Decret
Decret del 8-1-2020 d’aprovació del Reglament de l’esquí escolar.
Exposició de motius
Atès que l’esquí alpí i l’esquí nòrdic són dos dels esports més practicats a Andorra;Atès que l’esquí escolar forma part dels projectes educatius dels centres docents del país des de fa anys;
Atès el desenvolupament de les activitats que es realitzen dins del programa de l’esquí escolar;
Vist el Reglament de l’esquí escolar, del 22 de desembre del 2016;
A l’ensems, i als efectes d’actualitzar-ne, ampliar-ne i millorar-ne el contingut;
Per tot el que s’ha exposat, a proposta de la ministra d’Educació i Ensenyament Superior, el Govern, en la sessió del 8 de gener del 2020,
Decreta
Article únic
S’aprova el Reglament de l’esquí escolar, que entrarà en vigor l’endemà de ser publicat al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.
Reglament de l’esquí escolar
Article 1
L’esquí escolar és una activitat física obligatòria per a tots els alumnes de primera ensenyança del sistema educatiu andorrà, per a tots els alumnes d’élémentaire de l’ensenyament francès i per a tots els alumnes de primària de l’ensenyament espanyol, i opcional per a tots els alumnes de segona ensenyança del sistema educatiu andorrà, per a tots els alumnes de secundària de l’ensenyament espanyol i per a tots els alumnes del collège de l’ensenyament francès escolaritzats a Andorra. Aquesta activitat s’ha de desenvolupar d’acord amb aquest Reglament.
Article 2
L’esquí escolar forma part de l’àrea d’educació física i com a tal s’integra dins dels projectes educatius i curriculars dels centres docents d’Andorra que depenen del Govern o que hagin signat un conveni que així ho reguli, amb uns objectius generals i uns criteris d’avaluació comuns.
Article 3
Els objectius generals de l’esquí escolar són:
1. Cooperar en la formació integral dels alumnes.
2. Ajudar els alumnes a superar-se i millorar les pròpies capacitats corporals per contribuir al desenvolupament de les aptituds físiques de base.
3. Adquirir progressivament el grau d’aprenentatge que permeti als alumnes el domini de la tècnica de l’esquí.
4. Promoure el respecte per la natura i les activitats a l’aire lliure.
5. Fomentar actituds de companyonia, convivència cívica i respecte envers les normes, el material i els espais d’ús comú.
Article 4
Correspon a cada centre escolar desenvolupar els objectius generals, i concretar-ne els continguts i la programació, amb la col·laboració dels coordinadors del Servei d’Esquí Escolar. Així mateix, cal adequar el grau d’ajuda pedagògica en funció de les necessitats educatives de cada alumne i establir la relació amb les altres àrees educatives.
Article 5
El ministeri encarregat de l’educació ofereix dos models d’esquí escolar perquè cada centre escolar pugui triar el model que més s’ajusti a les seves necessitats.
La direcció del centre ha de comunicar la decisió presa al Servei d’Esquí Escolar abans del 30 de setembre.
Model A:
- Sortida de l’escola la primera hora lectiva, segons la disponibilitat d’autobusos.
- Els alumnes fan dos hores de monitor.
- La resta de la jornada els alumnes esquien amb el personal del centre i els pares acompanyants.
- Retorn a l’escola trenta minuts abans de l’acabament de la jornada escolar habitual.
- Els alumnes fan dos hores de monitor.
- La resta de la jornada els alumnes esquien amb el personal del centre i els pares acompanyants.
- Retorn a l’escola trenta minuts abans de l’acabament de la jornada escolar habitual.
El ministeri encarregat de l’educació assumeix les despeses següents:
- Desplaçament a les pistes d’esquí i retorn al centre escolar (amb autobús o telefèric).
- Forfet de dia per als alumnes que no tenen forfet d’esquí extraescolar.
- dos hores de monitor.
- Servei de coordinació.
- Forfet de dia per als docents i acompanyants (d’acord amb les ràtios actualment establertes).
- Possibilitat de subvencionar els forfets d’acompanyants de docents i pares (d’acord amb les ràtios actualment establertes a l’article 12).
- Forfet de dia per als alumnes que no tenen forfet d’esquí extraescolar.
- dos hores de monitor.
- Servei de coordinació.
- Forfet de dia per als docents i acompanyants (d’acord amb les ràtios actualment establertes).
- Possibilitat de subvencionar els forfets d’acompanyants de docents i pares (d’acord amb les ràtios actualment establertes a l’article 12).
Model B:
- Els alumnes no esquien sense monitor.
- Sortida de l’escola la primera hora lectiva, segons la disponibilitat d’autobusos.
- Els alumnes fan dos hores de monitor.
- Hora de retorn a l’escola a pactar amb el centre d’acord amb la disponibilitat d’autobusos.
