Edicte
Índex
[Mostra/Amaga]Per tal de donar compliment a allò que disposa l’article vintè, apartat b), de la Llei d’organització de l’Administració general, s’ordena la publicació del Reglament per a l’apreciació de la suficient integració a Andorra, aprovat pel Govern en la sessió del dia 20 de juliol de 1994.
Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.
Andorra la Vella, 28 de juliol de 1994
Òscar Ribas Reig
Reglament per a l’apreciació de la suficient integració a Andorra
Exposició de motius
Els articles 33 i 34 de la Llei qualificada de la nacionalitat, de 3 de setembre de 1993, preveuen que el Govern reglamenti els mecanismes necessaris per a la constatació de l’existència de suficient integració en els article 6, 8 i 9.Fins ara la suficiència de la integració a Andorra era apreciada per la Comissió de la Nacionalitat creada per Llei de 4 de desembre de 1987. Els seus membres pertanyien al Consell General i eren nomenats per les comissions permanents legislatives d’Educació i Cultura, i de Sanitat i Benestar Social.
Als països que exigeixen un requisit d’integració o equivalent, el dret comparat s’ha orientat en els darrers anys a la seva realització mitjançant una prova o enquesta davant funcionaris imparcials, que garanteixin l’exclusiva orientació, i que demostra l’efectivitat de la integració, dissipant qualsevol dubte, sobre la possibilitat d’influències de caràcter polític o d’altra mena en la resolució que finalment s’adopti.
En aquesta mateixa línia, l’article 34 de la Llei qualificada de la nacionalitat estableix que els mecanismes per a la constatació de la integració seran “el més objectius i tecnificats possibles”, evitant qualsevol mena de discriminació, “però prenent en compte el coneixement de la llengua catalana i de les institucions andorranes com a element essencial”.
Per tal de complir aquests principis, la prova d’integració s’organitza entorn al coneixement de la llengua i de les institucions d’Andorra, alhora que es permet aportar altres elements que demostrin l’arrelament del sol.licitant. Al mateix temps, es vol donar seguretat jurídica i previsibilitat a l’esmentada prova, com fan altres legislacions, facilitant a l’interessat l’accés a publicacions sobre la història i les institucions del Principat que constituiran el contingut bàsic de l’entrevista realitzada per la Comissió.
La Comissió de la Nacionalitat, que serà l’òrgan que apreciarà la suficient integració del sol.licitant de la nacionalitat, pretén assolir l’equilibri entre el caràcter d’òrgan administratiu estricte i el d’una agència independent, per evitar qualsevol influència política en la seva resolució i, al mateix temps, adaptar-se a la dimensió d’Andorra. La forma de nomenament i funcionament de la Comissió és garantia de l’aplicació de criteris tècnics i imparcials en les seves decisions sobre la integració. D’altra banda, la presència d’un membre del Gabinet Jurídic pretén facilitar la correcta aplicació de l’ordenament andorrà.
El Govern no ha considerat oportú establir un nou règim especial de recursos, de tal manera que són d’aplicació els generals administratius i judicials establerts en la legislació vigent, perquè la garantia que podria comportar la introducció d’un recurs contra l’informe de la Comissió es pot obtenir mitjançant aquells, en cas que el Govern se separi sense fonament de l’informe raonat de la Comissió.
Per últim, el nou Reglament preveu la situació dels disminuïts físics, psíquics i sensorials que no puguin, per raó de la seva discapacitat realitzar la prova, reunint la resta de condicions necessàries per adquirir la nacionalitat. També es mantenen les presumpcions d’integració a Andorra que establia la normativa anterior.
Article 1
Als efectes previstos en els articles 33 i 34 de la Llei qualificada de la nacionalitat, l’òrgan competent per apreciar el requisit de suficient integració a Andorra és la Comissió de la Nacionalitat, la qual ha de tenir la composició i les funcions que s’estableixen en els articles següents.
Article 2
La Comissió de la Nacionalitat està composta per cinc membres nomenats pel Govern entre funcionaris proposats pels Ministres que inclouran, en tot cas, un representant del Gabinet Jurídic del Govern. El seu mandat dura un any, renovable tàcitament fins a un màxim de cinc anys.
Article 3
Article 3.1.
Els membres de la Comissió de la Nacionalitat elegeixen per majoria els càrrecs de president i de secretari.
