Decret 45/2022, del 2 de febrer del 2022
Índex
[Mostra/Amaga]Decret 45/2022, del 2-2-2022, pel qual s’aprova la modificació del Reglament del joc del bingo.
Exposició de motius
Per decret de data 28 de desembre del 2016, publicat al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra el 4 de gener del 2017, el Govern va aprovar el Reglament del joc del bingo.Aquest Reglament, que es desenvolupà per mandat legislatiu i de conformitat amb les disposicions de la Llei 37/2014, de l’11 de desembre, de regulació dels jocs d’atzar, s’estructurà en deu capítols, dos disposicions transitòries, una disposició derogatòria i un annex. Aquesta norma reglamentària pretenia regular l’explotació de l’activitat del joc del bingo, des del règim d’atorgament de la llicència de classe B fins a l’exercici de l’activitat del joc del bingo, passant pel funcionament del joc del bingo tradicional i el del joc del bingo interconnectat, els requisits i criteris d’homologació, l’exportació i la destrucció dels equipaments de jocs d’atzar, el personal al servei de les sales de bingo, i finalment, i no gens menys important, la publicitat i el joc responsable.
Des de l’entrada en vigor d’aquest text fins a l’actualitat, l’explotació d’aquesta modalitat de joc d’atzar ha experimentat una notable evolució i adaptabilitat pel que es refereix al desenvolupament dinàmic i la innovació tecnològics en matèria d’equipaments de jocs d’atzar, que ha donat lloc a l’homologació de nous models de joc, incloent-hi, per primera vegada al Principat, equipaments de joc multi posició.
En aquest sentit, esdevé necessària la modificació del Reglament del joc del bingo a fi d’adaptar-lo a les circumstàncies actuals, sempre des de la perspectiva garantista quant a l’aplicació de polítiques preventives destinades a evitar el joc excessiu o patològic, en avinença amb la comesa del regulador del joc.
Aquesta modificació consisteix principalment en la introducció de disposicions que delimiten l’explotació del joc del bingo, i en particular de les màquines recreatives amb premi programat instal·lades a les sales de bingo, des d’una perspectiva integral de joc responsable. Subsidiàriament, es modifiquen certs paràmetres quant a l’obtenció de la llicència de classe I per part del personal al servei de les sales de bingo.
Amb aquest propòsit, l’article 1 suprimeix l’obligatorietat d’obtenir la llicència de classe I prèviament a l’entrada en funcions de qualsevol persona assalariada, sigui al títol que sigui, i qualsevol mandatari social, inclosos els administradors, els directius i, en general, qualsevol persona investida de poders executius de l’operador de joc. En aquest sentit, es deixa l’apartat sense contingut, ja que no es considera un requisit previ.
L’article 2 modifica el nom de l’antic Institut Nacional Andorrà de Finances (INAF) per “Autoritat Financera Andorrana” (AFA), una de les entitats a les quals el regulador pot requerir l’informe corresponent a l’efecte de resoldre l’atorgament de la llicència de classe B.
L’article 3 introdueix la limitació del nombre màxim de posicions de joc que poden integrar les màquines multi posició instal·lades a les sales de joc del bingo. Aquesta limitació s’hi inclou en consonància amb el que està establert a la disposició addicional primera de la Llei 4/2021, del 22 de març, de text consolidat de regulació dels jocs d’atzar, que faculta la determinació per via reglamentària dels tipus de jocs d’atzar autoritzats, les seves funcions i les condicions en les quals poden ser oferts.
L’article 4, Personal al servei de les sales de bingo, llicència de classe I, suprimeix l’obligatorietat d’obtenir de manera prèvia la llicència de classe I, per part del personal al servei del bingo, en concordança amb la modificació aportada per l’article 1.
L’article 5 introdueix una restricció a l’obtenció de la llicència de classe I, i consegüentment al lliure exercici de qualsevol activitat professional relacionada directament amb l’explotació dels jocs d’atzar autoritzats amb la llicència de classe B. Aquesta restricció consisteix en una mesura de protecció per a totes les persones que hagin estat inscrites al Registre General d’Interdiccions d’Accés al Joc d’Atzar, de forma voluntària o per resolució judicial.
