Llei 8/2025, del 15 d’abril, de modificació de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra.
Índex
[Mostra/Amaga]- Exposició de motius
- Article 1. Modificació del paràgraf segon de l’exposició de motius de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra
- Article 2. Modificació de l’article 2 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra
- Article 3. Modificació de l’apartat 3 de l’article 9 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra
- Article 4. Modificació de l’article 10 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra
- Article 5. Modificació del títol de l’article 13 i addició dels apartats 4 i 5 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra
- Article 6. Modificació dels apartats i i j de l’article 16 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra
- Article 7. Modificació del paràgraf segon de l’article 20 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra
- Article 8. Modificació de l’article 23 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra
- Article 9. Modificació de l’article 24 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra
- Article 10. Modificació de l’article 25 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra
- Article 11. Modificació dels apartats 1 i 5 de l’article 26 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra
- Article 12. Modificació de l’article 27 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra
- Article 13. Modificació de l’apartat 2 de l’article 29 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra
- Article 14. Modificació dels apartats 4 i 5 de l’article 37 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra
- Article 15. Modificació de la disposició addicional primera, apartat 1, de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra
- Article 16. Modificació de la disposició addicional tercera de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra
- Article 17. Modificació de la disposició transitòria primera de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra
- Article 18. Modificació de la disposició transitòria segona de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra. Acreditació de la competència professional
- Article 19. Modificació de la disposició transitòria tercera de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra
- Disposició derogatòria
- Disposició final primera. Modificació de l’article 3 de la Llei 1/2019, del 17 de gener, de la funció pública
- Disposició final segona. Modificació de l’article 4 de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Autoritat Financera Andorrana
- Disposició final tercera. Modificació de l’article 31 bis de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Autoritat Financera Andorrana
- Disposició final quarta. Modificació de l’article 19 de la Llei 7/2024, del 27 de maig, sobre organització i funcionament de les entitats operatives del sistema financer i l’abús de mercats
- Disposició final cinquena. Modificació de l’article 38 de la Llei 6/2015, del 15 de gener, del Fons de reserva de jubilació
- Disposició final sisena. Text consolidat
- Disposició final setena. Entrada en vigor
Atès que el Consell General en la seva sessió del dia 15 d’abril del 2025 ha aprovat la següent:
Llei 8/2025, del 15 d’abril, de modificació de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra
Exposició de motius
L’auditoria de comptes constitueix una activitat essencial per a la transparència i fiabilitat de la informació financera, i contribueix a la seguretat jurídica i a la confiança dels mercats. Amb la promulgació de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra, es va establir un marc normatiu que regula l’activitat auditora al país, l’alinea amb els estàndards internacionals i la dota d’un sistema de supervisió adequat.Tanmateix, l’aplicació pràctica de la Llei 10/2024 ha posat en relleu la necessitat de preveure ajustaments tècnics i precisions normatives que permetin més eficàcia en el funcionament del Sistema de Supervisió d’Auditoria de Comptes i en l’exercici de la professió. En aquest sentit, aquesta modificació de la Llei té per objecte reforçar la figura del supervisor d’Auditoria de Comptes, dotant-lo de més claredat en les seves funcions, atribucions i responsabilitats, i millorar la coordinació entre aquesta figura i altres òrgans competents en matèria de supervisió financera.
Entre les modificacions principals que s’han fet, destaquen les següents:
1. Reforç del supervisor d’Auditoria de Comptes: s’estableix amb més detall el seu rol, les seves atribucions i la seva relació amb la Comissió de Supervisió d’Auditoria de Comptes, es consolida la seva independència funcional i s’assegura la seva capacitat d’actuació en matèria de control de qualitat i disciplina.
2. Definició més precisa de les entitats subjectes a auditoria: se substitueix la referència genèrica a “totes les entitats subjectes a supervisió per part de l’AFA” per una llista més específica de categories d’entitats financeres obligades a auditar-se. Aquest canvi permet excloure de l’obligació d’auditoria certes entitats molt petites supervisades per l’AFA, i evitar així càrregues administratives innecessàries per a empreses de baixa materialitat financera, mentre es manté la supervisió de sectors clau com el financer, l’assegurador i els serveis d’actius virtuals.
3. Ajustos en els requisits d’accés a la professió: es modifiquen els requisits acadèmics i professionals per a l’exercici de la professió d’auditor, i s’estableixen vies més clares per a l’acreditació de la competència professional i la formació contínua. Es reforcen les vies d’accés a la professió per a professionals amb experiència en la supervisió i el control financer del sector públic.
4. Millora en el règim sancionador i de supervisió: es clarifica la distribució de competències en matèria disciplinària entre el supervisor d’Auditoria de Comptes i la Comissió de Supervisió d’Auditoria, i s’especifiquen els casos en què el supervisor pot actuar de manera autònoma i quan es requereix la intervenció de la Comissió.
5. Revisió del règim de rotació i independència: s’introdueixen canvis en la regulació de la rotació de firmes i socis auditors per garantir més independència en les auditories d’entitats d’interès públic, ajustant el període de rotació per fer-lo compatible amb les pràctiques internacionals.
6. Regulació de la col·laboració amb l’Autoritat Financera Andorrana i altres organismes de supervisió: es concreten els mecanismes de coordinació entre el supervisor d’Auditoria de Comptes i altres autoritats amb competències en supervisió o control, i s’estableix la possibilitat de signar convenis de col·laboració i protocols d’intercanvi d’informació.
Amb aquestes modificacions, es pretén garantir un sistema de supervisió més eficient i transparent, i afavorir la qualitat dels treballs d’auditoria i reforçar la confiança en la informació financera auditada al Principat d’Andorra.
A més, aquesta Llei introdueix modificacions en altres normes vigents per adaptar-les al nou marc regulador de l’auditoria de comptes i reforçar-ne la coherència. En aquest sentit, s’introdueix a la Llei 1/2019, del 17 de gener, de la funció pública, la figura del Supervisor d’Auditoria de Comptes per tal de precisar-ne el règim laboral aplicable, tenint en compte les particularitats del seu càrrec i les funcions específiques que exerceix en matèria de supervisió. Així mateix, es modifiquen la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Autoritat Financera Andorrana, per establir mecanismes de col·laboració entre l’AFA el Supervisor d’Auditoria de Comptes en matèria d’intercanvi d’informació i corregir l’import de les taxes dels organismes d’inversió col·lectiva de dret estranger; la Llei 7/2024, del 27 de maig, sobre organització i funcionament de les entitats operatives del sistema financer i l’abús de mercats, per regular els períodes de rotació dels auditors en aquestes entitats,; i la Llei 6/2015, del 15 de gener, del Fons de reserva de Jubilació, per reforçar els requisits d’independència i qualitat de les auditories realitzades sobre aquest fons. Amb aquestes modificacions, es garanteix una major integració i coherència legislativa en el sistema de supervisió financera i auditora del Principat d’Andorra.