Article 3.2.
Els acords de la Comissió de la Nacionalitat s’adopten per majoria dels seus membres.
Article 3.3.
El funcionament de la Comissió de la Nacionalitat es regeix per les normes de l’article 37 del Codi de l’Administració.
Article 3.4.
Els membres de la Comissió de la Nacionalitat han de declarar-se inhàbils, o bé poden ser recusats en els casos previstos i d’acord amb les formes establertes als articles 115 i 116 del Codi de l’Administració.
Article 4
La Comissió de la Nacionalitat té les competències següents:
a) Convocar i dur a terme la prova d’integració per a les persones sol.licitants de la nacionalitat andorrana en els termes previstos al present Reglament.
b) Sol.licitar de les autoritats locals, si escau, la informació necessària sobre el grau d’arrelament de la persona interessada en la societat andorrana.
c) Donar criteris respecte a la documentació i als ensenyaments que puguin facilitar la superació de la prova d’integració.
Article 5
Article 5.1.
La prova d’integració s’ha de realitzar tres vegades l’any, durant els mesos de febrer, maig i octubre, a convocatòria del president de la Comissió.
Article 5.2.
Quan s’hagi comprovat que la persona sol.licitant de la nacionalitat compleix els requisits previstos a la Llei s’ha de notificar a la Comissió de la Nacionalitat perquè aquesta el convoqui per realitzar la prova d’integració.
Article 5.3.
La notificació de la convocatòria per a la prova es practica per correu certificat, i sortirà plens efectes sempre que es faci en la persona del candidat, o bé sigui refusada per les persones que es trobin al seu domicili.
Article 5.4.
La notificació ha de practicar-se amb un mínim de vint dies d’antelació a la prova.
Article 5.5.
Si la persona interessada no compareix, sense acreditar documentalment una justa causa per fer-ho, s’entén que desisteix de la seva sol.licitud, sense perjudici que pugui formular-la novament.
Article 6
La prova per apreciar el grau d’integració a Andorra és oral i segueix els criteris que s’assenyalen a continuació:
a) coneixement i comprensió de la llengua catalana. S’entén que la persona interessada posseeix un coneixement i una comprensió suficient de la llengua catalana si és capaç d’entendre les preguntes previstes en l’apartat següent i pot respondre-les en català.
b) Entrevista personal per tal de comprovar el grau d’adaptació i participació de la persona sol.licitant en la societat del Principat i el seu coneixement de les institucions. La persona interessada pot aportar a la Comissió de la Nacionalitat tots els elements que avalin la seva sol.licitud, i la Comissió pot sol.licitar a les autoritats locals la informació sobre el seu grau d’arrelament.
Article 7
Queden excloses de la prova d’integració les persones que pateixin incapacitats físiques, psíquiques o sensorials que els n’impedeixin la realització.
Article 8
Se suposen integrades a la societat andorrana les persones que en el moment de sol.licitar l’adquisició de la nacionalitat es trobin en un dels supòsits següents:
a) haver acabat l’escolarització obligatòria al Principat. El certificat previst en l’article 26.1.f) de la Llei qualificada de la nacionalitat és suficient per provar aquesta circumstància.
b) les que acreditin disposar de la certificació, lliurada pel Servei de Formació d’Adults del Ministeri d’Educació, Joventut i Esports, d’haver assolit el nivell A de català i el nivell mitjà de coneixements d’història i d’institucions andorranes
c) els majors de quaranta-cinc anys quan acreditin una residència efectiva al Principat durant un mínim de vint-i-cinc anys. Als efectes de l’apreciació d’aquest termini no interrompen el còmput les absències de menys de sis mesos en cap cas, ni tampoc les de menys de dos anys quan siguin degudes a motius laborals, d’estudis o d’altres raonablement justificats. La prova d’aquesta situació s’entén completa amb el certificat al qual fa referència l’article 26.1.c). de la Llei qualificada de la nacionalitat.
Article 9
L’informe de la Comissió de la Nacionalitat, que en tot cas, ha de ser motivat, s’ha d’incorporar a l’expedient a què fa referència l’article 25 de la Llei qualificada de la nacionalitat.
Disposició final
Aquest Reglament entrarà en vigor el mateix dia de la seva seva publicació al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.
Andorra la Vella, 21 de juliol de 1994
Òscar Ribas Reig
Inclou modificacions de: