Decret 131/2024, del 27-3-2024, d’aprovació del Reglament relatiu a l’establiment del programa de control pressupostari per a l’exercici del 2024.
Índex
[Mostra/Amaga]- Reglament relatiu a l’establiment del programa de control pressupostari per a l’exercici del 2024
- Article 1. Objecte
- Article 2. Àmbit d’aplicació
- Article 3. Del control financer
- Article 4. Del control de legalitat
- Article 5. Del control d’oportunitat econòmica i del control d’eficàcia (auditories operatives)
- Article 6. Dels informes globals anuals de control pressupostari
- Article 7. Del control pressupostari a les entitats no incloses en aquest Reglament
Exposició de motius
La Llei general de les finances públiques, del 19 de desembre de 1996, i les seves modificacions posteriors, disposen a l’article 36 la finalitat i les modalitats de control pressupostari. La mateixa Llei també estableix, a l’article 42, que la Intervenció General és titular dels controls de legalitat, d’oportunitat econòmica i financer. També, el Decret del 3-04-2019 d’aprovació del Reglament regulador de la Intervenció General i de l’exercici del control pressupostari, regula, entre d’altres, el desplegament del procediment i l’abast per a l’exercici del control pressupostari.A més, la Llei 32/2014, del 27 de novembre, de sostenibilitat de les finances públiques i d’estabilitat pressupostària i fiscal remarca, quant a vetllar pel principi d’eficiència, que les administracions, els organismes institucionals i les entitats parapúbliques i de dret públic vinculades a l’Administració general estan sotmesos al control d’oportunitat econòmica i al control d’eficàcia establerts a la Llei general de les finances públiques ja esmentada.
Tornant a la Llei general de les finances públiques, l’article 36 faculta el Govern per establir reglamentàriament un programa anual de control pressupostari que determini les entitats parapúbliques o de dret públic, les societats públiques participades per l’Administració general amb incidència sobre les finances públiques i les entitats privades que reben subvencions, préstecs, avals i altres ajuts a càrrec del pressupost general, que estiguin subjectes al control pressupostari, així com la modalitat i l’abast de control a la qual estiguin subjectes.
A aquest efecte, el Reglament que s’aprova mitjançant aquest Decret estableix les entitats de l’Administració de l’Estat subjectes al control pressupostari durant l’exercici del 2024, així com la modalitat i l’abast de control a la qual estan sotmeses.
Des del punt de vista formal, el Reglament comprèn set articles que contenen les disposicions referents a l’objecte, l’àmbit d’aplicació, el control financer, el control de la legalitat, el control d’oportunitat econòmica i d’eficàcia, i el control pressupostari a les entitats no incloses en aquest Reglament.
A proposta del ministre encarregat de les finances en funcions, el Govern, en la sessió del 27 de març del 2024,
Decreta
Article únic
S’aprova el Reglament relatiu a l’establiment del programa de control pressupostari per a l’exercici del 2024, que entra en vigor l’endemà de ser publicat al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.
Reglament relatiu a l’establiment del programa de control pressupostari per a l’exercici del 2024
Article 1. Objecte
Aquest Reglament té per objecte determinar les entitats que estan subjectes al control pressupostari de la Intervenció General durant l’exercici del 2024 i la modalitat i l’abast de control a la qual estan sotmeses.
Article 2. Àmbit d’aplicació
Aquesta norma s’aplica a les entitats parapúbliques o de dret públic i a les societats públiques participades per l’Administració general que es detallen als articles 3, 4 i 5.
Article 3. Del control financer
Queden subjectes al control pressupostari amb la modalitat de control financer les entitats següents:
- Caixa Andorrana de Seguretat Social
- Fons de Reserva de Jubilació
- Servei Andorrà d’Atenció Sanitària
- Fons de Reserva de Jubilació
- Servei Andorrà d’Atenció Sanitària
Article 4. Del control de legalitat
1. Queden subjectes al control pressupostari amb la modalitat de control de legalitat les entitats següents:
- Caixa Andorrana de Seguretat Social
- Fons de Reserva de Jubilació
- Servei Andorrà d’Atenció Sanitària
- Fons de Reserva de Jubilació
- Servei Andorrà d’Atenció Sanitària
2. D’acord amb l’article 37.2 de la Llei general de les finances públiques, el control de legalitat de la Intervenció General comprèn, sense perjudici del que estableix l’article 12 de la Llei de pressupost per a l’exercici del 2024:
a) La fiscalització prèvia de tots els actes, els documents i els expedients de l’exercici del 2024 amb incidència sobre les finances públiques l’autorització dels quals és competència dels consells d’administració o òrgans de govern corresponents, d’acord amb l’article 8 de la Llei de pressupost per a l’exercici del 2024, de les entitats detallades a l’apartat primer d’aquest article.