- Sortida de l’escola la primera hora lectiva, segons la disponibilitat d’autobusos.
- Els alumnes fan dos hores de monitor.
- Hora de retorn a l’escola a pactar amb el centre d’acord amb la disponibilitat d’autobusos.
El ministeri encarregat de l’educació assumeix les despeses següents:
- Desplaçament a les pistes d’esquí i retorn al centre escolar (amb autobús o telefèric).
- Forfet de dia per als alumnes que no tenen forfet d’esquí extraescolar.
- Dos hores de monitor.
- Servei de coordinació.
- Forfet de dia per als docents i acompanyants (d’acord amb les ràtios actualment establertes).
- Possibilitat de subvencionar els forfets d’acompanyants de docents i pares (d’acord amb les ràtios actualment establertes a l’article 12).
- Forfet de dia per als alumnes que no tenen forfet d’esquí extraescolar.
- Dos hores de monitor.
- Servei de coordinació.
- Forfet de dia per als docents i acompanyants (d’acord amb les ràtios actualment establertes).
- Possibilitat de subvencionar els forfets d’acompanyants de docents i pares (d’acord amb les ràtios actualment establertes a l’article 12).
Article 6
L’activitat d’esquí escolar l’avalua l’àrea d’educació física i, a més de la valoració del professor responsable, ha d’incloure un informe tècnic del monitor de referència i, si escau, les apreciacions periòdiques dels acompanyants.
Article 7
1. El període de l’esquí escolar queda comprès entre els mesos de desembre i abril, ambdós inclosos. La durada de l’esquí escolar és de vuit dies lectius per temporada; set dies d’esquí alpí i un d’esquí nòrdic més els dies necessaris per disputar els campionats nacionals escolars d’esquí.
2. Els alumnes de 1r cicle, 1r i 2n o CP i CE1 poden fer vuit dies d’esquí nòrdic a la Rabassa, respectant la capacitat d’absorció màxima de l’estació i la distància del centre i l’estació.
Article 8
La distribució dels dies d’esquí escolar s’estableix d’acord amb l’Agrupació d’Explotadors de Remuntadors Mecànics d’Esports d’Hivern d’Andorra, atenent la disponibilitat del ministeri responsable de l’educació.
Article 9
Les sessions d’ensenyament amb monitor són de dos hores per dia d’activitat d’esquí alpí i de tres hores per dia d’activitat d’esquí nòrdic.
La planificació de la resta d’hores de la jornada d’esquí escolar és funció dels responsables de cada centre escolar.
Article 10
1. L’aprenentatge tècnic de l’esquí alpí i nòrdic es fa amb un monitor degudament titulat segons l’article 8 de la Llei reguladora de l’ensenyament de l’esquí i de l’exercici de la professió de monitor al Principat. Les competències professionals d’aquest monitor s’han d’adaptar al nivell d’esquí dels alumnes del grup.
2. El monitor és responsable dels alumnes que té a càrrec mentre duri l’activitat.
Article 11
El nombre de monitors assignat a cada centre escolar és el quocient del nombre d’alumnes inscrits a l’esquí escolar dividit per deu. Cada centre escolar, en col·laboració amb el coordinador del Servei d’Esquí Escolar i de l’escola d’esquí de referència, confecciona els grups d’ensenyament en funció del nivell d’esquí de cadascun dels alumnes.
Article 12
Segons el model d’esquí escolar escollit per la direcció del centre escolar, les ràtios per nombre d’acompanyants són les següents:
Model A:
1. Correspon als centres escolars disposar d’un nombre suficient d’acompanyants, en funció del nombre i l’edat dels alumnes que practiquin l’esquí escolar. El quocient no pot ser inferior al d’un acompanyant per cada deu alumnes en l’esquí alpí o disciplines associades i al d’un acompanyant per cada dotze alumnes en l’esquí nòrdic.
2. Pel que fa l’activitat de l’esquí alpí a primer i segon, primer cicle i CP i CE1, el nombre d’acompanyants no pot ser inferior al d’un acompanyant per cada cinc alumnes en l’esquí alpí o disciplines associades i al d’un acompanyant per cada deu alumnes en l’esquí nòrdic.
3. Els responsables del centre escolar vetllen perquè el nivell tècnic de l’acompanyant en la pràctica de l’activitat s’adeqüi al nivell del grup que es té a càrrec.
4. Els responsables dels centres escolars vetllen perquè els acompanyants que tinguin un forfet subvencionat extraescolar acompanyin un mínim de cinc dies dels set dies d’esquí alpí.
2. Pel que fa l’activitat de l’esquí alpí a primer i segon, primer cicle i CP i CE1, el nombre d’acompanyants no pot ser inferior al d’un acompanyant per cada cinc alumnes en l’esquí alpí o disciplines associades i al d’un acompanyant per cada deu alumnes en l’esquí nòrdic.
