte o l’estudi tècnic corresponent d’acord amb aquest Reglament.

El projecte o l’estudi tècnic queda automàticament autoritzat en el moment de la presentació al departament competent, o un altre organisme autoritzat per aquest departament, sense necessitat de la revisió prèvia, llevat dels casos que es determinen a continuació; l’autorització esmentada no pressuposa que el projecte o l’estudi tècnic compleixin les exigències reglamentàries.

És necessària l’aprovació prèvia del projecte en els casos següents:

a) Instal·lacions d’emmagatzematge de GLP d’envasos mòbils de les empreses subministradores.
b) Plantes d’ompliment d’envasos mòbils.
c) Instal·lacions fixes d’emmagatzematge de 1a i 2a categoria i aquelles de 3a categoria en què la xarxa de distribució circuli per vies d’utilització pública, sigui quina sigui la seva titularitat.
d) Xarxes de subministrament que circulin per vies d’utilització pública, sigui quina sigui la seva titularitat.
e) Tots els altres casos que es determinen als annexos d’aplicació corresponents.


4.2. Dels certificats d’instal·lacions de l’instal·lador i del certificat final d’obra signat pel tècnic competent i autoritzat, o la certificació, o l’acta de l’empresa autoritzada d’inspecció i control, quan correspongui.

Ensems, amb la presentació de la documentació corresponent, esmentada al punt anterior, queda autoritzada la posada en funcionament o la continuació del servei de la instal·lació, segons correspongui, sense necessitat que la revisin els serveis del Govern; l’autorització esmentada no pot pressuposar que l’Administració ratifica que les instal·lacions estan de conformitat amb les exigències reglamentàries.

La prova a què es refereix el punt primer d’aquest article pot servir per a les actuacions de l’Administració, previstes en aquest Reglament.

El departament competent pot revisar els projectes i les instal·lacions en fase d’execució o acabades, en servei o no, en qualsevol moment, directament o mitjançant empreses qualificades que el Govern determini, per comprovar el compliment de les disposicions d’aquest Reglament, d’ofici o a instància de la part interessada.

Les autoritzacions que s’atorguin d’acord amb les prescripcions d’aquest Reglament afecten solament l’àmbit d’aplicació que es defineix a l’article 1, amb independència d’altres necessàries que resultin aplicables d’acord amb la legislació vigent.
Article 5
Procediments cautelars
Les instal·lacions, els equips, els materials i els aparells, així com la seva utilització i el seu funcionament han d’ajustar-se als requisits legals i als reglaments que els són d’aplicació.

En els casos en què, mitjançant la inspecció corresponent, s’observin defectes o deficiències que impliquen un risc greu i imminent de perill per a les persones, els béns o el medi ambient, el ministre titular del departament competent pot acordar deixar fora de servei cautelarment, de manera total o parcial, la instal·lació perillosa, i manar als responsables que procedeixin a l’arranjament de les deficiències o a l’ajustament del funcionament a aquest Reglament, sense perjudici de les sancions que puguin imposar-se per la infracció comesa.

Els tècnics i els inspectors del Govern, quan observin el risc que es defineix al punt anterior, estan facultats per ordenar de manera immediata la suspensió del servei de les instal·lacions esmentades. Aquesta suspensió ha de ser ratificada en un termini no superior a quaranta-vuit hores pel ministre titular o la persona delegada.

Materials i equipaments
Article 6
Materials
Els materials i els aparells emprats en les instal·lacions han de reunir les condicions de seguretat, les dimensions i la qualitat que es determinen als reglaments d’aplicació corresponents. Han de ser, en tot cas, materials i aparells homologats o certificats d’acord amb la normativa vigent a la Unió Europea, per a l’aplicació que se’ls vol donar.

Els aparells han d’incorporar preferentment la marca de conformitat CE; en cas contrari, els fabricants o els importadors han de disposar de la documentació pertinent assegurant que l’aparell disposa de l’homologació esmentada o de la certificació.

Resta prohibit fabricar, importar, vendre o instal·lar materials o aparells sotmesos a aquest Reglament que no disposin de l’homologació esmentada o de la certificació.

Els materials i els dispositius que per raons de les seves característiques tècniques no siguin completament intercanviables, han de ser posats a la venda conjuntament, quan aquesta es realitza al públic en general. També formen part del conjunt les peces necessàries per assegurar una instal·lació correcta del producte.

La importació d’envasos mòbils i de gas a la menuda solament pot ser efectuada per les empreses distribuïdores autoritzades.

En casos excepcionals es poden fabricar, importar, vendre o instal·lar materials que no disposin de l’homologació o de la certificació esmentada anteriorment, sempre que a criteri del departament competent es mantinguin, com a mínim, els mateixos nivells de seguretat. A aquest efecte, el departament esmentat pot exigir la documentació i els assaigs que cregui convenients per assegurar el seu compliment.

S’han de prendre les disposicions apropiades quan els materials són susceptibles de tenir efectes nocius sobre els altres materials o sobre els altres serveis, o de destorbar el normal funcionament de la xarxa de subministrament.

S’ha de tenir en compte la freqüència i la qualitat del manteniment de la instal·lació, que pot produir-se durant la seva vida útil. Quan existeixi un responsable del funcionament de la instal·lació ha de ser consultat. Aquestes característiques es consideren aplicant les prescripcions reglamentàries, de tal manera que, tenint en compte la freqüència i la qualitat del manteniment previst:

Tota verificació periòdica, l’assaig, el manteniment o la reparació necessària durant la vida útil de la instal·lació, puguin efectuar-se de manera fàcil i segura.

L’eficàcia de les mesures de protecció garanteixi la seguretat.

La fiabilitat dels materials permeti un funcionament correcte de la instal·lació, apropiada a la durada prevista.
Article 7
Equipaments
Les instal·lacions i els seus equipaments s’han de realitzar d’acord amb els annexos que els són d’aplicació.

No obstant això, si alguna mesura de seguretat es considera insuficient per a una instal·lació en concret a criteri del departament competent es poden exigir altres mesures complementàries.

Responsabilitats i sancions
Article 8
Responsabilitats
Els fabricants, els importadors i els venedors són els responsables a l’hora de fabricar, importar o vendre materials i aparells, de conformitat amb l’article 6 d’aquest Reglament.

Els tècnics directors d’obra i les empreses instal·ladores que dirigeixen o realitzen instal·lacions sense l’autorització preceptiva són els responsables de dirigir i realitzar les instal·lacions no autoritzades.

El tècnic director d’obra és el responsable de vetllar per la realització correcta de les instal·lacions i pot exigir de l’empresa instal·ladora totes les mesures, certificacions i homologacions que cregui necessàries per assegurar l’estricte compliment de la legislació vigent.

L’empresa instal·ladora és la responsable de realitzar les instal·lacions d’acord amb el Reglament vigent, el projecte autoritzat o les modificacions que determina el director d’obra en les condicions descrites als diferents annexos d’aplicació i les regles habituals de l’art. En cas de desacord amb el projecte autoritzat o amb el director d’obra, per motius d’interpretació de la reglamentació vigent, s’ha de sotmetre a la consideració del departament competent, que ho ha de resoldre.

El titular, com a propietari de la instal·lació, és el responsable que aquesta disposi de l’autorització corresponent i que sigui dirigida, realitzada, revisada i conservada d’acord amb allò que es disposa en aquest Reglament.

Les empreses autoritzades que realitzin manteniment d’instal·lacions en funció d’un contracte establert, són les responsables de comprovar periòdicament l’estat de les instal·lacions i dels aparells, i els han de reparar o deixar-los fora de servei si es comprova que el seu estat pot comportar perill per a la seguretat de les persones.

Les empreses d’inspecció i control que realitzen revisions periòdiques són les responsables de comprovar que les instal·lacions estan d’acord amb les disposicions d’aquest Reglament.

Les empreses subministradores no poden subministrar gas a les instal·lacions que necessitin l’autorització i no la tinguin, i si és el cas que no disposin, del contracte de manteniment i del certificat de la revisió periòdica.