Els expedients als quals es refereix el paràgraf anterior d’aquest apartat s’han de presentar a la Intervenció General perquè els fiscalitzi amb una antelació mínima de quinze dies laborables a la data de la reunió del Consell d’Administració o de l’òrgan de govern corresponent en què hagin de ser presentats perquè els aprovi. Els informes de fiscalització s’adjunten i formen part dels expedients l’autorització dels quals és competència dels consells d’administració o dels òrgans de govern equivalents.
b) La fiscalització mitjançant mostreig en la fase de liquidació de les despeses l’autorització de les quals és competència dels directors de les entitats parapúbliques o de dret públic pel que fa als pressupostos respectius i que no són de la naturalesa de les despeses a les quals es refereix l’apartat d d’aquest article.
Les liquidacions es fiscalitzen prèviament als pagaments de forma general. No obstant això, en els casos en què no sigui possible per part de la Intervenció General fer la fiscalització de forma prèvia, s’ha d’efectuar a posteriori, igualment per mitjà de procediments de mostreig.
c) La fiscalització prèvia de les devolucions d’ingressos d’un import superior a 7.500 €. Les devolucions inferiors a aquest import es fiscalitzaran mitjançant procediments de mostreig.
d) En tot cas, la contractació de personal, que es regula a l’article 16 de la Llei de pressupost per a l’exercici del 2024, amb caràcter general, està subjecta a la fiscalització prèvia de la Intervenció General, d’acord amb l’article 44.4.c de la Llei general de les finances públiques i amb l’abast limitat als aspectes que determina la Intervenció General en els informes de fiscalització dels expedients corresponents.
En el cas del Servei Andorrà d’Atenció Sanitària, la fiscalització de l’adjudicació de les places, així com dels contractes de personal, s’efectua en l’exercici del control financer de la Intervenció General.
e) La fiscalització amb posterioritat de les despeses de material no inventariable i les de caràcter periòdic o repetitiu, en la fase de liquidació, un cop ja s’ha fiscalitzat de manera prèvia la despesa inicial de l’acte o el contracte de què deriven o les seves modificacions. Pel que fa a les entitats subjectes al control financer de l’article 3, la fiscalització amb posterioritat d’aquestes despeses se substitueix per les comprovacions efectuades en l’exercici del control financer de la Intervenció General.
Els expedients als quals es refereix el paràgraf anterior d’aquest apartat s’han de presentar a la Intervenció General perquè els fiscalitzi amb una antelació mínima de quinze dies laborables a la data de la reunió del Consell d’Administració o de l’òrgan de govern corresponent en què hagin de ser presentats perquè els aprovi. Els informes de fiscalització s’adjunten i formen part dels expedients l’autorització dels quals és competència dels consells d’administració o dels òrgans de govern equivalents.
b) La fiscalització mitjançant mostreig en la fase de liquidació de les despeses l’autorització de les quals és competència dels directors de les entitats parapúbliques o de dret públic pel que fa als pressupostos respectius i que no són de la naturalesa de les despeses a les quals es refereix l’apartat d d’aquest article.
Les liquidacions es fiscalitzen prèviament als pagaments de forma general. No obstant això, en els casos en què no sigui possible per part de la Intervenció General fer la fiscalització de forma prèvia, s’ha d’efectuar a posteriori, igualment per mitjà de procediments de mostreig.
c) La fiscalització prèvia de les devolucions d’ingressos d’un import superior a 7.500 €. Les devolucions inferiors a aquest import es fiscalitzaran mitjançant procediments de mostreig.
d) En tot cas, la contractació de personal, que es regula a l’article 16 de la Llei de pressupost per a l’exercici del 2024, amb caràcter general, està subjecta a la fiscalització prèvia de la Intervenció General, d’acord amb l’article 44.4.c de la Llei general de les finances públiques i amb l’abast limitat als aspectes que determina la Intervenció General en els informes de fiscalització dels expedients corresponents.
En el cas del Servei Andorrà d’Atenció Sanitària, la fiscalització de l’adjudicació de les places, així com dels contractes de personal, s’efectua en l’exercici del control financer de la Intervenció General.
e) La fiscalització amb posterioritat de les despeses de material no inventariable i les de caràcter periòdic o repetitiu, en la fase de liquidació, un cop ja s’ha fiscalitzat de manera prèvia la despesa inicial de l’acte o el contracte de què deriven o les seves modificacions. Pel que fa a les entitats subjectes al control financer de l’article 3, la fiscalització amb posterioritat d’aquestes despeses se substitueix per les comprovacions efectuades en l’exercici del control financer de la Intervenció General.
3. El control de legalitat de la Intervenció General de l’apartat 2 de l’article 4 s’exerceix amb l’abast limitat que determina la Intervenció General en els informes de fiscalització dels expedients corresponents.
4. Els expedients que es tracten en les reunions del Consell d’Administració o dels òrgans de govern corresponents i que es troben fora de l’àmbit de la fiscalització prèvia de la Intervenció en el marc del control de legalitat segons estableix la lletra a de l’apartat 1 estan sotmesos a les comprovacions de control oportunes, mitjançant mostreig, en el marc dels controls financer i/o d’oportunitat econòmica i d’eficàcia, sempre que es corresponguin o tinguin relació amb les despeses subjectes a aquestes modalitats de control posterior i entrin dins el seu abast.
