Edicte
Índex
[Mostra/Amaga]- Reglament d’aplicació de la Llei general de l’allotjament turístic per a la classificació dels hotels i per a la utilització del segell oficial de control i garantia “Placa de classificació dels hotels d’Andorra”
- Capítol I. Denominació d’”hotel”
- Capítol II. Classificació dels hotels
- Capítol III. Cabuda en les habitacions dels hotels
- Capítol IV. Nivell de qualitat
- Capítol V. Segells especials
- Capítol VI. Segell oficial de control i garantia “Placa de classificació dels hotels d’Andorra”
- Capítol VII. Procediment per a l’assignació de la categoria, el nivell de qualitat i els segells especials
- Capítol VIII. Assegurances obligatòries
- Annex I: categories
- Annex II: qualitat
- Annex III: mínims
- Annex IV: segells especials
- Annex V: placa de classificació
Per tal de donar compliment a allò que disposa l’article vintè, apartat b), de la Llei d’organització de l’Administració general, i allò que disposa la disposició final primera de la Llei general de l’allotjament turístic, s’ordena la publicació dels onze reglaments següents:
Reglament d’aplicació de la Llei general de l’allotjament turístic per a la classificació dels hotels i per a la utilització del segell oficial de control i garantia “Placa de classificació dels hotels d’Andorra”
Reglament d’aplicació de la Llei general de l’allotjament turístic per a la classificació dels hostals i residències i per a la utilització del segell oficial de control i garantia “Placa de classificació dels hostals i residències d’Andorra”
Reglament d’aplicació de la Llei general de l’allotjament turístic per a la classificació de les pensions i per a la utilització del segell oficial de control i garantia “Placa de classificació de les pensions d’Andorra”
Reglament d’aplicació de la Llei general de l’allotjament turístic per a la classificació dels establiments de lloguer d’apartaments d’allotjament turístic i per a la utilització del segell oficial de control i garantia “Placa de classificació dels establiments de lloguer d’apartaments d’allotjament turístic d’Andorra”
Reglament d’aplicació de la Llei general de l’allotjament turístic per a la classificació dels aparthotels i per a la utilització del segell oficial de control i garantia “Placa de classificació dels aparthotels d’Andorra”
Reglament d’aplicació de la Llei general de l’allotjament turístic per a la classificació dels establiments de lloguer de xalets d’allotjament turístic i per a la utilització del segell oficial de control i garantia “Placa de classificació dels establiments de lloguer de xalets d’allotjament turístic d’Andorra”
Reglament d’aplicació de la Llei general de l’allotjament turístic per a la classificació dels establiments de lloguer de bungalous i per a la utilització del segell oficial de control i garantia “Placa de classificació dels establiments de lloguer de bungalous d’Andorra”
Reglament d’aplicació de la Llei general de l’allotjament turístic per a la classificació dels càmpings i per a la utilització del segell oficial de control i garantia “Placa de classificació dels càmpings d’Andorra”
Reglament d’aplicació de la Llei general de l’allotjament turístic per a la classificació dels albergs i per a la utilització del segell oficial de control i garantia “Placa de classificació dels albergs d’Andorra”
Reglament d’aplicació de la Llei general de l’allotjament turístic per a la classificació de les cases de colònies i per a la utilització del segell oficial de control i garantia “Placa de classificació de les cases de colònies d’Andorra”
Reglament d’aplicació de la Llei general de l’allotjament turístic per a la classificació dels refugis de muntanya i per a la utilització del segell oficial de control i garantia “Placa de classificació dels refugis de muntanya d’Andorra”
aprovats pel Govern el 8 de novembre del 2000.
Cosa que es fa pública per a coneixement general.
Andorra la Vella, 8 de novembre del 2000
Marc Forné Molné
Cap de Govern
Reglament d’aplicació de la Llei general de l’allotjament turístic per a la classificació dels hotels i per a la utilització del segell oficial de control i garantia “Placa de classificació dels hotels d’Andorra”
Vista la Llei general de l’allotjament turístic, de data 30 de juny de 1998;Vist que l’article 4 de la Llei general de l’allotjament turístic estableix que són establiments hotelers aquells allotjaments constituïts en una unitat empresarial d’explotació dedicats a prestar allotjament, amb altres serveis de caràcter complementari o sense, a les persones en estances del tipus habitacions o apartaments i sota règim de funcionament que inclou la neteja diària de totes les seves unitats i dependències;
Vist que l’article 5 de la dita Llei distribueix els establiments hotelers en tres grups: hotels, hostals o residències i pensions;
Atès que, en compliment de les disposicions de la Llei general de l’allotjament turístic, és procedent regular i fixar els requisits de la classificació dels hotels;
Atès que la disposició final primera de la Llei general de l’allotjament turístic faculta el Govern per desplegar reglamentàriament el contingut de la dita Llei;
El Govern, a proposta del Ministeri de Turisme i Cultura, per acord de data 8 de novembre del 2000, aprova el Reglament de classificació dels hotels.
Capítol I. Denominació d’”hotel”
Article 1
Poden utilitzar la denominació d’“hotel” aquells establiments que, complint la descripció dels articles 4 i 5 de la Llei general de l’allotjament turístic, reuneixen com a mínim els requisits establerts en el present Reglament per ésser classificats com a hotel amb la categoria d’una estrella.
Article 2
Aquells establiments que no reuneixin els requisits mínims per a la classificació d’una estrella no poden utilitzar la denominació d’hotel i, per tant, o bé s’han d’adaptar a la denominació i característiques d’un altre grup d’allotjament turístic o bé han de procedir al tancament de les seves instal·lacions.
Article 3
Els hotels tenen la consideració d’establiments comercials d’utilització pública, sense perjudici que es puguin dictar normes de règim intern sobre l’ús dels seus serveis i de les seves instal·lacions.
Article 4
És obligatori que tot hotel estigui degudament autoritzat administrativament i inscrit en el Registre de Comerç i Indústria, amb l’objecte propi de l’activitat comercial d’hotel, i gaudeixi de totes les altres condicions necessàries de tot ordre per ésser explotat. Tots aquests requisits són previs per poder accedir a la classificació i, en general, als altres continguts del present Reglament.
La unitat empresarial d’explotació d’un hotel ha d’estar composta per una única titularitat empresarial, i ha de disposar com a mínim de dues habitacions i desenvolupar l’activitat hotelera de forma habitual.
Sempre que sigui sota una única titularitat empresarial, un hotel pot formar part d’un complex de diferents modalitats d’allotjament turístic i pot disposar així mateix d’unitats complementàries separades però ubicades a les instal·lacions del mateix complex (piscina, pistes de tennis o altres pràctiques esportives, aparcaments, sales de reunions, etc.).
Capítol II. Classificació dels hotels
Article 5
Tots els establiments que reuneixen els requisits per a la utilització de la denominació d’”hotel”, es classifiquen en les categories següents:
Categoria d’una estrella (*)
Categoria de dues estrelles (**)
Categoria de tres estrelles (***)
Categoria de quatre estrelles (****)
Categoria de cinc estrelles (*****)
Article 6
La categoria de la classificació d’un hotel és assignada mitjançant un barem que comprèn les condicions obligatòries per a cada una de les categories a què es vulgui acollir l’establiment més una puntuació mínima obligatòria que es determina per diferents opcions pel que fa a mobiliari, complements o serveis.
Article 7
La classificació d’un hotel és obligatòria, de manera que tot hotel ha d’exhibir la placa identificativa corresponent, d’acord amb les disposicions de la secció 6 del present Reglament, en la qual ha de figurar, com a mínim, la denominació comercial de l’hotel i la seva categoria.
Article 8
Les condicions mínimes obligatòries del barem per a la classificació, s’entenen sense perjudici del compliment d’altres normes exigides per la legislació vigent en cada moment.
Article 9
Perquè un hotel tingui la categoria d’una estrella (*), ha de reunir els requisits establerts per a la categoria d’una estrella més quatre-cents (400) punts de la puntuació flexible.
Article 10
Perquè un hotel tingui la categoria de dues estrelles (**), ha de reunir els requisits establerts per a la categoria de dues estrelles més cinc-cents (500) punts de la puntuació flexible.
Article 11
Perquè un hotel tingui la categoria de tres estrelles (***), ha de reunir els requisits establerts per a la categoria de tres estrelles més set-cents (700) punts de la puntuació flexible.
Article 12
Perquè un hotel tingui la categoria de quatre estrelles (****), ha de reunir els requisits establerts per a la categoria de quatre estrelles més vuit-cents (800) punts de la puntuació flexible.
Article 13
Perquè un hotel tingui la categoria de cinc estrelles (*****), ha de reunir els requisits establerts per a la categoria de cinc estrelles més set-cents (700) punts de la puntuació flexible.
Article 14
Els requisits per a cada una de les categories d’una, dues, tres, quatre i cinc estrelles així com la puntuació flexible, queden constituïts per les àrees d’avaluació següents:
Habitació (llit, mobiliari i confort i serveis complementaris)
Cambra de bany (sanitaris, banyera/dutxa i complements i diversos)
Esmorzar (servei i producte)
Unitat bar
Unitat de restauració
Servei d’habitacions
Servei de pícnic
Serveis d’acollida i altres (recepció/consergeria, confort/general, facilitats i altres)
La composició de cada àrea d’avaluació queda detallada en l’annex I del present Reglament.
Article 15
Els requisits per a cada una de les categories queden establerts pels apartats tramats que figuren en l’annex I del present Reglament, de manera que aquests són obligatoris per a les respectives categories.
En aquest mateix annex I figuren els punts que es poden obtenir pel sistema de puntuació flexible, que són els que figuren en els apartats sense tramar amb la indicació de la puntuació.
Capítol III. Cabuda en les habitacions dels hotels
Article 16
En els hotels s’admet un màxim de quatre (4) persones per habitació. S’admet un màxim de dos llits supletoris. Per instal·lar llits supletoris, els hotels han de complir els requisits mínims d’espai indicats en la cèdula o certificat d’habitabilitat. En cap cas els hotels poden disposar d’habitacions només amb llits supletoris.
Capítol IV. Nivell de qualitat
Article 17
Juntament amb la categoria l’hotel pot optar voluntàriament per obtenir una identificació sobre el nivell de qualitat, relatiu al funcionament dels equipaments i els serveis en relació amb la seva categoria, que s’ha d’afegir a la seva categoria amb el distintiu “Q”.
Article 18
L’hotel que voluntàriament desitgi obtenir la identificació sobre el nivell de qualitat ha de cursar la petició corresponent al ministeri encarregat del turisme.
Article 19
L’atribució del nivell de qualitat s’assigna per mitjà d’una puntuació sobre diferents serveis o continguts de les àrees d’avaluació següents:
Habitació
Cambra de bany
Recepció i acollida
Servei de bar
Servei d’esmorzar
Servei de restauració
Servei d’habitacions
Diversos (confort general, serveis, i facilitats i equipaments)
Article 20
Les àrees d’avaluació obligatòria per a les categories d’una estrella (*) i dues estrelles (**) són: habitació, cambra de bany, recepció, servei d’esmorzar i diversos. Per a la categoria de tres estrelles (***) són les mateixes àrees més el bar. Per a les categories de quatre estrelles (****) i cinc estrelles (*****) són les mateixes àrees més el bar i el servei d’habitacions.
Article 21
Les taules de puntuació per a cada un dels apartats que configuren el nivell de qualitat queden establertes en l’annex II del present Reglament.
Article 22
L’assignació del nivell de qualitat queda subjecta a l’obtenció de mínims puntuables per a cada categoria, d’acord amb les àrees d’avaluació. Aquests mínims puntuables queden establerts en la descripció de l’annex III del present Reglament.
Article 23
Les àrees no obligatòries s’avaluen si existeixen.
Capítol V. Segells especials
Article 24
Com a identificació complementària a la categoria i independentment del nivell de qualitat, l’hotel pot tenir segells d’especialitat o diferenciació denominats “segells especials” com a element informatiu sobre els seus serveis, condicions, situació o altres aspectes relatius a les seves activitats.
Article 25
Els segells especials són opcionals, de forma que aquells hotels que voluntàriament desitgin obtenir la identificació sobre aquests segells han de cursar la petició corresponent al ministeri encarregat del turisme.
Article 26
Els segells especials poden ésser:
Hotel de negocis i de reunions
Hotel de congressos
Hotel benestar
Hotel esportiu
Hotel gastronòmic
Hotel a peu de pistes
Hotel termal
Article 27
L’assignació d’un o diversos segells especials dels definits en l’article anterior, s’efectua quan l’hotel reuneix, per a cada especialització, les característiques i condicions que es determinen per a cada una en l’annex IV del present Reglament.
Aquesta assignació s’efectua si tots els estàndards determinats per a cada especialització en l’annex IV es compleixen.
Capítol VI. Segell oficial de control i garantia “Placa de classificació dels hotels d’Andorra”
Article 28
Una vegada homologat, s’atorga a l’hotel el segell oficial de control i garantia “Placa de classificació dels hotels d’Andorra”, que certifica la certesa de la informació sobre la categoria i, si escau, el nivell de qualitat i/o segells especials.
La “Placa de classificació dels hotels d’Andorra” ha de ser lliurada pel ministeri encarregat del turisme i ha de contenir la informació sobre la denominació comercial de l’hotel i la seva categoria, juntament, si escau, amb el nivell de qualitat i els segells especials.
Article 29
La forma oficial del segell de control i garantia “Placa de classificació dels hotels d’Andorra” està formada per la combinació dels elements que s’especifiquen en l’annex V del present Reglament, amb les mides, els grafismes, els colors, la tipografia i altres elements, i inclou la descripció de la categoria i, si escau, del nivell de qualitat i segells especials. En la “Placa de classificació dels hotels d’Andorra” hi consta:
Denominació comercial de l’hotel (obligatòriament)
Categoria (obligatòriament)
Nivell de qualitat (si escau)
Segells especials (si escau)
Article 30
La placa és lliurada pel ministeri encarregat del turisme i ha de figurar a l’hotel en un lloc fàcilment visible per al públic i usuaris, a l’exterior i preferentment a l’entrada principal.
Resta prohibida la utilització i la instal·lació d’altres plaques, indicacions o senyalitzacions relatives a la classificació, per a la qual només pot figurar la “Placa de classificació dels hotels d’Andorra” oficial subministrada pel ministeri encarregat del turisme.
En cas de deteriorament o una altra circumstància, el subministrament d’una nova placa correspon també al ministeri encarregat del turisme, amb petició prèvia de la part interessada.
El Govern fixa periòdicament el preu públic de la placa per a cada una de les categories, en funció d’aquestes categories. Aquest preu serà fixat pel Govern tenint en compte tots els paràmetres que entren en la concepció, fabricació i lliurament de la placa. Cada establiment ha de pagar el preu públic de la placa en el moment del lliurament.
La instal·lació de la placa és a càrrec de cada establiment.
Article 31
El ministeri encarregat del turisme és l’autoritat competent per utilitzar, autoritzar l’ús i atorgar a l’empresari el dret a utilitzar la placa i els elements de contingut que la componen del segell de control i garantia, seguint les normes que s’estableixen en aquest Reglament i, en particular, en l’annex V, en què es descriuen les característiques de la placa i les normes gràfiques.
Capítol VII. Procediment per a l’assignació de la categoria, el nivell de qualitat i els segells especials
Article 32
El ministeri encarregat del turisme ha de lliurar a cada hotel degudament inscrit en el Registre de Comerç i Indústria uns impresos preparats específicament amb les dades necessàries per a l’assignació de la categoria, el nivell de qualitat i els segells especials, juntament amb la sol·licitud d’autorització del segell de control i garantia corresponent a cada grup d’allotjament turístic, i cada hotel ha de procedir a l’autoqualificació.
A partir del retorn dels impresos d’autoqualificació omplerts amb totes les dades, el ministeri encarregat del turisme ha de procedir a la comprovació de les dites dades, mitjançant una inspecció que es du a terme en el termini de quatre mesos.
Amb els resultats obtinguts, es procedeix a la comprovació dels resultats de l’autoqualificació amb els de la inspecció del Ministeri i quan ambdós resultats siguin coincidents es procedeix a les assignacions corresponents i al lliurament posterior de la “Placa de classificació dels hotels d’Andorra” amb les inscripcions corresponents.
El lliurament de la placa l’efectuarà el ministeri encarregat del turisme en el termini màxim de dos mesos a partir del moment de la notificació a l’empresari de l’exactitud de la seva autoqualificació, després de la inspecció corresponent.
Article 33
En el cas que els resultats de la inspecció practicada pels serveis del ministeri encarregat del turisme, siguin diferents dels de l’autoqualificació, es comuniquen a l’empresari afectat els resultats de la inspecció. En cas de conformitat per part de l’empresari amb els resultats de la inspecció, es lliura la placa en el termini de dos mesos a partir del moment de la manifestació de conformitat.
En cas que l’empresari no estigui d’acord amb els resultats de la inspecció, pot procedir a impugnar-los per mitjà del procediment administratiu en vigor. Mentre aquest procediment se substancia, però, ha d’aplicar la qualificació resultant de la inspecció, i instal·lar la placa corresponent a aquesta qualificació.
Article 34
La inspecció pot ésser efectuada pel ministeri encarregat del turisme per mitjà de serveis o agents propis o per mitjà d’empreses especialitzades i independents contractades expressament a aquest efecte.
Article 35
Amb posterioritat al procediment d’autoqualificació i inspecció i una vegada l’establiment tingui assignada la seva categoria, el ministeri encarregat del turisme pot procedir, en qualsevol moment i d’ofici o a instància degudament acreditada i fonamentada de la part interessada, a realitzar noves inspeccions per revisar les dades i l’exactitud de la classificació de la categoria, el nivell de qualitat i els segells especials.