L’empresa subministradora pot inspeccionar les instal·lacions receptores dels seus abonats. Si, a conseqüència d’aquestes inspeccions, l’empresa distribuïdora comprova que l’estat de conservació o la concepció de la instal·lació comporta un gran risc d’incendi o representa un perill per a la integritat física de les persones, l’empresa distribuïdora ha de comunicar a la propietat, per escrit, la necessitat de reparar les anomalies dins un termini que en cap cas ha de superar els dos mesos (una còpia d’aquest escrit s’ha d’adreçar immediatament al departament competent). En el cas que les anomalies siguin extremadament greus o que puguin provocar de forma immediata un perill per a la integritat física de les persones, es pot procedir a la interrupció immediata del subministrament del gas i s’ha de comunicar també immediatament al departament competent, que ho ha de resoldre.
Article 9
Infraccions
Es considera infracció qualsevol actuació o negligència contrària a les disposicions que es determinen en aquest Reglament. La responsabilitat derivada de les infraccions, recau en els seus autors.

La constatació d’infraccions en el projecte, en l’estudi tècnic o en treballs d’execució o manteniment d’instal·lacions, o en els aparells sotmesos a aquest Reglament, comporta l’aturada immediata de les obres d’execució de les instal·lacions i el posterior arranjament a càrrec de l’autor del projecte, de l’estudi tècnic o de l’empresa instal·ladora o mantenidora, segons correspongui, mentre no es corregeixin les infraccions, independentment de les sancions a què les infraccions esmentades poden donar lloc, i sense perjudici de les responsabilitats civils i/o penals en què l’autor pot incórrer. Si la infracció constatada posa en perill la seguretat de les persones o els béns, amb caràcter immediat, es tipifica com a infracció molt greu a aquest Reglament.

Les infraccions a aquest reglament es classifiquen en lleus, greus i molt greus.

Les infraccions a aquest Reglament, llevat les de caràcter administratiu —que es consideren infraccions lleus— tenen la consideració de greus.

Per determinar la gravetat d’una infracció, s’ha de tenir en compte la possible reincidència de l’autor, la seva capacitat professional i. molt especialment, si l’autor és una empresa d’inspecció i de control.

Malgrat que l’incompliment de qualsevol prescripció reglamentària pot ser objecte de sanció, es consideren objecte especial d’infracció, amb la consideració d’infracció greu i de molt greu, si com a conseqüència s’ha posat en perill la seguretat de les persones, els fets següents:

Executar les instal·lacions sense el projecte o l’estudi tècnic autoritzat o que aquest no hi correspongui.

Fer executar les instal·lacions per les persones o les empreses no autoritzades.

Posar en servei les instal·lacions sense autorització.

No presentar els certificats de conformitat de la instal·lació abans de la seva posada en servei, o bé presentar els certificats falsejats.

Utilitzar les instal·lacions sense contractar-ne el manteniment a una empresa autoritzada, quan la instal·lació s’hagi de sotmetre a aquest requisit.

Fabricar, importar, vendre o cedir per qualsevol concepte i emprar materials o aparells no reglamentaris o no homologats.

Substituir indegudament o deixar fora de servei algun element de control, de regulació o de protecció, o de qualsevol part de la instal·lació, de forma que es pugui posar en perill la seguretat de les persones o els béns.

Aixecar precintes oficials d’aparells de mesura, de control o de regulació sense l’autorització corresponent.

Posar en servei les instal·lacions que hagin estat clausurades per motius de seguretat sense que hagin estat reparades i sense l’autorització corresponent.

No realitzar les revisions periòdiques quan són obligatòries.

No adequar les instal·lacions a la reglamentació vigent quan correspongui, dins els terminis previstos.

Importar, vendre o revendre gas per part de persones o d’empreses no autoritzades.

Disposar d’emmagatzematges de gas sense l’autorització preceptiva o que no es correspongui amb el que consta en l’autorització.