Per aquests motius, es promou aquesta Llei, que consta de 19 articles, 1 disposició derogatòria i 7 disposicions finals.
Article 1. Modificació del paràgraf segon de l’exposició de motius de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra
Es modifica el paràgraf segon de l’exposició de motius de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra, que queda redactat de la manera següent:
“[...]
En aquesta norma també es desenvolupa el Sistema de Supervisió d’Auditoria de Comptes, que dependrà orgànicament del ministeri encarregat de les finances i estarà regit per un supervisor d’auditoria de comptes, que tindrà per objectiu garantir la qualitat dels processos d’auditoria que es duguin a terme al país. Aquest supervisor també té la funció sancionadora quan escaigui. Finalment, el supervisor presidirà la Comissió de Supervisió d’Auditoria de Comptes, en què participen representants del sector privat de l’auditoria de comptes, del ministeri encarregat de les finances, del Tribunal de Comptes i de l’Autoritat Financera Andorrana amb l’objectiu de definir les proves d’accés a la professió, els eixos estratègics de la supervisió, la formació contínua proposada als auditors, la relació dels auditors amb l’Administració, amb el supervisor, entre els mateixos auditors de comptes, així com les normes d’ètica professional, independència, objectivitat, confidencialitat i secret professional.
[...]”
Article 2. Modificació de l’article 2 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra
Es modifiquen els apartats 4, 7 i 22 de l’article 2 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra, que queden redactats de la manera següent:
“Article 2. Definicions
[...]
4. Supervisor d’Auditoria de Comptes: el supervisor d’Auditoria de Comptes o supervisor regeix el Sistema de Supervisió d’Auditoria de Comptes, depèn orgànicament del ministeri encarregat de les finances, i assumeix el rol de supervisor del sector.
[...]
7. Entitats d’interès públic: tenen la consideració d’entitats d’interès públic, en el marc d’aquesta Llei, les entitats emissores de valors admesos a negociació en mercats oficials de valors, les entitats bancàries, les companyies asseguradores del ram de vida, el Fons de reserva de jubilació i totes les entitats que així ho considerin en la seva normativa de creació.
[...]
22. Branca d’Auditors del Col·legi Oficial d’Economistes d’Andorra: branca d’especialització dins del Col·legi Oficial d’Economistes d’Andorra que agrupa les persones físiques exercents o no exercents inscrites al Registre d’auditors de Comptes desenvolupat a l’article 12 d’aquesta Llei.”
[...]
Article 3. Modificació de l’apartat 3 de l’article 9 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra
Es modifica l’apartat 3 de l’article 9 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra, que queda redactat de la manera següent:
“Article 9. Exercici de la professió regulada d’auditoria
[...]
3. L’acreditació de la competència es fa d’acord amb els requisits següents:
3.1. Via acadèmica i professional
a) Estar en possessió d’un títol d’ensenyament superior reconegut al Principat d’Andorra amb un nivell mínim corresponent a un primer cicle universitari.
b) Haver efectuat una pràctica professional. La dita pràctica ha de ser d’una durada mínima de tres anys en treballs efectuats en l’àmbit financer i comptable, i es refereix especialment a comptes anuals, comptes consolidats o estats financers anàlegs. Almenys dos anys de la dita pràctica s’han de fer amb un auditor de comptes, una societat d’auditoria o en els òrgans de control intern (Intervenció General de l’Administració de l’Estat i dels comuns) i extern (Tribunal de Comptes) del sector públic i l’òrgan de supervisió del sistema financer i del sistema assegurador (AFA), participant en auditories financeres.
c) Superar un examen de competència professional teòric i pràctic fixat reglamentàriament, que organitza la Branca d’Auditors del Col·legi Oficial d’Economistes d’Andorra amb la col·laboració de la Universitat d’Andorra i/o amb acords de col·laboració amb altres col·legis d’auditors d’estats membres de la Unió Europea, i sempre amb el control del supervisor d’Auditoria de Comptes.
b) Haver efectuat una pràctica professional. La dita pràctica ha de ser d’una durada mínima de tres anys en treballs efectuats en l’àmbit financer i comptable, i es refereix especialment a comptes anuals, comptes consolidats o estats financers anàlegs. Almenys dos anys de la dita pràctica s’han de fer amb un auditor de comptes, una societat d’auditoria o en els òrgans de control intern (Intervenció General de l’Administració de l’Estat i dels comuns) i extern (Tribunal de Comptes) del sector públic i l’òrgan de supervisió del sistema financer i del sistema assegurador (AFA), participant en auditories financeres.
c) Superar un examen de competència professional teòric i pràctic fixat reglamentàriament, que organitza la Branca d’Auditors del Col·legi Oficial d’Economistes d’Andorra amb la col·laboració de la Universitat d’Andorra i/o amb acords de col·laboració amb altres col·legis d’auditors d’estats membres de la Unió Europea, i sempre amb el control del supervisor d’Auditoria de Comptes.
3.2. Via exclusivament professional
a) Que durant quinze anys s’ha dedicat a activitats professionals que li han permès adquirir experiència suficient en els àmbits de les finances, el dret i la comptabilitat; o bé
b) Que durant set anys s’ha dedicat a activitats professionals en aquests àmbits i, a més, ha seguit una pràctica professional esmentada a la lletra b de l’apartat anterior.
c) Addicionalment, en ambdós casos ha d’haver superat un examen de competència professional teòric i pràctic fixat reglamentàriament, que organitza la Branca d’Auditors del Col·legi Oficial d’Economistes d’Andorra amb la col·laboració de la Universitat d’Andorra i/o amb acords de col·laboració amb altres col·legis d’auditors d’estats membres de la Unió Europea, i sempre amb el control del supervisor d’Auditoria de Comptes.
b) Que durant set anys s’ha dedicat a activitats professionals en aquests àmbits i, a més, ha seguit una pràctica professional esmentada a la lletra b de l’apartat anterior.
c) Addicionalment, en ambdós casos ha d’haver superat un examen de competència professional teòric i pràctic fixat reglamentàriament, que organitza la Branca d’Auditors del Col·legi Oficial d’Economistes d’Andorra amb la col·laboració de la Universitat d’Andorra i/o amb acords de col·laboració amb altres col·legis d’auditors d’estats membres de la Unió Europea, i sempre amb el control del supervisor d’Auditoria de Comptes.
[...]”
Article 4. Modificació de l’article 10 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra
Es modifica l’apartat 2 de l’article 10 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra, que queda redactat de la manera següent:
“[...]
2. La direcció i la firma dels treballs d’auditoria efectuats per una societat d’auditoria de comptes corresponen almenys a un auditor de comptes designat per la societat d’auditoria i que estigui autoritzat per exercir l’auditoria a Andorra. L’informe d’auditoria pot ser signat addicionalment per un auditor de comptes pertanyent a la mateixa xarxa i autoritzat per exercir en un tercer país que tingui com a mínim els mateixos estàndards que els requerits per aquesta Llei i que estigui designat a aquest efecte per la societat d’auditoria.
[...]”
Article 5. Modificació del títol de l’article 13 i addició dels apartats 4 i 5 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra
Es modifica el títol de l’article 13 i s’hi afegeixen els apartats 4 i 5 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra, que queden redactats de la manera següent:
“Article 13. Coordinació i col·laboració del supervisor d’Auditoria de Comptes amb les autoritats competents d’altres estats i els organismes supervisors andorrans.
[...]
4. El supervisor d’Auditoria de Comptes ha de col·laborar amb els organismes o les autoritats competents de supervisió de les entitats incloses en l’àmbit d’aplicació d’aquesta Llei. En particular, ha de col·laborar amb els organismes supervisors andorrans en relació amb les funcions que tenen atribuïdes respecte a les entitats subjectes a la seva supervisió. A aquest efecte, pot concloure els convenis de col·laboració oportuns amb aquests organismes, així com sol·licitar tota la informació que resulti necessària per a l’exercici de les competències que el supervisor d’Auditoria de Comptes té atribuïdes.
5. El supervisor d’Auditoria de Comptes ha de facilitar als organismes supervisors andorrans, en relació amb les entitats subjectes a la seva supervisió, la informació necessària per a l’exercici de les seves competències d’acord amb la normativa vigent.”
Article 6. Modificació dels apartats i i j de l’article 16 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra
Es modifiquen els apartats i i j de l’article 16 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra, que queden redactats de la manera següent:
“i) Rotació de firma: respecte a una auditoria d’una entitat d’interès públic, una firma no pot ser firma auditora durant més de deu anys. Passat aquest termini, la dita firma no pot ser nomenada firma auditora fins que transcorrin almenys tres anys.
j) Rotació de soci: respecte a una auditoria d’una entitat d’interès públic, el soci responsable de l’auditoria no pot participar en la mateixa auditoria durant més de cinc anys consecutius. Passat aquest termini, el soci no pot participar en cap rol rellevant per a l’auditoria de la mateixa entitat fins que transcorrin almenys tres anys consecutius.”
j) Rotació de soci: respecte a una auditoria d’una entitat d’interès públic, el soci responsable de l’auditoria no pot participar en la mateixa auditoria durant més de cinc anys consecutius. Passat aquest termini, el soci no pot participar en cap rol rellevant per a l’auditoria de la mateixa entitat fins que transcorrin almenys tres anys consecutius.”
Article 7. Modificació del paràgraf segon de l’article 20 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra
Es modifica el paràgraf segon de l’article 20 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra, que queda redactat de la manera següent:
“[...]
Els honoraris professionals es determinen en funció de la complexitat de l’encàrrec, la càrrega de treball estimada i la categoria professional de les persones destinades a l’auditoria. La Branca d’Auditors del Col·legi Oficial d’Economistes d’Andorra pot emetre normes orientatives per als auditors de comptes sobre l’estimació de la càrrega de treball i pot establir els honoraris mínims recomanats que els auditors han d’intentar aplicar en els treballs d’auditoria per categories professionals i tipologia de treballs.”
Article 8. Modificació de l’article 23 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra
Es modifica l’article 23 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra, que queda redactat de la manera següent:
“1. Tots els auditors de comptes i societats d’auditoria, inscrits al Registre d’auditors de comptes, queden sotmesos al Sistema de Supervisió d’Auditoria de Comptes, objectiu i independent, que té per objecte desenvolupar el control i la supervisió de l’auditoria.
2. El Sistema de Supervisió d’Auditoria de Comptes depèn orgànicament del ministeri encarregat de les finances i està regit per un supervisor d’Auditoria de Comptes, que és nomenat pel cap de Govern a proposta del ministre encarregat de les finances, per temps indefinit, sense perjudici de la possibilitat de dimissió o cessament.
3. Aquest supervisor no ha de provenir necessàriament de la funció pública. Quan el supervisor d’Auditoria de Comptes és nomenat entre els funcionaris adscrits a l’Administració general, se li apliquen les disposicions de la Llei de la funció pública i les seves disposicions reglamentàries; altrament, quan el nomenament del supervisor s’efectuï entre persones que no siguin funcionaris adscrits a l’Administració general, es formalitza un contracte que es regeix per la Llei de relacions laborals.
4. El Govern, a proposta del ministeri encarregat de les finances, acorda la remuneració del supervisor d’Auditoria de Comptes, d’acord amb la naturalesa, l’abast, les funcions públiques i les responsabilitats d’aquest càrrec en virtut d’aquesta Llei i la Llei 32/2014, del 27 de novembre, de sostenibilitat de les finances públiques i d’estabilitat pressupostària i fiscal.
5. Les funcions i responsabilitats del supervisor d’Auditoria de Comptes són les que estableix aquesta Llei, així com totes les que es determinin reglamentàriament.
6. El supervisor d’Auditoria de Comptes exerceix les seves funcions de supervisió de manera independent i objectiva, sense rebre instruccions de cap òrgan extern. No obstant això, en l’exercici de la potestat sancionadora, les infraccions lleus són resoltes directament pel supervisor, mentre que les greus i molt greus són valorades i aprovades per la Comissió de Supervisió d’Auditoria de Comptes (CSA), que és l’òrgan responsable de dictar la resolució final en aquests casos.
7. Aquest supervisor presideix la Comissió de Supervisió d’Auditoria de Comptes, que ha d’incloure la participació de tres representants de la Branca d’Auditors del Col·legi Oficial d’Economistes d’Andorra, un de la Intervenció General, un de l’Autoritat Financera Andorrana i un del Tribunal de Comptes. Les decisions de la Comissió han de ser aprovades per majoria i en cas d’empat el president té vot diriment.
8. La composició, el funcionament i el desenvolupament de l’activitat de la Comissió i del Sistema de Supervisió d’Auditoria de Comptes es defineixen reglamentàriament. Els eixos estratègics principals de la mateixa Comissió són els següents:
a) Definir les línies estratègiques del Sistema de Supervisió d’Auditoria de Comptes i comentar els resultats agregats o anonimitzats de les inspeccions efectuades.
b) Definir les línies estratègiques de la formació contínua que s’ha de proposar als seus membres.
c) Debatre i aprovar els eixos estratègics del desenvolupament de la professió a Andorra.”
b) Definir les línies estratègiques de la formació contínua que s’ha de proposar als seus membres.
c) Debatre i aprovar els eixos estratègics del desenvolupament de la professió a Andorra.”
Article 9. Modificació de l’article 24 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra
Es modifica l’article 24 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra, que queda redactat de la manera següent:
“1. Adscrit al ministeri encarregat de les finances, es crea el Sistema de Supervisió d’Auditoria de Comptes, que sota la direcció del supervisor d’Auditoria de Comptes té encomanada la funció de supervisar les auditories de comptes d’acord amb les disposicions d’aquesta Llei i les seves normes de desenvolupament.
2. El Registre d’auditors de Comptes depèn del Sistema de Supervisió d’Auditoria de Comptes.”
Article 10. Modificació de l’article 25 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra
Es modifica l’article 25 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra, que queda redactat de la manera següent:
“1. En l’exercici de la seva funció de supervisió, correspon al supervisor d’Auditoria de Comptes:
a) L’exercici de la supervisió de l’auditoria de comptes, que es fa d’ofici quan l’interès general ho exigeixi mitjançant inspecció dels treballs d’auditoria.
b) L’exercici de la potestat disciplinària en relació amb les infraccions lleus, desenvolupant les actuacions d’investigació que siguin necessàries i imposant, si escau, les sancions corresponents de conformitat amb aquesta Llei.
c) La promoció de la signatura d’acords amb altres estats que permetin garantir una cooperació efectiva en matèria de supervisió.
b) L’exercici de la potestat disciplinària en relació amb les infraccions lleus, desenvolupant les actuacions d’investigació que siguin necessàries i imposant, si escau, les sancions corresponents de conformitat amb aquesta Llei.
c) La promoció de la signatura d’acords amb altres estats que permetin garantir una cooperació efectiva en matèria de supervisió.
2. En particular, el supervisor d’Auditoria de Comptes té les responsabilitats últimes següents:
a) Autoritzar o revocar la inscripció al Registre d’auditors de Comptes dels auditors legals i les societats d’auditoria.
b) Proposar al Govern modificacions normatives que afectin la professió de l’auditoria de comptes.
c) Supervisar i controlar el compliment de la legislació vigent en matèria d’auditoria de comptes.
d) Supervisar la formació contínua dels auditors de comptes.
e) Supervisar les proves de l’examen de competència professional previst a l’article 9.
b) Proposar al Govern modificacions normatives que afectin la professió de l’auditoria de comptes.
c) Supervisar i controlar el compliment de la legislació vigent en matèria d’auditoria de comptes.
d) Supervisar la formació contínua dels auditors de comptes.
e) Supervisar les proves de l’examen de competència professional previst a l’article 9.
3. En matèria sancionadora:
a) El supervisor d’Auditoria de Comptes pot imposar directament sancions per infraccions lleus.
b) En cas d’infraccions greus o molt greus, el supervisor d’Auditoria de Comptes eleva una proposta de resolució a la Comissió de Supervisió d’Auditoria de Comptes (CSA). La CSA té la potestat exclusiva per decidir sobre la imposició d’aquestes sancions, i pot aprovar, modificar o refusar la proposta del supervisor. La resolució adoptada per la CSA és vinculant i té efectes executius immediats.
b) En cas d’infraccions greus o molt greus, el supervisor d’Auditoria de Comptes eleva una proposta de resolució a la Comissió de Supervisió d’Auditoria de Comptes (CSA). La CSA té la potestat exclusiva per decidir sobre la imposició d’aquestes sancions, i pot aprovar, modificar o refusar la proposta del supervisor. La resolució adoptada per la CSA és vinculant i té efectes executius immediats.
4. El supervisor d’Auditoria de Comptes exerceix aquestes funcions de manera independent i objectiva, sense rebre instruccions de cap òrgan extern, excepte en l’àmbit sancionador en relació amb infraccions greus i molt greus, en què la decisió final correspon a la Comissió de Supervisió d’Auditoria de Comptes.”
Article 11. Modificació dels apartats 1 i 5 de l’article 26 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra
Es modifiquen els apartats 1 i 5 de l’article 26 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra, que queden redactats de la manera següent:
“1. En l’exercici de la seva funció supervisora, el supervisor d’Auditoria de Comptes pot efectuar les actuacions de comprovació, inspecció, investigació i disciplina que estimi necessàries, en relació amb les persones i les entitats auditores, sempre que raonablement sigui necessari per a l’exercici de les seves funcions. En concret, pot:
a) Accedir a qualsevol dada, registre o informació relacionat amb l’activitat d’auditoria de comptes en poder dels auditors de comptes i societats d’auditoria i rebre’n o obtenir-ne còpies relacionades amb l’activitat d’auditoria de comptes.
b) Efectuar investigacions i inspeccions, així com les comprovacions que consideri necessàries.
c) Accedir a qualsevol dada, registre o informació que estigui en poder dels subjectes esmentats en l’article anterior, i diferents dels esmentats a la lletra a d’aquest apartat, sempre que sigui necessari per al compliment adequat de les funcions atribuïdes al supervisor d’Auditoria de Comptes.
d) Requerir que es posi fi a tota pràctica que sigui contrària a la normativa reguladora de l’activitat de l’auditoria de comptes.
Aquesta decisió es pot adoptar com a mesura cautelar en el transcurs d’un expedient sancionador o com a mesura al marge de l’exercici de la potestat sancionadora, sempre que sigui necessari per a la protecció eficaç de tercers o el correcte funcionament dels mercats, i s’ha de mantenir mentre romangui la causa que l’hagi motivat.
e) Imposar les sancions i mesures administratives que, si escau, corresponguin de conformitat amb el que està previst en aquest títol.
b) Efectuar investigacions i inspeccions, així com les comprovacions que consideri necessàries.
c) Accedir a qualsevol dada, registre o informació que estigui en poder dels subjectes esmentats en l’article anterior, i diferents dels esmentats a la lletra a d’aquest apartat, sempre que sigui necessari per al compliment adequat de les funcions atribuïdes al supervisor d’Auditoria de Comptes.
d) Requerir que es posi fi a tota pràctica que sigui contrària a la normativa reguladora de l’activitat de l’auditoria de comptes.
Aquesta decisió es pot adoptar com a mesura cautelar en el transcurs d’un expedient sancionador o com a mesura al marge de l’exercici de la potestat sancionadora, sempre que sigui necessari per a la protecció eficaç de tercers o el correcte funcionament dels mercats, i s’ha de mantenir mentre romangui la causa que l’hagi motivat.
e) Imposar les sancions i mesures administratives que, si escau, corresponguin de conformitat amb el que està previst en aquest títol.
[...]
5. El supervisor d’Auditoria de Comptes ha de tenir la qualificació tècnica i l’experiència professional necessàries en els termes establerts a l’article 9 d’aquesta Llei i en les disposicions reglamentàries que la despleguin.
[...]”
Article 12. Modificació de l’article 27 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra
Es modifica l’article 27 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra, que queda redactat de la manera següent:
“Article 27. Impugnació de les resolucions del supervisor d’Auditoria de Comptes i de la Comissió de Supervisió d’Auditoria de Comptes
Tant les resolucions dictades pel supervisor d’Auditoria de Comptes com per la Comissió de Supervisió d’Auditoria de Comptes en l’exercici de les seves funcions poden ser objecte de recurs administratiu davant del Govern, seguint els preceptes marcats pel Codi de l’Administració.”
Article 13. Modificació de l’apartat 2 de l’article 29 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra
Es modifica l’apartat 2 de l’article 29 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra, que queda redactat de la manera següent:
“[...]
2. Correspon al supervisor la potestat sancionadora i l’exerceix de conformitat amb el que estableix aquesta Llei. El supervisor d’Auditoria de Comptes és responsable de la imposició de sancions lleus. En cas d’infraccions greus o molt greus, el supervisor eleva una proposta de resolució a la Comissió de Supervisió d’Auditoria de Comptes (CSA), que té la potestat per aprovar, modificar o refusar la proposta i dictar la resolució final. La decisió de la CSA és vinculant i té efectes executius immediats.”
Article 14. Modificació dels apartats 4 i 5 de l’article 37 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra
Es modifiquen els apartats 4 i 5 de l’article 37 de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra, que queden redactats de la manera següent:
“[...]
4. La quota tributària correspon a l’1% dels serveis d’auditoria de comptes facturats, amb un topall màxim de 500 euros per cada informe emès.
5. La taxa es merita anualment i el 31 de d’octubre de cada any es liquida l’import meritat per totes les auditories emeses en el període de dotze mesos anterior al 30 de setembre del mateix any. L’obligat tributari ha d’informar de manera desglossada de la facturació corresponent el servei d’auditoria de comptes seguint els models que es desenvolupin reglamentàriament.”
Article 15. Modificació de la disposició addicional primera, apartat 1, de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra
Es modifica la disposició addicional primera, apartat 1, de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra, que queda redactada de la manera següent:
“1. Sense perjudici del que estableixen altres disposicions, s’han de sotmetre en tot cas a l’auditoria de comptes prevista en l’article 1 d’aquesta Llei les societats o entitats, sigui quina sigui la seva naturalesa jurídica, en les quals concorri alguna de les circumstàncies següents:
a) Les entitats d’interès públic.
b) Les entitats operatives del sistema financer andorrà.
c) Les entitats asseguradores i reasseguradores.
d) Els proveïdors de serveis d’actius virtuals.
e) Els proveïdors de serveis de finançament participatiu.
f) Les entitats privades que rebin subvencions, ajudes o duguin a terme obres, prestacions, serveis o subministrin béns a l’Estat i altres organismes públics dins dels límits que el Govern fixi reglamentàriament.
g) Totes les fundacions.
b) Les entitats operatives del sistema financer andorrà.
c) Les entitats asseguradores i reasseguradores.
d) Els proveïdors de serveis d’actius virtuals.
e) Els proveïdors de serveis de finançament participatiu.
f) Les entitats privades que rebin subvencions, ajudes o duguin a terme obres, prestacions, serveis o subministrin béns a l’Estat i altres organismes públics dins dels límits que el Govern fixi reglamentàriament.
g) Totes les fundacions.
[...]”
Article 16. Modificació de la disposició addicional tercera de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra
Es modifica la disposició addicional tercera de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra, que queda redactada de la manera següent:
“1. No obstant el que disposen els articles 9 i 10 d’aquesta Llei, l’Autoritat Financera Andorrana pot autoritzar que l’auditoria d’una entitat bancària o d’una companyia asseguradora del ram de vida subjectes a la seva supervisió la porti a terme una societat d’auditoria o un soci auditor habilitats per efectuar auditories en un tercer país que tingui com a mínim els mateixos estàndards que els requerits per aquesta Llei quan consideri que hi ha raons d’interès públic, especialització o independència per a aquest fi. També pot autoritzar que sigui designat, per una societat d’auditoria andorrana, un soci auditor habilitat en un tercer país que tingui com a mínim els mateixos estàndards que els requerits per aquesta Llei.
2. En el cas de les entitats financeres –no bancàries– de crèdit especialitzat, entitats de diner electrònic i societats de gestió d’organismes d’inversió col·lectiva que pertanyin a grups bancaris andorrans, així com dels organismes d’inversió col·lectiva de dret andorrà que aquests grups gestionin, quan es consideri que l’auditor o auditors amb residència permanent i efectiva al Principat d’Andorra i inscrits al Registre d’auditors de comptes d’Andorra de la mateixa xarxa que la societat d’auditoria autoritzada per auditar el grup bancari no compleixen els criteris d’especialització o independència, l’Autoritat Financera Andorrana pot autoritzar un soci auditor habilitat per fer auditories en un tercer país que tingui com a mínim els mateixos estàndards que els requerits per aquesta Llei, sempre que se segueixin els principis següents:
a) S’ha de prioritzar que la direcció i la signatura dels treballs d’auditoria siguin dutes a terme de forma conjunta per l’auditor amb residència permanent i efectiva al Principat d’Andorra i inscrit al Registre d’auditors de comptes d’Andorra i l’auditor especialista no resident autoritzat per l’AFA.
b) Quan no sigui viable el procediment indicat en la lletra a per motius justificats, com ara possibles problemes d’independència, situacions de conflicte d’interès, incloent-hi la rotació del soci, o malaltia degudament acreditada, i sempre que la firma disposi d’almenys un auditor amb residència permanent i efectiva al Principat d’Andorra inscrit al Registre d’auditors de comptes del Principat d’Andorra, de manera excepcional, l’auditoria pot ser dirigida i signada per un auditor de la mateixa xarxa que estigui habilitat en un tercer país que tingui com a mínim els mateixos estàndards que els requerits per aquesta llei.
b) Quan no sigui viable el procediment indicat en la lletra a per motius justificats, com ara possibles problemes d’independència, situacions de conflicte d’interès, incloent-hi la rotació del soci, o malaltia degudament acreditada, i sempre que la firma disposi d’almenys un auditor amb residència permanent i efectiva al Principat d’Andorra inscrit al Registre d’auditors de comptes del Principat d’Andorra, de manera excepcional, l’auditoria pot ser dirigida i signada per un auditor de la mateixa xarxa que estigui habilitat en un tercer país que tingui com a mínim els mateixos estàndards que els requerits per aquesta llei.
3. La societat d’auditoria o l’auditor del tercer país autoritzat per l’Autoritat Financera Andorrana està subjecta a les prescripcions d’aquesta Llei en tot el que no es refereixi a l’habilitació per exercir l’auditoria de comptes a Andorra i s’hauran d’inscriure al Registre d’auditors de comptes d’Andorra, un cop autoritzats.
4. En aquest sentit, ha de documentar de forma fefaent davant l’AFA l’existència d’una fiança o aval suficient i d’una assegurança de responsabilitat civil segons requereix l’article 22 d’aquesta Llei. La forma i quantia de la dita fiança o aval es desenvolupen reglamentàriament.”
Article 17. Modificació de la disposició transitòria primera de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra
Es modifica la disposició transitòria primera de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra, que queda redactada de la manera següent:
“Poden inscriure’s al Registre d’auditors de comptes les persones que, en la data d’entrada en vigor d’aquesta Llei, compleixin els requisits establerts als articles 9 i 10 de la mateixa Llei, a excepció dels requisits e i f de l’apartat 2 de l’article 9, i que hagin acreditat la seva competència professional d’acord amb els termes de la disposició transitòria segona d’aquesta Llei.
Les societats andorranes d’auditoria de comptes disposen d’un període transitori de quinze mesos per adaptar-se als requisits que estableix l’article 10 d’aquesta Llei.”
Article 18. Modificació de la disposició transitòria segona de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra. Acreditació de la competència professional
Es modifica la disposició transitòria segona de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra, que queda redactada de la manera següent:
“Transitòriament, en un període de quinze mesos des de la data d’entrada en vigor d’aquesta Llei, les persones físiques poden sol·licitar la inscripció al Registre d’auditors de comptes sempre que compleixin un dels requisits següents:
1. Via no professional:
Estar en possessió d’un títol d’ensenyament superior reconegut al Principat d’Andorra específic en l’àmbit de les ciències econòmiques, empresarials, financeres o comptables, com a mínim de 240 crèdits ECTS; o estar habilitat per exercir l’activitat d’auditoria de comptes en qualsevol país de la Unió Europea.
En ambdós casos, cal acreditar un mínim de sis anys d’experiència en l’auditoria de comptes anuals o estats financers a l’entrada en vigor de la Llei, tres anys dels quals han d’haver estat amb un auditor de comptes o una societat d’auditoria a Andorra, o en els òrgans de control intern (Intervenció General de l’Administració de l’Estat i dels comuns) i extern (Tribunal de Comptes) del sector públic i l’òrgan de supervisió del sistema financer i del sistema assegurador (AFA), participant en auditories financeres, en els darrers deu anys. Aquesta acreditació s’ha de justificar mitjançant l’obtenció d’un certificat emès per una empresa autoritzada a exercir l’activitat d’auditoria a Andorra o per l’òrgan competent en el cas del sector públic.
El supervisor pot efectuar les indagacions pertinents, o sol·licitar informació addicional, per comprovar els requisits establerts en aquesta disposició.
2. Via professional:
a) Acreditar un mínim de set anys d’experiència en l’auditoria de comptes anuals o estats financers amb un auditor legal o societat d’auditoria autoritzada al Principat, o en els òrgans de control intern (Intervenció General de l’Administració de l’Estat i dels comuns) i extern (Tribunal de Comptes) del sector públic i l’òrgan de supervisió del sistema financer i del sistema assegurador (AFA), participant en auditories financeres, o en un país membre de la Unió Europea o de qualsevol altre país que requereixi per la seva condició legal d’auditor uns requisits formatius i d’experiència iguals o superiors als establerts a la Directiva 2006/43/CE i les seves modificacions successives; o
b) Estar acreditat per exercir l’auditoria de comptes en un país membre de la Unió Europea o en qualsevol altre país que requereixi per la seva condició legal d’auditor uns requisits formatius i d’experiència iguals o superiors als establerts a la Directiva 2006/43/CE, o bé un títol de l’àmbit de l’auditoria reconegut pel supervisor.
c) En els casos a i b , cal acreditar que s’han signat un mínim de deu informes d’auditoria de comptes anuals o estats financers d’acord amb les normes internacionals d’auditoria, per a entitats radicades al Principat d’Andorra en els darrers cinc anys.
b) Estar acreditat per exercir l’auditoria de comptes en un país membre de la Unió Europea o en qualsevol altre país que requereixi per la seva condició legal d’auditor uns requisits formatius i d’experiència iguals o superiors als establerts a la Directiva 2006/43/CE, o bé un títol de l’àmbit de l’auditoria reconegut pel supervisor.
c) En els casos a i b , cal acreditar que s’han signat un mínim de deu informes d’auditoria de comptes anuals o estats financers d’acord amb les normes internacionals d’auditoria, per a entitats radicades al Principat d’Andorra en els darrers cinc anys.
L’experiència per la via professional en l’auditoria de comptes anuals o estats financers s’acredita per mitjà d’un certificat emès per un auditor legal o societat d’auditoria, o l’òrgan competent del sector públic, autoritzats al Principat quan es tracti d’acreditació d’experiència a Andorra, o a un país membre de la Unió Europea, que compleixi el següent:
a) L’experiència professional en l’exercici de la professió s’acredita mitjançant una còpia dels informes d’auditoria signats pel professional que s’acredita o la declaració jurada de l’entitat auditada conforme l’auditor legal o societat d’auditoria és el professional en qüestió, amb l’objectiu de poder acreditar que ha signat un mínim de deu informes d’auditoria d’entitats establertes al Principat d’Andorra, en un període, consecutiu o no, en els darrers cinc anys.
b) El supervisor pot efectuar les indagacions pertinents, o sol·licitar informació addicional, per comprovar els requisits establerts en aquesta disposició.”
b) El supervisor pot efectuar les indagacions pertinents, o sol·licitar informació addicional, per comprovar els requisits establerts en aquesta disposició.”
Article 19. Modificació de la disposició transitòria tercera de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra
Es modifica la disposició transitòria tercera de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra, que queda redactada de la manera següent:
“Mentre els acords entre Andorra i la Unió Europea no ho disposin altrament, i amb l’excepció dels casos previstos a la disposició addicional tercera d’aquesta Llei, els auditors de comptes que desenvolupin les seves activitats a Andorra han de complir amb els punts següents:
a) Els signataris d’informes d’auditoria han de tenir la residència permanent i efectiva al Principat d’Andorra i estar degudament inscrits al Registre d’auditors de comptes; o
b) Els signataris d’informes d’auditoria han de tenir una societat establerta al Principat d’Andorra amb les autoritzacions corresponents per exercir l’activitat d’auditoria de comptes, i la persona física que signi l’informe ha de complir els requisits inclosos a l’apartat a anterior.”
b) Els signataris d’informes d’auditoria han de tenir una societat establerta al Principat d’Andorra amb les autoritzacions corresponents per exercir l’activitat d’auditoria de comptes, i la persona física que signi l’informe ha de complir els requisits inclosos a l’apartat a anterior.”
Disposició derogatòria
Queda derogat l’article 35bis de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Autoritat Financera Andorrana.Disposició final primera. Modificació de l’article 3 de la Llei 1/2019, del 17 de gener, de la funció pública
Es modifica l’apartat 4 de l’article 3 de la Llei 1/2019, del 17 de gener, de la funció pública, que queda redactat de la manera següent:“[...]
4. Així mateix, la Llei no és aplicable als òrgans de direcció administrativa següents:
a) Alts càrrecs del Govern.
b) Ambaixadors que no tinguin la condició de funcionaris.
c) Interventor general que no tingui la condició de funcionari.
d) Supervisor del Sistema d’Auditoria de Comptes que no tingui la condició de funcionari.
e) Secretaris generals dels comuns i interventors comunals que no tinguin la condició de funcionaris.
b) Ambaixadors que no tinguin la condició de funcionaris.
c) Interventor general que no tingui la condició de funcionari.
d) Supervisor del Sistema d’Auditoria de Comptes que no tingui la condició de funcionari.
e) Secretaris generals dels comuns i interventors comunals que no tinguin la condició de funcionaris.
[...]”
Disposició final segona. Modificació de l’article 4 de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Autoritat Financera Andorrana
Es modifica l’apartat 5 de l’article 4 de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Autoritat Financera Andorrana, que queda redactat de la manera següent:“[...]
5. Per a l’adequat exercici de les seves funcions i respectant les competències legals de les parts, l’AFA coopera amb el Govern, i amb altres autoritats o organismes nacionals, proveint assistència i intercanviant les informacions confidencials necessàries. En situacions d’urgència relacionades amb l’estabilitat del sistema financer andorrà, l’AFA pot intercanviar la informació que sigui pertinent amb les autoritats nacionals competents, organismes nacionals, així com amb els ministeris que escaigui. Quan l’intercanvi d’informació confidencial contingui dades personals, aquesta informació només pot ser intercanviada per part de l’AFA amb l’autoritat judicial penal, amb l’autoritat nacional competent en matèria de lluita contra el blanqueig de capitals i el finançament del terrorisme, amb l’autoritat nacional competent en matèria de resolució, amb els organismes encarregats dels sistemes de garantia de dipòsits i inversions, amb el Cos de Policia, amb el supervisor d’Auditoria de Comptes i/o amb l’auditor extern respecte a les dades de l’entitat concernida. Així mateix, l’AFA pot col·laborar amb l’autoritat nacional competent en matèria de lluita contra el blanqueig de capital i el finançament del terrorisme en el marc d’investigacions o inspeccions en l’exercici de les seves funcions. L’AFA pot exercir les seves facultats supervisores i sancionadores mitjançant una sol·licitud a les autoritats judicials competents; en aquest sentit, pot sol·licitar i obtenir de la Batllia l’auxili judicial que necessiti per acomplir les seves funcions de control i supervisió.
[...]”
Disposició final tercera. Modificació de l’article 31 bis de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Autoritat Financera Andorrana
Es modifica l’article 31 bis de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Autoritat Financera Andorrana, que queda redactat de la manera següent:“1. S’estableix una taxa anual per a la distribució a Andorra dels organismes d’inversió col·lectiva de dret estranger.
2. El fet generador d’aquesta taxa és el manteniment del registre dels OIC de dret estranger distribuïts a Andorra per part de l’AFA.