Article 36
En el cas que un establiment ja classificat vulgui modificar la seva classificació (categoria, nivell de qualitat, i/o segells especials), s’ha de seguir el procediment establert de sol·licitar els fulls per a l’autoqualificació i la inspecció posterior per part del ministeri encarregat del turisme per establir la nova classificació.
Capítol VIII. Assegurances obligatòries
Article 37
Tot hotel ha de subscriure obligatòriament en una entitat asseguradora autoritzada per operar al Principat d’Andorra una pòlissa d’assegurança de responsabilitat civil per danys a tercers en una quantia suficient per cobrir danys eventuals, mantenint en tot moment la vigència de l’assegurança. Les persones físiques o jurídiques titulars d’un hotel han d’exhibir i presentar l’acreditació de la subscripció i vigència de les assegurances obligatòries als serveis del Govern que ho requereixin.
Disposicions transitòries
Primera
L’establiment que actualment utilitza la denominació d’”hotel” i que no compleix els requisits mínims establerts per a la categoria d’una estrella no pot utilitzar la dita denominació a partir del moment de constatar-se aquesta circumstància que, en tot cas, es produirà, d’acord amb els terminis que es fixen en el present Reglament, al cap de deu mesos de la seva entrada en vigor.
Segona
A partir de l’entrada en vigor del present Reglament, l’hotel disposa de sis mesos per recollir els impresos per a l’autoqualificació, i retornar-los omplerts amb totes les dades.
Tercera
En el cas de creació de nous hotels a partir de l’entrada en vigor del present Reglament, s’ha d’iniciar el procediment per a la classificació en el moment de l’obtenció del Registre de Comerç. A partir d’aquesta data l’hotel disposa de tres mesos per recollir els impresos per a l’autoqualificació, i retornar-los omplerts amb totes les dades. El ministeri encarregat del turisme ha de procedir a la comprovació de les dites dades, mitjançant una inspecció que es du a terme en el termini de dos mesos a partir del moment en què l’empresari hagi lliurat els impresos d’autoqualificació. El lliurament de la placa l’efectuarà el ministeri encarregat del turisme en el termini màxim d’un mes a partir del moment de la notificació a l’empresari de l’exactitud de la seva autoqualificació, després de la inspecció corresponent.
Quarta
El ministeri encarregat del turisme confeccionarà un catàleg d’hotels, amb el recull de totes les dades de la classificació, és a dir, categoria i, si escau, nivell de qualitat i/o segells especials, a més de tots els altres indicatius (denominació comercial, adreça, telèfon, fax, correu electrònic, serveis, etc.), al cap de catorze mesos de la data d’entrada en vigor del present Reglament. Aquest catàleg es publica al cap de setze mesos de la dita entrada en vigor. Aquest catàleg s’actualitzarà cada any.
Disposició final
Primera
Aquest Reglament entrarà en vigor el 8 de gener del 2001.
Andorra la Vella, 8 de novembre del 2000
Marc Forné Molné
Cap de Govern
Annex I: categories
Annex II: qualitat
Annex III: mínims
Annex IV: segells especials
1. Hotel de negocis i de reunions
2. Hotel de congressos
3. Hotel benestar
4. Hotel esportiu
5. Hotel gastronòmic
6. Hotel a peu de pistes
7. Hotel termal
2. Hotel de congressos
3. Hotel benestar
4. Hotel esportiu
5. Hotel gastronòmic
6. Hotel a peu de pistes
7. Hotel termal
Annex V: placa de classificació
(característiques i normes gràfiques)Inclou modificacions de:
- ((R20010711A|Reglament, de l’11 de juliol del 2001, de modificació dels reglaments d’aplicació de la Llei general de l’allotjament turístic
- Correcció d’errata, del 6 de juny del 2001, relativa a diversos errors constatats en la publicació dels reglaments de classificació dels allotjaments turístics del Principat d’Andorra, publicats al BOPA núm. 71, any 12, de data 28 de novembre del 2000, i en la correcció d’errata publicada al BOPA núm. 80, any 12, de data 27 de desembre del 2000
- Correcció d’errata, del 29 de desembre del 2000, relativa a un error d’omissió en els reglaments de classificació dels allotjaments turístics del Principat, publicat al BOPA núm. 71, any 12, de data 28 de novembre del 2000
- Correcció d’errata, del 20 de desembre del 2000, relativa a diversos errors en els Reglaments de classificació dels allotjaments turístics del Principat, publicats al BOPA número 71, any 12, de data 28 de novembre del 2000