No facilitar als tècnics i als inspectors del Govern l’accés a les instal·lacions en l’exercici de les seves funcions
Article 10
Sancions
Les sancions que es poden aplicar poden tenir caràcter econòmic, professional o ambdós a la vegada. Aquestes sancions s’han d’imposar sense perjudici de la responsabilitat civil o penal en què s’hagi pogut incórrer.

Les sancions econòmiques es classifiquen en els grups següents:

Per infraccions lleus, multa de fins a 100.000 pessetes.
Per infraccions greus, multa de fins a 500.000 pessetes.
Per infraccions molt greus, multa de fins a 1.000.000 pessetes.


Es consideren infraccions molt greus aquelles que posen en perill immediat la seguretat de les persones o els béns. Les sancions fermes per infraccions molt greus poden comportar la inhabilitació professional de l’autor durant un termini no inferior a dos mesos ni superior a dos anys, a més de la sanció econòmica.
Article 11
Procediment sancionador
El procediment sancionador, en el cas d’haver-se constatat infraccions, es regula pel Codi de l’Administració i aquells reglaments que el desenvolupen i siguin d’aplicació.

Disposicions transitòries

Primera

Les empreses subministradores, revenedores, instal·ladores, reparadores o les mantenidores o d’inspecció i de control, afectades per aquest Reglament i els annexos corresponents, autoritzades a la data de l’aprovació d’aquest, han de justificar documentalment que disposen de la documentació necessària que es determina als diferents annexos d’aplicació, en un termini de vint-i-quatre mesos des de la data d’entrada en vigor d’aquest Reglament.

Disposicions addicionals

Primera

El Reglament relatiu a les instal·lacions fixes d’emmagatzematge dels gasos del petroli liquats, aprovat pel Govern en la sessió del dia 15 de juliol de 1987, queda inclòs dins d’aquest Reglament com a Annex número I. Instal·lacions fixes d’emmagatzematge de gasos del petroli liquats.
Segona

El Reglament per a xarxes de distribució de combustibles gasosos, aprovat pel Govern en la sessió del dia 15 de juliol de 1987, queda inclòs dins aquest Reglament com a Annex número II. Xarxes de distribució de combustibles gasosos.
Tercera

El Reglament de seguretat per a instal·lacions de gas a l’interior d’edificis, aprovat pel Govern en la sessió del dia 15 de juliol de 1987, queda inclòs dins d’aquest Reglament com a Annex número III. Instal·lacions de gas a l’interior d’edificis.
Quarta

Les consignes de seguretat per al transport per carretera, de gasos del petroli liquats (GLP), aprovades pel Govern en la sessió del dia 15 de juliol de 1987, queden incloses dins d’aquest Reglament com a Annex número IV. Consignes de seguretat per al transport per carretera, de gasos del petroli liquat (GLP).

Disposicions derogatòries

Primera

Queda nul i sense efecte l’apartat de sancions, aprovat pel Govern en la sessió del dia 15 de juliol de 1987, que és substituït pels articles 7, 8, 9 i 10 d’aquest Reglament.
Segona

Queden nuls i sense efecte tots aquells articles dels diferents annexos que s’oposin a aquest Reglament.

Disposicions finals

Primera

S’autoritza el departament competent a desenvolupar el text refós d’aquest Reglament i els diferents annexos d’aplicació.
Segona

Aquest Reglament entrarà en vigor el dia de la seva publicació al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.


Andorra la Vella, 8 de gener de 1997

Marc Forné Molné
Cap de Govern en funcions


Es modifiquen l’article 5.4.3 i 8 de l’Annex número I; els articles 24, 25, 26, 27, 28 i 34 de l’Annex número III, de la forma següent.

Annex número I
Instal·lacions fixes d’emmagatzematge dels gasos del petroli liquats

Article 5
Equipaments

5.4.3. Canalització entre la boca i el dipòsit:

Pot ser aèria o enterrada.


Canalització aèria

La canalització situada a l’aire lliure s’ha de fixar sòlidament a un mur o un suport sòlid i incombustible. No s’exigeix cap distància de seguretat respecte als locals o els límits de la propietat.

La canalització no ha d’estar en contacte directe amb altres conduccions i s’ha de disposar a una distància mínima de:

3 cm en els recorreguts paral·lels respecte a altres canalitzacions
1 cm en els encreuaments
5 cm de qualsevol conducte de fums d’amiant, ciment o metàl·lic


Les canalitzacions no poden travessar locals ni efectuar recorreguts per sota de locals. S’exceptua la canalització que circula per sota de locals quan el buit sanitari té una alçada no inferior a 2,50 metres i té dues cares obertes permanentment.

Canalització enterrada

No s’exigeix cap distància respecte als locals o al límit de la propietat. No obstant això, quan la canalització enterrada segueix un recorregut exterior al llarg d’un mur o fonaments d’edificis, ha d’existir una distància mínima de 0,50 m entre el mur esmentat i la canonada en qüestió. D’altra banda, no ha d’haver-hi cap obertura, conducte o peça travessera del mur que comuniqui l’interior de l’edificació amb la proximitat de la canonada.

La canalització enterrada no s’ha de trobar:

Sota cap mena de local.


En una mateixa rasa ocupada per canalitzacions d’altre tipus de fluids, llevat que la separació entre els eixos dels conductes sigui superior a 0,50 m.

En recorreguts paral·lels o encreuaments ha d’existir una separació mínima de 0,20 m amb cables elèctrics, llevat que la canalització de gas estigui dins una beina aïllant elèctricament i que les extremitats estiguin allunyades, com a mínim, 20 cm del cable.

En un conducte d’aigües residuals.

En recorreguts paral·lels:

Sota conduccions d’aigua
Sota vies concurrents
Sota l’extremitat d’una voravia


Article 8
Manteniment de les instal·lacions

8.1. Totes les operacions de manteniment, visites periòdiques, ordinàries i/o extraordinàries, han de ser inscrites al llibre de mantenimeinscrites al llibre de manteniment que cada cisterna ha de posseir.

Aquest llibre ha de se conforme al model oficial annex a aquest Reglament i l’ha de conservar el titular de cada cisterna, i tenir-lo a la disposició del distribuïdor, dels instal·ladors, de les empreses de control o de les autoritats.

8.2. Cada cisterna ha de ser objecte anyalment, d’una revisió efectuada pel mateix distribuïdor o per una empresa de control delegada pel distribuïdor esmentat.

Aquesta revisió, que s’ha d’inscriure al llibre de manteniment, ha de comportar com a mínim els controls següents:

Verificació del compliment de la reglamentació vigent.
Inspecció de la zona d’ubicació del dipòsit.
Comprovació del bon estat dels recipients i del funcionament dels elements de seguretat i maniobra.
Prova d’estanquitat de les canalitzacions i els equipaments.
Revisió d’extintors i del material de lluita contra incendi.
Mesura de la resistència presa de terra.


Una còpia del full de la revisió efectuada ha de ser conservada pel distribuïdor i l’altra còpia ha de ser adreçada, per al seu coneixement, al departament competent.

8.3. Cada 10 anys s’ha de realitzar una revisió més completa que, a més del previst a l’article anterior, ha de comportar les operacions següents:

Prova hidràulica de pressió de la cisterna.
Substitució dels accessoris de la cisterna.
Proves de resistència de les canonades.


Les visites decennals han de ser encomanades pel distribuïdor a una empresa de control competent i autoritzada.

Una còpia del full de la revisió efectuada ha de ser conservada pel distribuïdor i l’altra còpia ha de ser adreçada al departament competent.

8.3.1. Control estadístic

Quan els dipòsits formen part de lots uniformes de fabricació i estan sotmesos a control estadístic per part d’organismes oficials estrangers i són propietat d’empreses subministradores, s’accepta que els organismes esmentats realitzin el control estadístics, sempre que:

L’empresa subministradora hagi sol·licitat al departament competent l’autorització de control estadístic del dipòsit.