3. Els responsables del centre escolar vetllen perquè el nivell tècnic de l’acompanyant en la pràctica de l’activitat s’adeqüi al nivell del grup que es té a càrrec.
4. Els responsables dels centres escolars vetllen perquè els acompanyants que tinguin un forfet subvencionat extraescolar acompanyin un mínim de cinc dies dels set dies d’esquí alpí.
Model B:
1. Correspon als centres escolars disposar d’un nombre suficient d’acompanyants, en funció del nombre d’alumnes que practiquin l’esquí escolar, per assolir les ràtios mínimes marcades pel Reglament de seguretat a les escoles dins del marc dels desplaçaments. (Article 42.3, BOPA, any 14, número 59, del 7 d’agost del 2002.)
Article 13
El Servei d’Esquí Escolar vetlla, sempre que sigui possible, perquè cada grup d’alumnes tingui el mateix monitor de referència al llarg de tota la temporada.
Article 14
El Govern, mitjançant el ministeri encarregat de l’educació, es fa càrrec dels aspectes relatius a l’assignació de calendari, transport, monitors i estació, segons els acords signats amb l’Agrupació d’Explotadors de Remuntadors Mecànics d’Esports d’Hivern d’Andorra.
En cas de desacord preval la decisió que prengui el Govern.
Article 15
Per a l’activitat d’esquí alpí, els alumnes que tinguin el forfet extraescolar l’han d’utilitzar. Als alumnes que no disposin d’aquest forfet, el Govern els lliura el forfet d’esquí de dia d’acord amb l’Agrupació d’Explotadors de Remuntadors Mecànics d’Esports d’Hivern d’Andorra.
Article 16
1. El Govern pot facilitar, dins les seves possibilitats, el lloguer del material d’esquí als alumnes que justifiquin la impossibilitat d’adquirir-lo. Aquest material es deixa mitjançant un sistema de préstec. Anualment es publica al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra el preu del lloguer del material d’esquí alpí per als alumnes que ho sol·licitin. Aquest material es lliura segons els criteris establerts pel Servei d’Esquí Escolar.
2. El Servei d’Esquí Escolar facilita de manera gratuïta el material d’esquí alpí de lloguer a les famílies que rebin ajudes socials seguint els criteris establerts pel ministeri competent en benestar.
El Govern facilita, dins les seves possibilitats, el lloguer de material d’esquí alpí als alumnes de primera ensenyança.
Article 17
1. Correspon als centres escolars comprovar que tots els alumnes disposin d’una assegurança per practicar l’esquí escolar.
2. Els centres escolars han de contractar una assegurança de responsabilitat civil per a tota persona que faci la funció d’acompanyant.
Article 18
1. Les activitats d’esquí escolar s’han de fer dins els límits de les pistes abalisades de les estacions d’esquí.
2. És obligatori l’ús del casc homologat segons la normativa europea en totes les activitats d’esquí alpí i surf de neu programades pel Servei d’Esquí Escolar.
Article 19
El ministeri encarregat de l’educació pot anul·lar l’activitat d’esquí escolar sempre que les condicions meteorològiques, l’estat de les carreteres, els accessos i les instal·lacions desaconsellin la pràctica de l’activitat programada. Els centres escolars, després d’informar-ne el Servei d’Esquí Escolar, també poden cancel·lar l’activitat.
L’anul·lació de l’activitat prevista no implica la recuperació del dia d’esquí.
Article 20
1. Per als alumnes de segona ensenyança les activitats proposades pel Servei d’Esquí Escolar no són obligatòries. L’organització i la responsabilitat d’aquestes activitats són competència de cada centre escolar.
2. El Govern es fa càrrec dels desplaçaments fins a un màxim de cinc dies lectius consecutius l’any i de l’ensenyament de l’esquí fins a dos hores de monitor per alumne i dia, amb possibilitat de fer pràctiques en diverses disciplines associades.
Article 21
Correspon al Servei d’Esquí Escolar trametre als centres escolars el Reglament dels campionats nacionals d’esquí escolar juntament amb la informació necessària per desenvolupar-los.
Article 22
En un termini de trenta dies hàbils a comptar de la data de finalització de la temporada, cada centre escolar ha de lliurar un informe amb una valoració global de les activitats realitzades a partir del model que facilita el Servei d’Esquí Escolar.
Disposició derogatòria
Aquest Reglament deroga el Reglament modificatiu del Reglament d’esquí escolar, del 22 de desembre del 2016, així com tota norma de rang igual o inferior que s’hi oposi o el contradigui.Cosa que es fa pública per a coneixement general.
Andorra la Vella, 8 de gener del 2020
Xavier Espot Zamora
Cap de Govern
Cap de Govern