3. L’obligat tributari d’aquesta taxa és l’entitat supervisada que distribueix a Andorra un OIC de dret estranger.
4. La quota tributària ve determinada per una quantitat fixa, d’acord amb el que s’estableix a continuació:
Tipologia d’OIC |
Quota tributària de la taxa anual |
OIC de dret estranger sense compartiments | 314 euros |
OIC de dret estranger amb compartiments | 314 euros + 209 euros per compartiment |
5. Meritació i liquidació: aquesta taxa es percep, a tot tardar, el 30 d’abril de l’any en curs i en qualsevol cas l’any posterior a la seva inscripció. L’obligació de satisfer aquesta taxa s’extingeix quan es deixi de distribuir l’OIC de dret estranger a Andorra.
6. Actualització i modificació de les quotes tributàries:
a) S’habilita l’AFA per actualitzar els imports fixats prèviament d’acord amb l’evolució de l’IPC. A aquest efecte, mitjançant un comunicat tècnic, l’AFA ha de comunicar les noves quotes tributàries al conjunt d’entitats afectades.
b) Les quotes tributàries relatives a les taxes establertes en aquest article es poden actualitzar o modificar mitjançant la Llei de pressupost.”
b) Les quotes tributàries relatives a les taxes establertes en aquest article es poden actualitzar o modificar mitjançant la Llei de pressupost.”
Disposició final quarta. Modificació de l’article 19 de la Llei 7/2024, del 27 de maig, sobre organització i funcionament de les entitats operatives del sistema financer i l’abús de mercats
Es modifica l’apartat 7 de l’article 19 de la Llei 7/2024, del 27 de maig, sobre organització i funcionament de les entitats operatives del sistema financer i l’abús de mercats, que queda redactat de la manera següent:“7. L’entitat auditora és nomenada per un període màxim de cinc anys, renovable, sense que en cap cas el còmput global d’aquest nomenament no pugui excedir els deu anys consecutius. Al venciment de cada nomenament, el consell d’administració de les entitats operatives del sistema financer, o la comissió del consell delegada a aquest efecte, ha de dur a terme un procés d’avaluació del seu auditor per considerar l’adequació o no de renovar-lo. Aquest procés d’avaluació ha de permetre valorar si l’auditor ha complert les seves obligacions legals, reguladores i professionals en el desenvolupament del seu mandat.
El consell d’administració ha d’informar l’AFA dels criteris emprats per a aquesta avaluació i de la seva conclusió i, si escau, sol·licitar l’autorització prèvia corresponent. Posteriorment, ha d’informar la junta general d’accionistes i proposar-li la renovació o el canvi d’auditor.
En tot cas, l’entitat auditora no pot tornar a ser contractada de nou fins que hagin transcorregut tres anys des de la finalització del darrer contracte.
El soci responsable de l’auditoria d’una entitat d’interès públic, de les definides en la Llei 10/2024, d’auditoria de comptes, no pot participar en l’auditoria durant més de cinc anys consecutius. El soci responsable de l’auditoria d’altres entitats subjectes a la supervisió de l’AFA que estiguin obligades a auditar-se no pot participar-hi durant més de vuit anys consecutius. Un cop superats aquests terminis, el soci no pot tornar a participar-hi fins que hagin transcorregut almenys tres exercicis.”
Disposició final cinquena. Modificació de l’article 38 de la Llei 6/2015, del 15 de gener, del Fons de reserva de jubilació
Es modifica l’article 38 de la Llei 6/2015, del 15 de gener, del Fons de reserva de jubilació, que queda redactat de la manera següent:“El Fons de reserva està sotmès a una auditoria de comptes anual per part d’una entitat auditora independent i de prestigi.
Els auditors externs i les entitats auditores han de respectar les normes ètiques professionals més exigents. En aquest sentit, els auditors externs i les entitats auditores han de tenir en consideració els principis reflectits en el Codi ètic de la Federació Internacional de Comptables (IFAC) i efectuar els treballs d’auditoria d’acord amb el que estableixen les Normes internacionals d’auditoria emeses per la Internacional Auditing and Assurance Standards Board i queden subjectes a les prescripcions de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra. En aquest sentit, han de documentar de forma fefaent davant el Fons de reserva de jubilació l’existència d’una fiança o aval suficient i d’una assegurança de responsabilitat civil segons requereix l’article 22 de la Llei 10/2024.
L’entitat auditora és nomenada per un període inicial màxim de cinc anys, renovable, sense que en cap cas el còmput global d’aquest nomenament no pugui excedir els deu anys consecutius. Quan es produeixi un canvi d’auditor, l’auditor sortint no pot auditar els comptes del Fons de reserva de jubilació durant, almenys, els tres exercicis següents.
La direcció i la signatura dels treballs d’auditoria poden correspondre a un o diversos socis d’una mateixa entitat auditora. Els informes d’auditoria han d’anar signats amb l’anagrama de l’entitat esmentada i és necessària la signatura dels socis responsables que han estat a càrrec del treball de camp dut a terme en l’entitat auditada. Els informes no poden ser signats per altres socis de la mateixa entitat que no hagin participat en el treball.
En cas que els auditors externs tinguin coneixement de l’existència d’elements susceptibles d’afectar significativament l’estabilitat del Fons de reserva, han d’emetre un informe adreçat a la Comissió Gestora, la qual té l’obligació de remetre’n una còpia al Consell d’Administració del Fons i al Govern com més aviat millor. Si en el termini de deu dies hàbils l’auditor no té constatació fefaent que s’ha produït aquesta tramesa, ha d’enviar directament una còpia de l’informe esmentat al Consell d’Administració del Fons i al Govern.”
Disposició final sisena. Text consolidat
S’encomana al Govern, en els termes previstos a l’article 116 del Reglament del Consell General, que en el termini màxim de sis mesos des de la publicació d’aquesta Llei al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra presenti al Consell General el projecte de consolidació de la Llei 10/2024, del 27 de maig, d’auditoria de comptes del Principat d’Andorra.Disposició final setena. Entrada en vigor
Aquesta Llei entra en vigor l’endemà de ser publicada al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.Casa de la Vall, 15 d’abril del 2025
Carles Ensenyat Reig
Síndic General
Síndic General
Nosaltres els coprínceps la sancionem i promulguem i n’ordenem la publicació en el Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.
Emmanuel Macron
Copríncep d’Andorra
President de la República Francesa
Copríncep d’Andorra
President de la República Francesa
Joan Enric Vives Sicília
Copríncep d’Andorra
Bisbe d’Urgell
Copríncep d’Andorra
Bisbe d’Urgell