L’empresa subministradora justifiqui documentalment que:

a) En la relació dels dipòsits que entren en el lot, la mostra de la qual ha de ser revisada pels organismes oficials esmentats anteriorment, hi figuri el número de fabricació del dipòsit.
b) Hi ha un acord escrit amb el titular del lot de mantenir adequadament informada l’empresa subministradora dels resultats de les mostres verificades.
c) Disposa de la documentació resultant de les revisions efectuades en la mostra del lot, on hi figura el dipòsit, amb resultat favorable.
d) Es compromet a trametre els resultats de la mostra al departament competent.
e) Assumeix l’única i exclusiva responsabilitat en cas que es trobin defectes en els dipòsits instal·lats en el territori andorrà per part de les inspeccions efectuades pel departament competent, o que per causa d’una deficient revisió de la mostra no hagin estat detectats.


El control estadístic solament afecta aquelles parts que són objecte de revisió per part dels organismes oficials estrangers; la resta d’instal·lacions i equips s’ha de revisar d’acord amb el que s’estableix a la part general d’aquest article.

El departament competent ha de procedir a anul·lar l’autorització del control estadístic quan no es compleixen les condicions que es prescriuen o s’hagin detectat defectes en dipòsits que, sotmesos al control estadístic, no hagin estat detectats en la mostra.

En aquest cas, l’empresa ha de procedir a la revisió dels dipòsits d’acord amb l’establert a l’apartat general d’aquest article.

Annex número III
Instal·lacions de gas a l’interior dels edificis

Article 24
Venda de bombones__

Les empreses que vulguin realitzar l’activitat de venda o revenda de bombones de gas han de disposar d’autorització administrativa.

24.1 Empreses distribuïdores

La demanda d’autorització al Govern ha d’anar acompanyada dels documents següents:

Pòlissa d’assegurança per responsabilitat civil que es determina a l’article 34.

Autorització de les corporacions locals on estigui situada l’activitat i l’emmagatzematge.

Projecte tècnic, signat per un tècnic autoritzat i competent, de la zona d’emmagatzematge.

En tot cas, abans de procedir a la utilització de l’emmagatzematge, s’ha de presentar el certificat final d’obra, signat per un tècnic autoritzat i competent.

24.2. Empreses revenedores

Les empreses revenedores solament poden revendre gas butà en bombones de capacitat màxima de 15 kg de gas, llevat de les estacions de servei i els càmpings.

La venda de gas en gasolineres queda regulada de la manera següent:

Bombones de gas butà: en les mateixes condicions que la resta d’empreses revenedores.

Bombones de gas propà: solament es poden vendre a vehicles amb matrícula estrangera, i sempre com a substitució d’una bombona existent de capacitat inferior a 15 kg. En vehicles amb matrícula andorrana s’exigeix el certificat corresponent lliurat pel departament competent.

Gas propà a la menuda: solament es pot vendre a vehicles que incorporen dipòsits fixos i quan consti així en la documentació oficial del vehicle.

La venda de bombones de gas en càmpings queda regulada de la manera següent:

Bombones de gas butà: en les mateixes condicions que la resta d’empreses revenedores.

Bombones de gas propà: solament es poden vendre a l’interior del càmping, i sempre com a substitució d’una bombona existent d’un vehicle acampat. Si hi ha una demanda per a un vehicle que no disposa de bombona, el propietari ha d’efectuar una declaració expressa conforme el vehicle està d’acord amb la legislació del país de matriculació. Per contra, si el vehicle és de matrícula andorrana, és necessari el certificat del departament competent anteriorment esmentat. Els envasos sempre han de ser de capacitat unitària inferior a 15 kg.

Les empreses revenedores es classifiquen en:

24.2.1. Empreses revenedores que tenen com a única activitat la revenda del gas.

Aquestes empreses a més de complir les prescripcions que es determinen a l’apartat 24.2.2, han de sol·licitar l’autorització d’activitat comercial.

La demanda d’autorització al Govern ha d’anar acompanyada dels documents següents:

Autorització de les corporacions locals de l’emplaçament de l’activitat i de l’emmagatzematge.

24.2.2. Empreses revenedores, en les quals aquesta activitat és complementària amb altres activitats comercials degudament autoritzades.