Respecte d’aquests expedients dels quals la Intervenció no emet un informe previ, quan es tracten en reunions en les quals assisteixen els interventors, el fet de no pronunciar-se al respecte no implica l’acord o el desacord de la Intervenció amb allò que s’està aprovant.
Article 5. Del control d’oportunitat econòmica i del control d’eficàcia (auditories operatives)
1. Queden subjectes al control pressupostari amb les modalitats de control d’oportunitat econòmica i control d’eficàcia les entitats següents:
- Caixa Andorrana de Seguretat Social
- Fons de Reserva de Jubilació
- Autoritat Financera Andorrana
- Servei Andorrà d’Atenció Sanitària
- Forces Elèctriques d’Andorra
- Escola de Formació de Professions Esportives i de Muntanya
- Universitat d’Andorra
- Fòrum Nacional de la Joventut d’Andorra
- Societat de Gestió Col·lectiva de Drets d’Autor i Drets Veïns del Principat d’Andorra
- Consell Regulador Andorrà del Joc
- Agència Estatal de Resolució d’Entitats Bancàries
- Agència Andorrana Antidopatge
- Cambra de Comerç, Indústria i Serveis d’Andorra
- Institut Nacional de l’Habitatge
- Institut Andorrà de les Dones
- Andorra Telecom SAU
- Ràdio i Televisió d’Andorra SA
- Ramaders d’Andorra SA
- Andorra Turisme SAU
- Centre de Tractament de Residus d’Andorra SA
- Andorra Desenvolupament i Inversió SAU
- FEDA Solucions SAU
- Capçalera d’Infraestructures Energètiques SAU
- Diquital SAU
- Fundació Privada Nostra Senyora de Meritxell
- Fundació privada del sector públic ActuaTech
- Fundació privada del sector públic Andorra Recerca i Innovació
- Fons de Reserva de Jubilació
- Autoritat Financera Andorrana
- Servei Andorrà d’Atenció Sanitària
- Forces Elèctriques d’Andorra
- Escola de Formació de Professions Esportives i de Muntanya
- Universitat d’Andorra
- Fòrum Nacional de la Joventut d’Andorra
- Societat de Gestió Col·lectiva de Drets d’Autor i Drets Veïns del Principat d’Andorra
- Consell Regulador Andorrà del Joc
- Agència Estatal de Resolució d’Entitats Bancàries
- Agència Andorrana Antidopatge
- Cambra de Comerç, Indústria i Serveis d’Andorra
- Institut Nacional de l’Habitatge
- Institut Andorrà de les Dones
- Andorra Telecom SAU
- Ràdio i Televisió d’Andorra SA
- Ramaders d’Andorra SA
- Andorra Turisme SAU
- Centre de Tractament de Residus d’Andorra SA
- Andorra Desenvolupament i Inversió SAU
- FEDA Solucions SAU
- Capçalera d’Infraestructures Energètiques SAU
- Diquital SAU
- Fundació Privada Nostra Senyora de Meritxell
- Fundació privada del sector públic ActuaTech
- Fundació privada del sector públic Andorra Recerca i Innovació
2. Les normes i directrius generalment admeses per al desenvolupament d’auditories operatives són les ISSAI 300, 3000, 3100 i 3200, emeses per Intosai (Organització Internacional de les Entitats Fiscalitzadores Superiors). La Intervenció General aplica aquesta metodologia en els treballs d’execució dels controls d’oportunitat econòmica i d’eficàcia, d’acord amb Decret del 3 d’abril del 2019 d’aprovació del Reglament regulador de la Intervenció General i de l’exercici del control pressupostari, en especial els capítols vuitè i novè.
3. Els treballs d’execució dels controls d’oportunitat econòmica i d’eficàcia es duen a terme d’acord amb la guia metodològica d’auditoria operativa per als controls a posteriori d’oportunitat econòmica, eficiència i eficàcia publicada al lloc web www.finances.ad, del ministeri encarregat de les finances del Govern.
Article 6. Dels informes globals anuals de control pressupostari
D’acord amb la legislació vigent, la Intervenció General emetrà anualment els informes de fiscalització sobre l’exercici dels controls financers, d’oportunitat econòmica i d’eficàcia dels comptes de l’exercici del 2023 de les entitats subjectes al seu control assenyalades als articles precedents d’aquest reglament.
Article 7. Del control pressupostari a les entitats no incloses en aquest Reglament
Les entitats parapúbliques o de dret públic, les societats públiques participades per l’Administració general amb incidència sobre les finances públiques i les entitats privades que reben subvencions, préstecs, avals i altres ajuts a càrrec del pressupost general a les quals no és aplicable aquest Reglament, poden quedar subjectes al control pressupostari en qualsevol moment de l’exercici en curs si la Intervenció General ho considera oportú. En aquest cas, la Intervenció General ho notifica a les entitats oportunes.
Cosa que es fa pública per a coneixement general.
Andorra la Vella, 27 de març del 2024
Xavier Espot Zamora
Cap de Govern
Cap de Govern
{includes page=R20240327D_F}