L’article 6 incorpora la possibilitat de practicar modificacions substancials sobre els equipaments de jocs d’atzar ja existents i autoritzats, sempre que se segueixin els processos habituals d’homologació i aprovació.
L’article 7 introdueix al Reglament el valor màxim de les apostes d’una partida per a les màquines recreatives amb premi programat, instal·lades a les sales de joc del bingo.
L’article 8 inclou una limitació en relació amb el premi màxim que cada màquina pot lliurar, en una mateixa partida, i estableix que en el cas de les màquines multi posició cada un dels terminals de joc quedarà supeditat de manera independent a aquesta limitació.
L’article 9 introdueix la possibilitat d’interconnexió entre les màquines recreatives amb premi programat instal·lades en una mateixa sala, o entre la sala principal i la sala annexa del bingo. Així mateix, aquest article desenvolupa els tipus de premis progressius i el límit a què poden arribar, segons el model.
L’article 10 introdueix al Reglament la possibilitat que una màquina multi posició pugui tenir posicions de joc en diferents sales de joc, sense que aquest fet afecti la limitació del nombre de màquines establert per llei.
L’article 11 estableix els diferents tipus de comptadors que han d’integrar les màquines o terminals, i el seu registre individual.
L’article 12, en relació amb l’article precedent, sobre avisadors i comptadors, desenvolupa la finalitat del registre d’aquests comptadors, la informació que comptabilitzaran i l’accés a aquesta informació per part del regulador, ja sigui presencialment o telemàticament, així com el procediment que s’ha de seguir en el cas que es produeixi una incidència que afecti aquest registre.
L’article 13, quant a la sol·licitud d’homologació i inscripció de màquines recreatives amb premi programat en el Registre de Models, suprimeix el requisit relacionat amb el certificat de conformitat del control metrològic dels comptadors de les màquines.
L’article 14 suprimeix la referència al fet que sigui una entitat autoritzada pel Consell Regulador Andorrà del Joc la que dugui a terme l’assaig previ a l’homologació de les màquines recreatives amb premi programat.
L’article 15 addiciona al Reglament l’obligació de disposar de les marques de fàbrica corresponents que permetin identificar tots els terminals de joc de models multi posició.
L’article 16 modifica la paraula casino per la paraula bingo.
S’introdueix al Reglament una disposició transitòria en relació amb la situació dels equipaments de jocs d’atzar autoritzats i instal·lats a les sales de joc del bingo a l’entrada en vigor del Reglament.
Ateses les consideracions esmentades, a proposta del ministre de Finances, com a president del Consell Regulador Andorrà del Joc, el Govern, en la sessió del 2 de febrer del 2022, aprova aquest Decret, que entra en vigor l’endemà de publicar-se al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra, amb el contingut següent:
Article 1
Se suprimeix la lletra f de l’article 4 (Requisits previs a l’obtenció de la llicència) del Reglament del joc del bingo, del 28 de desembre del 2016, que queda redactat com segueix:
“f) (“Sense contingut”)”
Article 2
Es modifica l’apartat 1 de l’article 8 (Resolució d’atorgament de la llicència) del Reglament del joc del bingo, del 28 de desembre del 2016, que queda redactat com segueix:
“1. La llicència es concedeix un cop adjudicat el concurs, presentada la sol·licitud de llicència de classe B davant del CRAJ i finalitzada la instrucció, després de requerir els informes de la Unitat d’Intel·ligència Financera d’Andorra (UIFAND), de l’Autoritat Financera Andorrana (AFA), de l’Agència Andorrana de Protecció de Dades (APDA) o d’Andorra Telecom, SAU, segons correspongui, de conformitat amb l’article 79 de la Llei.”
Article 3
Es modifica l’apartat 10 de l’article 12 (Condicions tècniques de les sales de joc del bingo) del Reglament del joc del bingo, del 28 de desembre del 2016, que queda redactat com segueix:
“10. Es consideren màquines multi posició les màquines en què puguin jugar dos o més jugadors de manera simultània, i que consisteixen en una màquina i tantes posicions de joc com persones jugadores.
Les màquines multi posició instal·lades a les sales de joc del bingo poden integrar com a màxim quinze posicions de joc per màquina.”
Article 4
Es modifica l’apartat 1 de l’article 18 (Personal al servei de les sales de bingo (llicència de classe I)) del Reglament del joc del bingo, del 28 de desembre del 2016, que queda redactat com segueix:
“1. Tot el personal al servei del bingo ha de ser contractat d’acord amb qualsevol de les modalitats que preveu la normativa laboral vigent i ha d’obtenir la llicència de classe I, d’acord amb l’article 8 de la Llei i la reglamentació específica.
L’acreditació s’ha d’efectuar a través de l’expedició del document professional corresponent, obtenint la llicència preceptiva, i s’ha d’entregar a cada treballador una targeta d’empleat del bingo. El document d’identificació inclou el nom i els cognoms del titular i una fotografia de passaport.”
Article 5
S’addiciona un nou apartat 8 a l’article 18 (Personal al servei de les sales de bingo (llicència de classe I)) del Reglament del joc del bingo, del 28 de desembre del 2016, que queda redactat com segueix:
“8. Tota persona que vulgui obtenir la llicència de classe I per poder exercir qualsevol activitat professional relacionada directament amb l’explotació dels jocs d’atzar regulats amb la llicència de classe B no pot haver estat inscrita en el Registre General d’Interdiccions d’Accés al Joc d’Atzar en els darrers tres anys abans de la sol·licitud, ja sigui de forma voluntària o per resolució judicial.”
Article 6
S’addiciona un nou apartat 7 a l’article 22 (Homologació dels equipaments de jocs d’atzar (llicència de classe J)) del Reglament del joc del bingo, del 28 de desembre del 2016, que queda redactat com segueix:
“7. Qualsevol canvi executat sobre un model ja aprovat ha de ser objecte d’un procés de modificació substancial i s’ha de seguir el procés habitual d’homologació i aprovació establert per als models nous, tenint en compte la regulació que sigui aplicable en el moment de presentar la modificació.
El CRAJ emet una autorització en què es decreta l’aprovació de la modificació del model existent i addiciona una nova referència al codi del model aprovat inicialment, que permet identificar-lo.
Quan es tracti d’un canvi de joc prèviament homologat i autoritzat, aquest canvi únicament ha de ser aprovat pel CRAJ, que emet una autorització en què es decreta l’aprovació.”
Article 7
Es modifica la lletra a de l’article 2 (Requisits d’homologació) de l’Annex I (Màquines recreatives amb premi programat) del Reglament del joc del bingo, del 28 de desembre del 2016, que queda redactat com segueix:
“Per ser homologades i inscrites en el Registre de Models, les màquines recreatives amb premi programat han de complir les condicions següents:
a) El valor màxim de les apostes d’una partida no pot ser superior a 25 euros. Per accedir al joc, el CRAJ pot autoritzar sistemes de pagament com targetes magnètiques, targetes electròniques, tiquets o sistemes anàlegs degudament homologats.
En el cas de les màquines de videobingo el cost de la bola extra no ha de quedar, en cap cas, limitat per aquest valor.”
Article 8
Es modifica la lletra b de l’article 2 (Requisits d’homologació) de l’Annex I (Màquines recreatives amb premi programat) del Reglament del joc del bingo, del 28 de desembre del 2016, que queda redactat com segueix:
“Per ser homologades i inscrites en el Registre de Models, les màquines recreatives amb premi programat han de complir les condicions següents:
b) Els premis o guanys que cada màquina pot lliurar al jugador han de ser l’equivalent al múltiple del valor de l’aposta efectuada que determini la seva homologació, i que respecti el percentatge de distribució que estableix l’apartat c. No obstant això, es poden homologar màquines d’aquest tipus que disposin d’un mecanisme que permeti l’acumulació d’un percentatge de les quantitats jugades per constituir‘pots’o premis especials.
En qualsevol cas, el premi màxim que pot lliurar cada màquina, en una mateixa partida, és de 6.000 euros, a excepció dels premis progressius. En el cas de les màquines multi posició, cada un dels terminals queda supeditat de manera independent a aquesta limitació.”
Article 9
Es modifica l’apartat 1 de l’article 3 (Interconnexió de màquines) de l’Annex I (Màquines recreatives amb premi programat) del Reglament del joc del bingo, del 28 de desembre del 2016, que queda redactat com segueix:
“1. Les màquines recreatives amb premi programat instal·lades tant a la sala principal com a la sala annexa es poden interconnectar, ja sigui de manera individual a cada sala o entre ambdós sales, per poder atorgar premis especials anomenats superpots, o premis en espècie que el jugador té l’opció de canviar per diners de curs legal, per un valor anunciat prèviament, que s’ha de correspondre amb la suma dels premis del pot de cadascuna de les màquines o terminals interconnectats o en funció del nombre d’apostes.
El límit a què un premi progressiu pot arribar és la suma dels premis màxims de cadascuna de les màquines i/o terminals que hi estiguin connectats, que en cap cas no pot excedir els 60.000 euros. Els premis progressius que pertanyen a un model d’una única posició de joc es limiten al premi màxim establert. Aquesta restricció és aplicable al valor individual per a cada nivell que pugui tenir aquest premi progressiu. Quan es tracti de premis progressius amb més d’un nivell, aquesta limitació s’aplica al valor individual per a cadascun d’ells.”
Article 10
S’addiciona un nou apartat 6 a l’article 3 (Interconnexió de màquines) de l’Annex I (Màquines recreatives amb premi programat) del Reglament del joc del bingo, del 28 de desembre del 2016, que queda redactat com segueix:
“6. Les màquines multi posició instal·lades en una sala de joc determinada poden tenir posicions de joc a l’altra sala de joc, sense que aquest fet afecti la limitació del nombre de màquines recreatives amb premi programat establert per llei.”
Article 11
Es modifica la lletra a de l’apartat 1 de l’article 4 (Avisadors i comptadors) de l’Annex I (Màquines recreatives amb premi programat) del Reglament del joc del bingo, del 28 de desembre del 2016, que queda redactat com segueix:
“1. Les màquines recreatives amb premi programat han d’incorporar comptadors que compleixin els requisits següents:
“a) Cada màquina o terminal de joc ha de possibilitar la lectura unilateral per part del CRAJ, i ha de disposar del registre independent dels comptadors següents:
i. El total de diners jugats, indicat en euros;
ii. El total de diners obtinguts en concepte de premis, indicat en euros;
iii. El total de premis progressius, indicat en euros;”
ii. El total de diners obtinguts en concepte de premis, indicat en euros;
iii. El total de premis progressius, indicat en euros;”
Article 12
Es modifica la lletra b de l’apartat 1 de l’article 4 (Avisadors i comptadors) de l’Annex I (Màquines recreatives amb premi programat) del Reglament del joc del bingo, del 28 de desembre del 2016, que queda redactat com segueix:
“1. Les màquines recreatives amb premi programat han d’incorporar comptadors que compleixin els requisits següents:
b) El registre ha de ser permanent, des del moment en què es fa la instal·lació en operació de la màquina de joc, i ha de permetre visualitzar i comptabilitzar amb precisió la informació indicada a l’apartat a. En les màquines multi posició aquesta informació s’ha de mostrar de manera individual per a cada terminal.
Cada màquina o terminal de joc ha de permetre l’accés directe al regulador, ja sigui presencialment o telemàticament. Com a part de la documentació lliurada per a l’aprovació del model, l’operador ha d’incloure la descripció del procés d’accés a aquesta informació, el qual ha de quedar subjecte a l’aprovació per part del CRAJ.
Quan es constati una incidència que tingui una afectació directa en el registre dels comptadors, l’operador ho ha de comunicar immediatament al CRAJ, indicant en què consisteix l’acció i facilitant les dades comptables enregistrades fins a aquell moment. Aquesta comunicació pot ser objecte de comprovació per part del regulador.
L’omissió de la dita comunicació pot significar una infracció greu de les tipificades en l’article 98.6 de la Llei 4/2021, del 22 de març, de text consolidat de regulació dels jocs d’atzar.”
Article 13
Es modifica la lletra h de l’apartat 1 de l’article 6 (Sol·licitud d’homologació i inscripció) de l’Annex I (Màquines recreatives amb premi programat) del Reglament del joc del bingo, del 28 de desembre del 2016, que queda redactat com segueix:
“1. La sol·licitud d’homologació i inscripció de màquines recreatives amb premi programat en el Registre de Models ha de ser formulada davant el CRAJ, mitjançant l’imprès corresponent, que ha de contenir:
h) Certificat subscrit pel personal tècnic competent que acrediti el compliment del Reglament electrotècnic per a baixa tensió o normes equivalents.”
Article 14
Es modifica l’apartat 1 de l’article 8 (Assaigs previs) de l’Annex I (Màquines recreatives amb premi programat) del Reglament del joc del bingo, del 28 de desembre del 2016, que queda redactat com segueix:
“1. Tots els models de màquines recreatives amb premi programat s’han de sotmetre, amb anterioritat a l’homologació, a un assaig de conformitat amb el que està establert a l’article 63 de la Llei 4/2021, del 22 de març, de text consolidat de regulació dels jocs d’atzar.”
Article 15
Es modifica l’apartat 1 de l’article 12 (Marques de fàbrica) de l’Annex I (Màquines recreatives amb premi programat) del Reglament del joc del bingo, del 28 de desembre del 2016, que queda redactat com segueix:
“1. Amb caràcter previ a la legalització i documentació, s’han de gravar a cada màquina i terminal de joc, de manera inesborrable i abreujada, en una placa adossada al moble o la carcassa que forma el cos principal i a la memòria que emmagatzema el programa de joc, les dades següents:
a) El número d’inscripció del fabricant o de l’importador en el Registre d’Empreses.
b) El número d’inscripció del model de màquina en el Registre de Models.
c) La sèrie i el número de fabricació de la màquina, que el fabricant, el responsable o l’importador ha d’assignar correlativament a les successives unitats que fabriqui o importi.
b) El número d’inscripció del model de màquina en el Registre de Models.
c) La sèrie i el número de fabricació de la màquina, que el fabricant, el responsable o l’importador ha d’assignar correlativament a les successives unitats que fabriqui o importi.
El programa de joc pot comptar amb altres defenses previsores que en garanteixin la integritat.
Els terminals de joc dels models multi posició han de disposar de les marques de fàbrica indicades, amb el seu propi número de sèrie, que permeti identificar-los individualment i de manera inequívoca.”
Article 16
Es modifica l’apartat 1 de l’article 22 (Condicions de seguretat i avaries) de l’Annex I (Màquines recreatives amb premi programat) del Reglament del joc del bingo, del 28 de desembre del 2016, que queda redactat com segueix:
“1. El bingo està obligat a mantenir en tot moment en perfectes condicions de seguretat i funcionament les màquines recreatives amb premi programat.”
Disposició transitòria
Els equipaments de jocs d’atzar autoritzats i instal·lats a les sales de bingo del Principat d’Andorra, en el moment de l’entrada en vigor d’aquest Reglament, disposaran d’un termini de 24 mesos per adaptar-se al compliment de les disposicions que s’hi estableixen.Cosa que es fa pública per a coneixement general.
Andorra la Vella, 2 de febrer del 2022
Xavier Espot Zamora
Cap de Govern
Cap de Govern