Aquestes empreses han d’adreçar la demanda d’autorització al Departament d’Indústria i Transports.

La demanda ha d’anar acompanyada dels documents següents:

Autorització del distribuïdor per a la venda del gas.

Plànol de situació de l’emmagatzematge degudament grafiat i acotat.

Certificat d’un tècnic competent i autoritzat on s’ha de manifestar textualment que l’emmagatzematge compleix les condicions reglamentàries per a la capacitat màxima sol·licitada.

La revenda de gas, com a activitat complementària d’una altra existent, solament pot ser efectuada en activitats de:

Emmagatzematge de carburants, a la zona de l’estació de servei, en les condicions particulars que es determinen.

Venda al detall de queviures d’alimentació

Venda al detall d’aparells de lampisteria, calefacció i climatització.

Venda de carburants i lubricants, a la zona de l’estació de servei, en les condicions particulars que es determinen.

Ferreteria.

Càmpings, limitant el servei als clients de l’activitat, en les condicions particulars que es determinen.

Article 25
Prescripcions relatives als magatzems de bombones

Disposicions comunes a tots els magatzems

25.1. Els magatzems de bombones estan sotmesos a les disposicions que segueixen.

Únicament s’autoritzen capacitats superiors a 500 kg als magatzems centrals que cada distribuïdor tingui, i en aquest cas, es considera la reglamentació relativa a emmagatzematges fixos.

25.2. La capacitat dels altres tipus de magatzems de bombones no pot excedir els 500 kg.

Per a la determinació de la capacitat del magatzem, les bombones buides han de ser comptades per 1/10 de la seva càrrega nominal.

25.3. Els locals destinats a magatzem de bombones no es poden destinar a cap altre ús, llevat de les condicions particulars que s’estableixen per a envasos de gas butà de capacitat inferior a 10 kg en els locals comercials.

Als locals destinats a magatzem de bombones, resta prohibit l’emmagatzematge de substàncies combustibles i l’estacionament de vehicles de motor.

Han d’estar separats dels locals contigus per murs i sostres resistents al foc d’acord amb les prescripcions dels articles que segueixen.

L’emmagatzematge en un soterrani està prohibit.

El sòl de l’emplaçament del magatzem ha de ser horitzontal i incombustible i ha d’estar situat a un nivell superior o igual al del sòl circumdant.

25.4. L’emmagatzematge ha de ser ben ventilat. A aquest efecte s’ha d’instal·lar:

A l’aire lliure.

En un local, a condició que aquest disposi de dues obertures directes a l’exterior, una a la part superior i l’altra a la part inferior, d’una secció mínima de 3 dm² cadascuna, quan la capacitat del magatzem sigui com a màxim igual a 200 kg i de 16 dm² quan la capacitat sigui superior.

Cadascuna d’aquestes seccions pot ser dividida en diversos orificis situats o no a la mateixa paret; sempre i que la suma de les seccions dels diversos orificis sigui almenys igual a la secció prescrita per a un únic orifici.

25.5. Els recipients de gas butà o propà no han d’estar situats a la proximitat o sota l’efecte de la radiació d’una font de calor susceptible d’elevar la temperatura més enllà de 50C.

25.6. Es prohibeix l’emmagatzematge de bombones buides o plenes desproveïdes de llur tap d’estancament i del corresponent dispositiu protector dels òrgans de comandament.

S’ha de disposar dels mitjans apropiats per permetre l’evacuació dels recipients en cas d’incendi al magatzem o a la seva proximitat.

25.7. Els magatzems de bombones han de disposar a la seva proximitat, com a mínim, d’un extintor de pols de 9 l de capacitat.

Article 26
Disposicions complementàries aplicables als magatzems a l’aire lliure

Els recipients han d’estar situats a una distància de 3 m com a mínim en projecció horitzontal:

de les obertures dels locals habitats
de les obertures dels locals que continguin llars o altres focs descoberts
de qualsevol obertura baixa, soterrani, boca de desguàs no protegida per un sifó i de punt baix en el qual es puguin acumular els vapors inflamables
de qualsevol dipòsit de materials combustibles
dels límits de la propietat i de la via pública


Aquesta distància no és exigida si l’emmagatzematge està aïllat dels emplaçaments esmentats anteriorment per un mur ple, construït amb materials incombustibles i estable al foc de grau 1 hora.

Les dimensions d’aquest mur han de sobrepassar 1 m en llargada i 50 cm en alçada les dimensions de l’emmagatzematge.

L’alçada mínima d’aquest mur ha de ser de 2 m en, com a mínim, cas d’aïllament respecte de les propietats pertanyents a tercers o de la via pública.

La distància de 3 m a la via pública o límit de la propietat es pot reduir, o fins i tot suprimir, quan es tracti de petits revenedors que tinguin un emmagatzematge de 6 bombones com a màxim.

Article 27
Disposicions complementàries aplicables als magatzems en locals

27.1. No s’autoritza l’emmagatzematge de bombones a l’interior d’edificis habitats o de tallers. Se n’exceptuen els emmagatzematges previstos a l’article 28.

Els locals destinats a magatzem han d’estar situats, com a mínim, a una distància de 3 m de qualsevol edifici habitat o taller. El sostre del local ha de ser incombustible i els murs tallafoc de grau 1 hora.

27.2. L’enllumenat artificial del local ha de ser elèctric. Els llums han de ser del tipus antideflagrant i els interruptors han d’estar obligatòriament situats a l’exterior del local.

27.3. El local no pot ser caldejat per aparells amb flama o d’incandescència. Així mateix, es prohibeix fumar a l’interior d’aquests locals.

Article 28
Disposicions particulars per a l’emmagatzematge i la venda de gas en bombones de capacitat inferior a 10 kg, als locals comercials

S’autoritza l’emmagatzematge i la venda de bombones de gas de capacitat inferior a 10 kg, a l’interior de locals comercials fins a una capacitat màxima de 100 kg.

Les condicions d’emmagatzematge són les definides als articles anteriors, llevat de l’article 25.4, que no és d’aplicació.

Els envasos han d’estar situats en gàbies per a aquesta finalitat, apartats com a mínim 2 metres de qualsevol material combustible.

A les proximitats hi ha d’haver un dispositiu de detecció de fuita del gas que detecti fuites accidentals, de manera que quan detecti concentracions de gas superiors al 25% del límit inferior de possibilitat explosió, posi en funcionament un dispositiu d’alarma sonor, oïble des de les zones on hi hagi en permanència personal de servei.

Article 34
Autoritzacions, instal·ladors i distribuïdors

Tota persona o societat que vulgui explotar un comerç dedicat a la realització i conservació d’instal·lacions de gas o a la venda de gas en bombones, a l’engròs o per canalitzacions, ha d’obtenir prèviament la corresponent autorització de comerç específica per a aquesta activitat, la qual és lliurada pel Govern sempre que s’acrediti estar en possessió de la documentació següent:

Certificat d’aptitud professional del sol·licitant i/o del personal tècnic de l’empresa.
Pòlissa d’assegurança per responsabilitat civil Il·limitada, per un capital de 100.000.000 PTA com a mínim. Les pòlisses d’assegurança de les empreses subministradores han de cobrir obligatòriament el transport, l’emmagatzematge propi i els defectes dels envasos i dels seus elements de seguretat i control i, eventualment, de les seves empreses revenedores. En tot cas, han de presentar certificació de l’assegurança pertinent.
Autorització de la corporació local corresponent.


La persona que executi noves instal·lacions o modificacions a instal·lacions existents, ha de posseir un certificat d’aptitud professional com a instal·lador de gas.

El Departament d’Indústria i Transports lliura aquests certificats a les persones interessades que hagin seguit, amb l’aprofitament degut, un curset de formació.

Els cursets de formació tracten sobre els temes següents:

a) Característiques fisicoquímiques dels gasos.
b) Càlcul i realització pràctica de les instal·lacions.
c) Normes reglamentàries de seguretat per a l’execució de les instal·lacions.



Portal Jurídic del Principat d’Andorra